Is er een absolute temperatuur voor warmte/hitte ?

Je hebt bijv.een absolute temperatuur voor kou ( het absolute nulpunt, 0 Kelvin) maar geldt dat ook voor warmte en hoeveel is dat?

14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Er is, in tegenstelling tot jouw toelichting, geen absolute temperatuur voor kou.
Er is wel een beginpunt van warmte, en dat is 0 Kelvin.

Het eindpunt van warmte is de temperatuur die bereikt zou kunnen worden als alle beschikbare energie uit het universum (oef, dat is errug veel) in één enkel deeltje zou worden gestopt, daarmee kom je op een theoretisch maximum.

Daarover heb ik echter nog geen enkele berekening gezien, maar ongetwijfeld zal een overactieve student zich daar een paar biertjes mee hebben verdiend.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is geen maatstaf voor koude. Kou is de afwezigheid van warmte.
AWM
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ik vroeg ook om de maatstaf van warmte.
amc
14 jaar geleden
De ABSOLUTE temperatuur,snap je?
AWM
14 jaar geleden
Mmm, in je toelichting schrijf je:
"Je hebt bijv.een absolute temperatuur voor kou".
Die is er dus niet. Nul Kelvin beschrijft de grootste afwezigheid van warmte.
Of bedoel je: "is er ook een maximum temperatuur?"
Nee, die is er niet.
Ha, die AMC;

Het absulote nulpunt (nul graden Kelvin) is gedefiniëerd als de temperatuur waarop geen enkele molecuul meer beweegt en er dus ook geen warmte meer kan worden afgegeven. Als er al een 'koudere' kou zou kunnen worden gecreëerd zouden we die niet kunnen meten. Een absoluut temperatuurhoogtepunt is bij mijn weten niet gedefiniëerd en zal ook niet te meten, hooguit te berekenen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor... Die is er... en men drukt dat uit in Kelvin... En niet graden Kelvin, maar alleen in Kelvin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een absoluut hoogste warmtepunt is er niet inderdaad, maar ik kan me wat leuke complicaties voorstellen zodra met de warmte ook de moleculen met bijna de snelheid van het licht gaan bewegen (tijd die langzamer gaat ed).

Allemaal heel theoretisch, uitvoeren in de praktijk zal wat lastig gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen absoluut hoogtepunt van warmte, maar vanaf 713 graden Celsius gaat zelfs ijzer smelten. Dus wellicht is dat een aanknopingspunt.