Wat is het gevolg hiervan? Zie uitleg.

In de deeltjesversneller is nu een deeltje gemeten die een grotere snelheid had dan het licht.( vandaag in het nieuws)
Volgens de huidige wetenschap volkomen onmogelijk.
Welke gevolgen kunnen dit hebben?
Reizen in de tijd zou nu dan mogelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het directe gevolg zal zijn dat mensen eerst gaan verifiëren of het waargenomen klopt, en niet gebaseerd is op een meetfout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Right!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zijn nu ook de eerste stappen, heb ik begrepen.
Volgens Albert Einstein is het niet mogelijk sneller dan het licht te gaan en dat was toch een pienter baasje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV Ed: ik wilde um net gaan stellen, gelukkig las ik nog even de andere vragen eerst door. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed, wat ik ook interessant vindt is dat het deeltje waarmee ze het expiriment deden, zo klein was dat het dwars door alles heen ging. Dat doet me ergens aan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben een dag of drie weg, doei!

Het beste antwoord

Zoals SNE al opmerkt zal eerst worden gekeken of de waarnemingen kloppen.

Vervolgens, als blijkt dat de resultaten kloppen en reproduceerbaar zijn, zal, zoals dat in een paradigma hoort, dit eerst worden weggezet als anomalie, een afwijking van de verwachte resultaten die niet direct tot verwerping van het paradigma leidt.

Daarna zullen er onderzoeken worden ontworpen die verwante resultaten zouden kunnen opleveren en er zullen theoriën worden opgeworpen om het verschijnsel te verklaren, liefst binnen het geldende paradigma.

Pas als blijkt dat het geldende stelsel van theoriën onhoudbaar is geworden zal men zijn beeld van de werkelijkheid bijstellen.

Maar de kans dat reizen in de tijd plotseling mogelijk zal blijken schat ik op vrijwel nihil.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het wordt : ja, het is mogelijk mits je niet meer massa hebt dan het betreffende deeltje ; schiet natuurlijk (voorlopig) ook nog niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, dan moet ik nog wel heeeel veel afvallen! Maar het zou wel leuk zijn als ons hele beeld van de werkelijkheid weer eens een keertje over de kop ging, ik stem VOOR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, volgens mij wisten we al / hadden we al een vermoeden dat de natuurkundige wetten die we kennen, niet allemaal opgedaan voor deeltjes die kleiner zijn dan atomen. In dat opzicht hoeft het dus beslist niet een verrassing te zijn, dat een of ander quark of lepton 'gekke dingen kan. Je zit dan op het nog zeer onontgonnen gebied van de kwantummechanica.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Deeltjesfysica
Cryofiel
12 jaar geleden
Atomen kunnen ook al "rare dingen". Wat dacht je van een atoom dat je op een scherm afschiet waarin twee kleine gaatjes zitten, op een paar centimeter van elkaar. Dan blijkt dat dat ene atoom door beide gaatjes tegelijk naar de andere kant van het scherm komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Ik denk persoonlijk dat tijdreizen sowieso niet mogelijk is. Tijdreizen houd meer in dan alleen maar sneller als het licht te reizen. Als dat theoretisch mogelijk zou zijn zou je in feite alleen het beeld terug spoelen. Je kan dan niets aan de gebeurde feiten veranderen. Om echt te kunnen tijdreizen zul je materie moeten verplaatsen naar de materie in het verleden. Dat is dus een heel ander iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou in theorie in zoverre kunnen dat je vooruit zou kunnen reizen ; dus in relatief weinig mensentijd veel aardetijd 'doorbrengen/overslaan' .
Terugreizen is nu eenmaal een kant die we niet op kunnen, even afgezien van alle paradoxen die dat met zich mee zou brengen. Sneller dan het ligt kan hooguit betekenen :sneller dan de ' aardse' tijd. Niet terugdraaien.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het "vooruit reizen" is al aangetoond. Niet voor mensen, wel voor klokken in snelvliegende straaljagers, voor satellieten, en voor elementaire deeltjes.
Als eerste betekent dat de theorie omtrent snelheid geheel op zijn kop komt te staan.

Wat er in de toekomst allemaal mogelijk is als de mens de snelheid die nu behaald is kan gaan gebruiken kan niemand een zinnig antwoord opgeven, duidelijk is wel dat men dan ruimtereizen kan gaan ondernemen waarvan we tot nu toe gedacht hebben dat dat onmogelijk was.

Wat het terug reizen in de tijd betreft.

Denk niet dat er ooit 1 mens zo gek zal zijn omdat te doen, we weten namelijk de gevolgen niet van een kleine wijziging in de geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt die geschiedenis niet wijzigen. De resultaten van die wijziging komen veel en veel later bij ons.
nee reizen in de tijd is een zeer gewaardeerde, en zeker een gewilde illusie. wie wil er niet terug en bepaalde zaken beter doen of gewoon opnieuw beleven ?
"terug gaan" kan niet. vooruitkijken wel.
maar we kunnen ook niet de toekomst voorspellen.
alleen hopen dat t zo en zo gaat en werken aan die toekomst.
ondertussen vooral in het heden leven dus ! geniet ervan !
overigens volgens mijn bescheiden kennis van de wetenschap.... natuurlijk kan er iets sneller gaan dan 't licht ! dat gaat "maar " iets van 300.000 km per seconde........
alsof de snelheid van t licht de maximumwaarde is...
vroeger dachten ze dat de aarde plat was en dat "gevoelige " mensen heksen waren die verbrand moesten worden......
en nu denken ze dit en dat .....
volgens de wetenschappers....
we zien t wel
we leven nu

groetjes vanuit een warm sawtell !