Wat hebben lichtsnelheid en atomaire deeltjes met tijd te maken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus waarom zou je kunnen tijdreizen als je sneller gaat dan het licht. Dat zou dus moeten betekenen dat de tijd grotendeels bepaald wordt door het licht. Hoe steekt dit precies in elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer interessante vraag!

Het beste antwoord

Stel, jij stijgt op in een raket, en ik sta in m'n achtertuin je uit te zwaaien. Jij kijkt uit je raampje naar mij. Je ziet mij door het feit dat er licht aanwezig is, dat via mij naar jou reflecteert. Als dat licht er niet was, dan zou je mij niet kunnen zien, want dan was het daar te donker voor.

Stel jij gaat langzamer dan de snelheid van het licht. Dan zij je mij gewoon zwaaien, en hopelijk zwaai je dan terug!

Stel je gaat precies even snel als het licht. Dan zie je mij niet zwaaien, maar dan zie je een stilstaand beeld van mij. Je gaat evensnel als het licht dat van mij afstraalt, dus komt er ook geen licht van latere bewegingen, want jij gaat even snel als dat licht.

Stel je gaat sneller dan het licht. Dan zie je mij de andere kant op zwaaien, en dan zie je me daarna achteruit naar binnen lopen. Omdat jij sneller dan het licht gaat, zie jij de lichtstralen die ik eerder had verzonden, en omdat je sneller dan die lichtstralen gaat zie je daarna de lichtstralen die ik daar weer voor had verzonden. Daarom ga ik achteruit.

(In het echt werkt dit natuurlijk niet. Als je met lichtsnelheid zou vertrekken, zou je mij al na enkele nanoseconden niet meer kunnen zien, misschien dat je de aarde in tegenovergestelde richting zou zien draaien, maar dat weet ik niet zeker)

Ik hoop zo je vraag een beetje te hebben beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe, eindelijk een volledig, goed uitgelegd antwoord. Dankjewel!
Cryofiel
12 jaar geleden
Als de raket sneller gaat dan het licht, moet de reiziger *vooruit* kijken om jou te zien zwaaien. Hij ziet jou dan inderdaad wel "achteruit" zwaaien en daarna achteruit je huis in lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat me dan niet duidelijk is: Als je de snelheid van het licht verbreekt, wie zegt dat je dan het oude licht zou zien?
Is de kans niet veel groter dat je gewoon helemaal niets zou zien, alleen duisternis. Het verleden zien lijkt me onwaarschijnlijk, gezien licht de persoon beneden niet creert, maar er enkel voor zorgt dat ik hem kan zien. Waarom zou het verbreken van de lichtsnelheid ervoor zorgen dat je het licht dat voorheen viel zou zien? Waarom zou je niet gewoon niets zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zie je dan inderdaad wel overal alleen maar streepjes van lichtstralen die je voorbij raast.

Andere antwoorden (3)

De snelheid waarmee de tijd verloopt, wordt (onder andere) bepaald door je snelheid.

Stel dat jij in een raket zit, onderweg van Venus naar Mars. Je komt met grote snelheid langs de aarde vliegen. Ik kijk vanaf de aarde naar jou.

Als jij maar snel genoeg vliegt, zie ik dat jouw klokken langzamer lopen. Dat ligt niet aan de klokken, dat ligt aan de tijd: jouw tijd loopt langzamer dan de mijne.

Dit verschijnsel wordt tijddilatatie genoemd - zie de Bron hieronder voor uitleg.

Hoe sneller jouw raket is, hoe langzamer jouw tijd loopt.

Als jouw raket de lichtsnelheid zou bereiken, zou ik zien dat jouw tijd stilstaat.

