Waarom valt chroom eigenlijk niet onder de edelmetalen?

Het blinkt en is net zo onaantastbaar als zilver en goud. Bovendien veel harder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Een edelmetaal is een metaal dat niet of weinig kan worden aangetast door oxidatie. Helaas… Chroom is onedel, omdat het wel door oxidatie wordt aangetast. Zij het langzamer dan andere metalen. Maar toch. Kijk maar eens naar oude chromen velgen. Die hebben toch met de omgeving gereageerd en zijn dof geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en bondig. Goed voorbeeld van de fietsvelgen.

Andere antwoorden (2)

Omdat het met oxide kan reageren en daarom kan roesten. Goud bijvoorbeeld is edel omdat het met geen enkele stof kan reageren en dus altijd hetzelfde zal blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chroom is slecht te oxideren, je zou het net als koper en zilver halfedelmetaal kunnen noemen.
De electronegativiteitswaarde van Chroom is dusdanig dat men er heel vroeger batterijen mee maakte.
Meestal wordt Chroom dof omdat de laagdikte te gering is, iets wat dik verchroomd is blijft langer mooi dan iets wat verzilverd is!!
Dus ook zilver is geen edelmetaal.(wel halfedel)
Dezen hebben als kenmerk dat het alleen door koningswater (mengsel van sterk zout-en salpeterzuur) aangetast wordt EN gedegen in de natuur gevonden worden, halfedelmetalen worden ook soms gedegen (als zuiver metaal dus) in de natuur gevonden maar ook vaak in verbindingen.

Ook goud en platina komen ongedegen in de natuur voor, zo wordt uit kopererts veel zilver,en -afhankelijk van de vindplaats- goud en metalen uit de platinagroep (platina, irridium, osmium) gevonden.
Ook in zeewater zitten goudionen maar de concentratie is veel te laag om het er rendabel uit te halen.

Koper, zilver en tin, alsmede chroom zijn ook oxideerbaar door andere stoffen dan koningswater, chroom is echter wel behoorlijk corrosiebestendig.
Zo kan RVS( een legering) en -volgens mij- ook chroom zelfs tegen zeewater maar is het toch geen edelmetaal.