Is tijdreizen theoretisch mogelijk?

Net was op het nieuws dat onderzoekers een deeltje hadden verstuurd dat (mogelijk, er wordt nog gekeken of er iets fout is gegaan) sneller was aangekomen op de plaats van bestemming dan het licht. Toen werd het onderwerp tijdreizen aangehaald.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, in theorie is het mogelijk. Ik zal het je proberen uit te leggen. Als 1 seconde precies 1 seconde duurt, heb je snelheid 0. Maar het is bijvoorbeeld bewezen dat de klok die astronauten mee hebben genomen naar de maan bij terugkomst op aarde achterliep ( wegens de hoge snelheden tijdens de reis ). Dit is een praktisch voorbeeldje. De theorie is, hoe sneller je gaat, hoe langzamer de tijd loopt. (Hoe sneller je gaat, hoe dichterbij je bij de lichtsnelheid komt). Dus je hebt een krom tijdverloop, des de meer je lichtsnelheid nadert. Stel, je gaat lichtsnelheid, dan staat de tijd stil. Niet voor jou aan boord op dat supersnelle ruimteschip, maar wel voor mensen op aarde. Reis jij bv. Met zo een schip 17 jaar met lichtsnelheid, en kom je na de reis terug op aarde, ben jij geen seconde ouder geworden, maar het leven op aarde is 17 jaar verder. Nou, dat wetende, kunnen we theoretisch aannemen dat hoe meer je de lichtsnelheid nadert, hoe langzamer de tijd gaat bij jou voor buitenstaanders. Zou je nu 100.1% van de lichtsnelheid gaan, ga je terug in de tijd. Dit is waarschijnlijk wat neutrino's doen, maar daar is men nog niet uit. Als je meer wil weten hoor ik dat wel. :) hoop dat ik kon helpen, ik interesseer me voor dit soort dingen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, theoretisch schijnt dat mogelijk te zijn, als ze tenminste echt een deeltje hebben gevonden dat sneller is dan het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan überhaupt wel hoor, in theorie.
Nee, theoretisch is het momenteel nog onmogelijk, omdat de theorieën nu nog geen verklaring hebben voor deeltjes die sneller gaan dan het licht. Dus misschien blijkt het in de praktijk wel mogelijk te zijn en hebben die deeltjes echt 'tijdgereisd' en dan moeten de theorieën aangepast worden.

Dat is wetenschap: iets kan waar zijn totdat er een waarneming is die het tegendeel bewijst of een theorie is die de werkelijkheid beter verklaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al gebeurd: de eerste ruimtemissie van de Russen. Ik ben zijn naam kwijt, maar de kosmonaut is in een bepaalde baan geschoten met een bepaalde snelheid, waardoor de aarde verder draaide en de tijd voor hem stilstond. Hij leeft dus als het ware in de toekomst, al is het een heel kleim gedeelte van een seconde. Ik zou het graag met een bron willen toelichten, maar daarvoor moet ik op de computer zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, uit mijn hoofd 0,69 of 0,069 seconden.!
rose
12 jaar geleden
Je tweede alinea is m.i. een misvatting met betrekking tot het begrip waarheid. Als iets theoretisch klopt betekent dat niet dat het waar is, maar dat de theorie niet in strijd met de waarneming is. Als morgen duidelijk blijkt een bepaalde uitspraak (b.v. niet kan sneller dan het licht) niet waar is (kan zijn), dan betekent dat met terugwerkende kracht dat hij ook nu niet waar is. Maar ook dan hebben we niet met 'waarheid' te maken, immers, de theorie is alleen geldig zolang het tegendeel niet wordt aangetoond. De natuurkunde beschrijft de werkelijkheid, maar we moeten nimmer deze beschrijving verwarren met de werkelijkheid zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rose: Daar heb je helemaal gelijk in. Zit ik nog wel met Schrodinger en z'n kat ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Krekatos: die bron zou ik wel graag willen zien.
rose
12 jaar geleden
Van Schrödinger weten we dat hij dood is, de kat zit in zijn zwarte doos en geniet van zijn derde of vierde leven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rose niet helemaal, want niemand mag het waarnemen. maar de kat neemt het waar waardoor alles "normaal" verloopt
Ik heb daarover iets op national geo. Gezien, als je maar snel genoeg gaat kun je de tijd buigen. Als je hoogte van de grond bent (zoals in een flat) gaat de tijd ook slomer. Maar klein verschil, dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal wel een hoop min duimen krijgen maar alla

er al aangetoond met bv vluchten met de space shuttle die terug kwamen en vergeleken werden met een klok die op aarde was gebleven er een weliswaar miniscuul verschil was.het is dus zo dat als jij je heel snel beweegt de tijd anders verloopt ten opzichte van een stationair objekt.het is dus niet alleen theoretisch mogelijk het gebeurd vol op.maar even snel een paar jaar vooruit en of terug in de tijd reizen is iets dat voorlopig en mischien wel voor altijd alleen in sf mogelijk is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al eerder genoemd is naar de "toekomst" reizen al een werkelijkheid. Het gaat hierbij nog om fracties van seconden, maar toekomst is toekomst toch.
Tijdreizen naar het verleden zou inderdaad kunnen als je sneller zou gaan dan het licht, maar aangezien theoretisch niet sneller dan het licht is, kunnen we aannemen dat naar het verleden reizen toch eigenlijk wel "voorlopig" theoretisch onmogelijk is.
Als we ooit een beter begrip van alles krijgen zou deze theorie wel eens aangepast kunnen worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik las net dit :)