Doorredenerend zou dat betekenen, dat jouw tijd achteruit zou gaan lopen wanneer je sneller zou gaan dan de lichtsnelheid.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik alleen vaag blijf vinden, ook na mijn eigen gelijkwaardige vraag (http://www.goeievraag.nl/vraag/gaat-terug-tijd-sneller-gaat.244346), is wáárom de tijd langzamer loopt als je sneller gaat? Spreken we dan niet meer over secondes en uren? Want een seconde is toch gewoon een seconde, hoe snel je dan ook mag gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een + trouwens voor je duidelijke uitleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik, maar ik vraag me af WAAROM dat zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ofwel, wat heeft de snelheid van het licht met tijd te maken?
Cryofiel
12 jaar geleden
Het waarom staat uitgelegd in het wikipedia-artikel waarnaar ik verwijs. Het is een gevolg van het feit dat de lichtsnelheid constant is, ongeacht je eigen snelheid. Voorbeeld: Stel iemand zit in een auto, en rijdt met 100 km/u over de snelweg. Jij zit in een andere auto, en je rijdt met 95 km/u over diezelfde snelweg. Eerst rijden jullie nog naast elkaar, maar die andere auto zal langzaam voorsprong opbouwen, omdat hij 5 km/u sneller is. Die andere auto verwijdert zich dus van jou met 5 km/u. Maar met licht is het anders. Als jij een lichtstraal van je af schijnt, beweegt dat licht zich met 300 duizend km/s van jou af. Nu ga jij in een supersnelle raket zitten en je gaat met 295 duizend km/s achter dat licht aan. Je zou dan denken dat het licht nu langzaam een voorsprong opbouwt, want het licht is maar 5 duizend km/s sneller dan jij. In werkelijkheid is het anders. Als jij meet hoe snel het licht van jou af beweegt (dus hoe snel het een voorsprong opbouwt), dan zul je ontdekken dat het licht nog steeds met 300 duizend km/s van je af beweegt. Dus: ik sta stil, en ik zie dat het licht zich met 300 duizend km/s van mij af beweegt. Jij gaat in jouw raket achter dat licht aan, met 295 duizend km/s - maar ook jij zult zien dat het licht zich met diezelfde 300 duizend km/s van jou af beweegt. Dit volgt uit de formules van Maxwell. Het is ook daadwerkelijk gemeten. Einstein ging puur van dit gegeven uit - en dat was voor hem voldoende om de speciale relativiteitstheorie te ontwikkelen. Die beschrijft dat de tijd verschillend verloopt voor mensen die zich met verschillende snelheden bewegen. Jouw stelling dat "een seconde is gewoon een seconde" gaat dus niet op. Jouw seconde is de mijne niet - wat voor jou een seconde is, kan voor mij best 10 seconden duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft dat trouwens iets te maken met wat een seconde is? "De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K." (http://nl.wikipedia.org/wiki/Seconde) Dat de duur van die periode verandert als je sneller gaat? (Dat van wat voor mij een seconde is en voor jou 10 seconden kan zijn gaat er bij mij niet zo in, beetje filosofisch vind ik dat xD Maar ik probeer m'n best om het te begrijpen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus je moet wel sneller zijn dan de lichtsnelheid om terug in de tijd te kunnen. je kunt alleen je verleden niet veranderen, maar alleen erin terug kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat vragen een heleboel mensen zich dus af.
Cryofiel
12 jaar geleden
@noAnswer, het heeft niets te maken met de definitie van een seconde. Je kunt ook zeggen: ik neem een staartklok, en ik zeg dat een seconde de tijd is die de slinger van die staartklok nodig heeft om van links naar rechts te gaan. Jij neemt zo'n staartklok mee in jouw raket, en ik heb hier op aarde precies zo'n zelfde staartklok. Als ik jou dan vraag hoe lang jouw reis van Venus naar Mars duurde, dan zul je zeggen: "volgens mijn staartklok vier miljoen seconden" (ik verzin maar even iets). Als ik op *mijn* staartklok tel hoeveel seconden jij nodig had voor die reis, dan kom ik op 70 miljoen seconden. Jouw tijd verliep dus echt langzamer dan mijn tijd. Als jij de staartklok in jouw raket voor het raampje zou hangen, zodat ik hem met mijn telescoop kan zien, dan zou ik het met jou eens zijn dat jouw staartklok maar vier miljoen seconden heeft geteld. Ik zou ook zien dat de slinger van jouw staartklok veel langzamer heen en weer ging dan de slinger van mijn staartklok.
Tijd en snelheid hebben met elkaar te maken dat snelheid maal tijd afstand is. In principe staan deze twee grootheden los van elkaar. En zo zijn ze in de natuurkunde (gebaseerd op de wetten van Newton) altijd behandeld.
Toen Einstein ging nadenken over dingen die gebeuren wanneer deeltjes de lichtsnelheid benaderen formuleerde hij zijn relativiteitstheorie.
Hij kon kiezen:
1) Of we houden snelheid en tijd gescheiden en de hele natuurkunde volgens Newton gaan we niet meer gebruiken.
2) Of snelheid en tijd maken we afhankelijke grootheden om ons zoveel mogelijk aan te passen aan de klassieke natuurkunde volgens Newton
Hij koos het laatste. U mag anders kiezen.
Hij heeft het allemaal heel toegankelijk beschreven in zijn boek: Mijn Theorie.
Gezien de vragen die u stelt een aanrader boor u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichtsnelheid heeft niets te maken met atomaire deeltjes. Licht zijn golven. Golven zijn trillingen. Van moleculen of atomen die op hun plaats blijven.

