Gravitatie is een ander woord voor zwaartekracht. Gravitatiekracht zal dus wel een contaminatie van Gravitatie en zwaartekracht zijn, waarschijnlijk wordt er hetzelfde mee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee de formule van gravitatie is: G* (Mm/r) uit me hoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ook de formule van zwaartekracht is dat. Alleen wordt doorgaans met zwaartekracht de zwaartekracht op aarde bedoeld, dit is wetenschappelijk gezien echter niet zo, en wordt met zwaartekracht G*((M1*M2)/r^2) bedoeld.
Die zijn gelijk aan elkaar. Enkel de naam is anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je wanneer G * (M1 *M2)/R² = M * g?
Want g ( 9,81 op aarde ) is juist hiermee uitgerekend. Als je bij M1 de massa van de aarde invult, bij R de straal van de aarde en bij G de gravitatie constante, kom je uit op 9,81 * M2 = M * g
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ondanks dat het 9.81 in nederland is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, hehe, ach. Dat zijn details.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus G is gewoon gelijk aan: M1/r^2??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel: g is dus gelijk aan: GM1/r^2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-.
G de gravitatieconstante = 6,67428 ± 0,00067 × 10^-11 Nm2 kg-2.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gravitatieconstante Je komt dus uit op
F =G * (M(aarde) *M(voorwerp))/R(aarde)² = 6,67428 * 10^-11 * (m(aarde)/r(aarde)^2) * m(voorwerp) =
m(voorwerp) * 9.81
Waarschijnlijk bedoel je het volgende:
De zwaartekracht op een voorwerp Fz is de kracht waarmee het voorwerp en de aarde elkaar aantrekken.
De gewichtskracht Fg is de kracht die het voorwerp op een ondersteunend oppervlak uitoefent.

Voorbeeld: Een massa van 75 kg van een persoon.
Fz = 750 Newton (afgerond).
Staat die persoon op een tafel, dan geldt Fz = 750 N en Fg = 750 N. Die gewichtskracht werkt dan op de tafel.
Springt die persoon van de tafel, dan geldt Fz = 750 N en Fg = 0 N. Er wordt namelijk geen kracht uitgeoefend op een ondersteunend oppervlak, totdat die persoon de grond raakt.

Wanneer geldt Fz=Fg? Dat is immers je vraag.
Wanneer een voorwerp rust op een ondersteunend oppervlak dat niet versneld wordt. Dus in rust is of in een eenparige rechtlijnige beweging is.

Toegevoegd na 1 uur:
Na uw reactie.
Als Fg de kracht is tussen 2 voorwerpen. En een van de voorwerpen is een planeet, dan wordt Fg op het oppervlak van de planeet Fz genoemd.
Dus wanneer geldt Fg = Fz? OP het oppervlak van een planeet.

Je kunt het narekenen door Fg uit te rekenen voor een voorwerp dat op het aardoppervlak rust. Met de formule van Fg = gravitatieconstante * m1 *m2 / r².
Die gravitatieconstante bedraagt: 6,7 × 10−11 m^3 s^(−2) kg^(−1)

En die te vergelijken met Fz = m * g.\
Waarbij g is de zwaartekrachtversnelling van 9,8 m/s²
In dit geval is de planeet dan de aarde.