Waarom geeft de bliksem soms zoveel licht?

In sommige onweersbuien geeft de bliksem een verblindend licht, dat kilometers ver, alles kan verlichten en kan je de omgeving zien alsof het volop dag is.
Waarom is dit licht soms zo intens helder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Volgens onderstaande bron onstaat het licht door de enorme hitte die ontstaat tijdens het onweer. Er zouden temperaturen tot 30.000 graden gemeten zijn.

Vervolgens zeggen zij dat de lucht explodeert. Ik denk dat dat een poging is om het makkelijker uit te leggen. Ik denk dat het volgende gebeurd.

Dit is een intense hitten dus is er veel thermische energie. Tendele zal deze energie er voor zorgen dat elektronenn in een hogere energieniveau komen. Zodra ze weer terugvallen uit deze zogenaamde aangeslagen toestand, moeten ze weer energie kwijt. Deze wordt uitgezonden in de vorm van fotonen, de kleine energiepakketjes waaruit het elektromagnetisch spectrum uit bestaat.

Veeeeel hitte, betekend dat dit proces zeer vaak plaatsvind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je antwoord, heb er veel van geleerd.

Andere antwoorden (1)

Vergelijk het met een gloeilamp: hoe hoger de spanning, hoe meer licht de gloeilamp geeft. Datzelfde geldt voor bliksem. Hoger voltage -> Meer licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het zichtbaar spectrum?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het echt alleen de spanning? Of ook de stroomsterkte van de uiteindelijke schicht.
Het gaat immers om het aantal electronen dat van de grond naar boven schiet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik heb mijn twijfels of er niet meer/ andere invloeden zijn.