Een stopcontact heeft een spanningsdraad met zowel + en + geregeld door wisselspanning. Maar een elektrische stroom moet toch van + náár -?

In een stopcontact heb je een spanningsdraad die zorgt voor zowel + als -. Maar de stroom moet toch altijd "rondgaan'? van + naar -? Als een draad beide ladingen heeft, hoe gaat de stroom dan rond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

er zitten altijd twee draden in een stopcontact. (afgezien van de derde, de veiligheidsaarde, die doet normaal niet mee.)
De bruine draad is spanningvoerend, daarop staat een spanning die slingert tussen -320 en +320 Volt.
De blauwe draad is de nuldraad, daarop staat geen spanning.
De stroom gaat dan vanuit de bruine, via je apparaat, naar de blauwe draad (en terug als de spanning negatief is).
Deze wisselstroom wisselt 50 keer per seconde van richting.