Tijdreizen in het verleden is niet mogelijk. Tijdreizen in de toekomst is voor de mens onhaalbaar.

Tijd is een 'man-made' constructie. Het moet dan ook periodiek worden bijgesteld (op de klokken).

De lichtsnelheid meten (of welke snelheid dan ook) kan alleen 'van buitenaf'. Dit betekent dat de afstand waarover men beweegt met lichtsnelheid in het zicht moet blijven. En zo een grote afstand zie ik een mens of machine nog niet beschouwen. Of in de toekomst dit kan betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
De lichtsnelheid is best te volgen, als je van voldoende ver kijkt. Zo zijn er supernova's - dat zijn sterren die ontploffen, en daarbij gedurende korte tijd (soms een paar uur, soms een paar weken) gigantisch fel worden. Als in een ander sterrenstelsel zo'n supernova ontstaat, kunnen we vanaf de aarde heel goed zien hoe het licht van de supernova zich verspreidt - met de lichtsnelheid - door dat andere sterrenstelsel. We zien bijvoorbeeld hoe de stofwolken van dat sterrenstelsel stukje voor stukje door de supernova worden verlicht. We kunnen zo de lichtgolf volgen, ook nadat de supernova zelf al is uitgedoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Cryofiel, het klopt wat je stelt over de hemelruimte.
Al die afstanden zijn dan ook in het zicht. Kan je je voorstellen dat je het ziet dat een mens met de snelheid van het licht beweegt ? Op een afstand die hiervoor in het zicht is, zou je die mens dan nog zien ? Ik denk dat als 'je' de afstand kan bezien, dan 'je' die mens niet meer ziet. Ofdat als 'je' die mens wél kan zien, dan de afstand buiten het zicht valt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nu kun je zo'n mens nog niet zien. Straks wellicht wel. Al is het misschien indirect, doordat je alleen de raket kunt zien waar een mens in zit. Wat we al wel kunnen zien, zijn GPS-satellieten. Daarin zit een heel nauwkeurige klok. We kunnen uitrekenen hoeveel de tijd van die klok zal verschillen van de aardse tijd. We kunnen dat ook meten - en zien dat het klopt. De verschillen zijn maar klein, omdat die satellieten zo langzaam gaan - even ruwweg zo'n 14000 km/u. Maar ze zijn groot genoeg om ervoor te moeten corrigeren; zouden we dat niet doen, dan zouden GPS-positiebepalingen er altijd naast zitten. Conclusie: het effect bestaat. Door hetzelfde tijdvertragingseffect kunnen we op aarde subatomaire deeltjes zien die worden geproduceerd in de bovenste lagen van de atmosfeer, onder invloed van kosmische straling (muonen). Eigenlijk zouden die muonen al lang uit elkaar moeten zijn gevallen voordat ze het aardoppervlak zouden bereiken - ze leven zo kort dat ze niet eens tot halverwege de atmosfeer zouden komen. Maar ze zijn enorm snel, en daardoor verloopt hun tijd langzamer dan de onze. Daardoor is *voor hun* heel weinig tijd verstreken voordat ze bij het aardoppervlak zijn. Dat er *voor ons* veel meer tijd is verstreken, maakt voor die muonen niet uit. Dus alweer: het effect bestaat.