Waar bestaat luchtledig uit?

Indien iets luchtledig is gemaakt, waar bestaat dan het luchtledige uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is sprake van een vacuüm in een ruimte als daar geen lucht of welk ander gas aanwezig is. In dagelijks taalgebruik hanteert men ook wel de term luchtledig. Een perfect vacuüm is technisch niet mogelijk.

Het beste antwoord

Het perfecte luchtledige is een perfect vacuüm. Het bevat niets. Geen materie, niets. Alles is weggezogen.

In de praktijk is het niet mogelijk een perfect vacuüm te bereiken. Onze beste pompen zijn niet goed genoeg om *alle* lucht weg te pompen. Er zit, in de praktijk, dus altijd nog een heel klein beetje lucht in het "luchtledige".

(Eén van de redenen is dat gassen (zuurstof, stikstof, waterdamp enzovoort) zich binden aan elk materiaal. Als je iets luchtledig pompt, zal er continu een beetje van dat gebonden gas loslaten van het materiaal, en daarmee het vacuüm wat minder leeg maken.)

Tot zover alles wat in de praktijk van belang is.

Daarnaast spelen er een paar effecten waar je normaal gesproken niets mee te maken hebt, maar die wel degelijk bestaan, en die bijvoorbeeld in de kosmologie van groot belang zijn.

Neem bijvoorbeeld de spontane generatie van deeltjes. Het onzekerheidsprincipe uit de quantummechanica staat toe dat er spontaan deeltjes ontstaan - op voorwaarde dat die deeltjes maar heel kort bestaan. Hoe zwaarder het deeltje, hoe korter het "mag" bestaan.

Door deze "soep van virtuele deeltjes", zoals het wel eens wordt genoemd, is geen enkel vacuüm echt leeg.

Verder is er natuurlijk straling. Of het nu licht is of warmtestraling, in elk vacuüm bevindt zich enige straling. Straling bestaat uit fotonen, en die hebben energie en dus massa. Ook die zorgen dat een vacuüm nooit echt leeg is.

(Bij straling is het een kwestie van definitie of je deze fotonen wel of niet als deeltjes beschouwt. Die fotonen zijn er - of wij ze meetellen, hangt van ons af.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat niet over een vacuüm maar een ruimte waarin lucht ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het perfecte luchtledige is een perfect vacuüm. Het bevat niets. Geen materie, niets. Alles is weggezogen........... Maar waar bestaat dan niets uit?
Cryofiel
12 jaar geleden
Het echte 'niets' bestaat niet. Er is altijd straling: warmtestraling vanuit de omgeving, of vanuit het heelal. Verder zijn er de spontaan ontstaande deeltjes. Die verdwijnen heel snel weer, maar ze zijn er toch echt eventjes. En als deeltjes verdwijnen, ontstaan er weer nieuwe deeltjes. Maar goed, zonder (warmte)straling en zonder die spontaan ontstaande deeltjes, bestaat het perfecte vacuüm uit niets. Er is slechts de ruimtetijd zelf. Maar of je dat "iets" kunt noemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel men is in staat een glazen bol luchtledig te maken.
Dan is de bol gevuld met 'niets'
Er ontstaat ook een sterke onderdruk.
Omdat het een leegte vormt in het geheel er omheen.
Verandert dan ook het totale gewicht, omdat de glazen bol nu niets bevat?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, het gewicht verandert. Lucht heeft namelijk een bepaald gewicht - lucht is bijvoorbeeld zwaarder dan helium (meestal zeggen we: helium is lichter dan lucht, maar dat komt op hetzelfde neer). Daardoor weegt een glazen bol met lucht meer dan een glazen bol zonder lucht. In principe is het mogelijk een (zware) glazen bol te maken waar redelijk veel lucht in zit. Als het glas dik en zwaar genoeg is, kun je het zo uitmikken dat de bol net zwaar genoeg is om in water te zinken, ondanks de lucht die erin zit. Als je nu de lucht uit de bol pompt, zal diezelfde bol drijven - hij is nu immers lichter geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft de vraag als er niets in zit, wat zit er dan wel in?
De bol is dan gevuld met niets.
Mogelijk komen we er helemaal niet uit.
Stel je kan het niets er uit halen, wat zou je er mee kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets is niets, Ed. Als niets wel iets was, dan was het niet niets.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is zoals je zegt, Ed. De bol is gevuld met niets. Anders gezegd: de bol is niet gevuld met iets. Nog anders gezegd: de bol is leeg. Je kunt niet "een beetje niets" uit een bol halen. Dan zou je een beetje niets in je handen hebben - dat is een tegenspraak. Niets is niets, zoals Widar terecht zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, juist, je kunt er niets mee.
Blijft een vreemd vraagstuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat jij om bepaalde redenen graag wilt dat niets toch iets is. Maar echt, niets is niets, heel simpel eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk altijd maar weer twee straten verder. :-)
lastige eigenschap, maar wel boeiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och, ik kan ook wel naar dat straatje denken, maar dat straatje loopt gewoon dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan ben jij verder dan ik!
Die straatjes moet ik nog in gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je zeer deskundige uitleg en reacties.

Andere antwoorden (1)

Leek me eerst een wat domme vraag, maar is het m.i. helemaal niet.

Het ligt er aan wat er voor het luchtledig maken in de ruimte was. Als de ruimte gevuld was met een vaste of vloeibare stof zonder lucht of een ander mengsel van gassen, bijvoorbeeld staal of olie, dan bestaat die ruimte daaruit.

Idem als de lucht vervangen is door bedoelde stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negatieve duimpjes zonder motivering zijn dooddoeners, dus NIETS.