Als je een stroboscoop gebruikt op een bepaalde frequentie, lijkt het net of een voorwerp stilstaat of de andere kant op gaat. Hoe kan dit?

Als dat wordt gevraagd op een toets weet ik nooit hoe ik het moet uitleggen, terwijl ik het eigenlijk wel (soort van) weet...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een draaiend wiel met regelmatige spaken met een stroboscoop belicht dan zal het wiel stil lijken te staan als bij elke flits het wiel exact 1 spaak verder gedraaid is.
Als het wiel iets langzamer draait dan zal de flits de volgende spaak juist belichten als hij zich een klein stukje terug bevindt.
Omdat er geen verschil in vorm tussen de spaken is lijkt het voor het oog dat de tweede spaak eigenlijk de eerste spaak is die een stukje teruggedraaid is.