Hoe kan men nu al weten dat een led lamp een levensduur heeft van bijvoorbeeld 25 jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ,het klinkt heel mooi ,maar ik heb ook al mindere led's gehad , er zit heel veel kwaliteit 's verschil in .

Het beste antwoord

Je kunt niet 25 jaar lang zo'n lamp laten branden. Als ze in 1985 begonnen zouden zijn met testen, is dat onmogelijk want toen was er nog geen LED, en als ze nu beginnen zijn ze te laat met de uitslag van zo'n test ;-)

Er zullen dus trucjes bedacht moeten worden, en dat zal zeker niet simpel zijn. Flink rekenen en combineren van gegevens kan de conclusie geven dat de verwachting is, dat zo'n lamp 25 jaar meegaat, maar dat is zeker geen keiharde garantie.

Er wordt vooral getest op de zwakste eigenschappen van zo'n lamp. Men weet b.v. dat o.a. aan en uitzetten, èn een niet goede warmteafvoer de levensduur van zo'n lamp flink bekorten.

Zoiets wordt in een laboratorium in allerlei omstandigheden uitgevoerd. B.v. zo'n lamp op één dag 5000 keer aan en uitzetten, en dat b.v. 4 weken lang. Dan zal zo'n lamp heus wel stuk zijn. Vervolgens wordt hetzelfde gedaan, maar dan 'maar' 1000 keer per dag.
Zelfde kun je doen door de lamp een paar dagen te laten branden met veel te veel warmte, en daarna een paar dagen met minder warmte. Er rollen dan getallen uit, hoeveel langer de lamp meegaat, als je minder extreme dingen met die lamp doet.

Op al die gegevens kun je een computermodel loslaten, en komt er een verwachte levensduur uit. B.v. lamp brandt 3 weken met 15 keer teveel warmte en 10.000 keer aan- uitzetten, 5 weken met 10 keer teveel warmte en 5000 keer uit- aanzetten, dus........bij normaal gebruik en goede afvoer van warmte gaat de lamp 25 jaar mee.

Bovenstaande getallen zijn natuurlijk voorbeelden. Want zo simpel als ik het hier weergeef zal het zeker niet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhaal met dikke duim gehalte: in 1973 kocht ik al rode LED's bij de reguliere onderdelenhandel voor een gulden vijftig per stuk, de meeste werken nog steeds, ik gebruikte ze als controlelampjes in allerlei schakelingen. (tegenwoordig koop je er 10 voor 50 eurocent)
In hobbybladen als Elektuur werden ze al ruimschoots in zelfbouw-schakelingen gebruikt.
Bovendien "slijten" LED's niet door veelvuldig in- en uitschakelen, dat geldt alleen voor gloeilampen (inschakelstroom bij koude gloeidraad) of TL-verlichting (startschakeling).
Een LED veroudert alleen door een geleidelijke afname van efficiëntie gedurende langdurig gebruik, of door te hoge werktemperatuur. (dan kan het verouderingsproces in een paar seconden gebeurd zijn)
Extrapolatie van verouderingseffecten bij verschillende stroom en temperatuur geven een betrouwbare van de gemiddelde levensduur van modern geproduceerde LED's.
Zo simpel als je het weergeeft is het inderdaad niet, het is nog véél simpeler. ;-)

Andere antwoorden (2)

Getest in laboratorium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die hebben ze 25 jaar getest en toen viel ie uit en toen hebben ze dat zo bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo testen ze ook het maximale draag vermogen van bruggen dan bouwen ze er een en rijden er steeds zwaardere vracht wagens overheen tot de brug instort en dan bouwen ze er nog en en weten ze precies hoe sterk de brug is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natte vingerwerk en in het geval van LED verlichting ook niet helemaal waar. Trouwens een gloeilamp gaat bij constant aan maar enkele maanden mee. De LED's zijn vele malen beter. Ongeveer klopt het dus wel, bij gewoon gemiddeld gebruik van één of enkele uren per dag.
Ter info: ik kocht verleden week in een winkel A*** 9 LED-lampen (met publiciteit : gaan 25 000 uur mee). Ze kostten 9,99 €/stuk.
3 van 9 lampen (= 33,3 % !!!) hebben ongeveer 2 uur gebrand en nadien de geest gegegeven. De winkel stelt in zijn principes "hoge kwaliteit" op de eerste plaats. Ze hebben wel de 3 lampen terugbetaald, maar kunnen geen nieuwe lampen leveren!
De 6 anderen werken gelukkiglijk nog...
Een foutenpercentage van >33 %, wordt dit beschouwd als "hoge kwaliteit" ? ;-)