Hoe kan het dat een wiel bij een bepaald toerental lijkt alsof het in tegengestelde richting op draait?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaa, dat vraag ik me dus ook al heel lang af. Goeie vraag!

Het beste antwoord

als je op tv of op je computer bijv. een velg met vier spaken (op "twaalf uur", "drie uur", "zes uur" en "negen uur") ziet ronddraaien, dan ligt het aan de frequentie van het scherm, welke richting de velg op lijkt te draaien.

Stel je hebt een 5o Herz scherm, dan flitst het scherm dus 50 keer per seconde.
Als in de tijd tussen twee flitsen, de velg precies een kwart rondje draait, dan is de eerste spaak ("twaalf uur") dus op de plaats van de tweede spaak terechtgekomen ("drie uur"). Dan lijkt het dus alsof de velg stilstaat.
Wanneer de eerste velg net een beetje minder dan een kwart draait, dan is de eerste spaak net niet op de plaats van de tweede spaak, en lijkt het dus alsof de velg terugdraait.

Het is dus afhankelijk van de snelheid van de velg en van de frequentie van het scherm, hoe je de velg ziet draaien.

Wanneer je op tv een computerscherm (of een andere tv) ziet, flitst deze ook bijna altijd. Dat komt ook doordat de camera die het opneemt niet op hetzelfde moment "flitst" als het beeldscherm dat je ziet.

Dit was altijd mijn eigen verklaring voor het verschijnsel. Ik heb er eigenlijk nooit op gelet of het in het echt (dus niet via een beeldscherm) ook voorkomt dat een velg terug lijkt te draaien.

en in het echt komt dat ook voor, en dat komt omdat onze hersenen niet snel genoeg zijn, hebben ze mij verteld in technopolis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt door het stroboscopische effect - zie de Bron hieronder.

Het plaatje laat het effect zien. Links zie je een draaiende wijzer. Rechts zie je hoe de wijzer de andere kant op lijkt te draaien. Dat komt puur door op het juiste moment een lamp aan te zetten.

Toegevoegd na 4 minuten:

Je ziet dit effect dus alleen maar als er sprake is van een knipperende lichtbron.

Bij een film of de televisie is dat het aantal beeldjes per seconde dat wordt opgenomen (ik geloof dat dat 25 beeldjes per seconde is).

Ook in het echt kun je het effect soms zien. Bijvoorbeeld 's nachts als er straatverlichting is die met neonbuizen werkt. Die straatverlichting knippert ook. Al is de knippering zo snel dat je oog er niets van ziet, het stroboscopische effect is er nog steeds.

Ik heb het effect ook eens gezien bij het wiel van een klein vliegtuigje waarin ik zat, tijdens het taxiën. Dat was overdag, met felle zon.

Ik vroeg me af hoe dat kon - want er knipperde niets. Tot ik me bedacht dat het een propellervliegtuig was, en dat de schaduw van de propeller toevallig precies op het wiel viel. De propeller zorgde ervoor dat het zonlicht heel snel "knipperde" op het wiel, en dat leverde het stroboscopische effect dat ik zag, waardoor het wiel achteruit leek te draaien terwijl we vooruit taxiden.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw wat een mooi antwoord. Bedankt.
Onze ogen kunnen maar een bepaald aantal beeldjes per sec. zien.
Zit je onder het max. dan zie je het wiel vooruit gaan, zijn het er meer dan het max. dan zie je het eerstvolgende beeldje geen klein stukje vooruit, maar een klein stukje terug gaan, dus achteruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, dat is het niet. Zit je boven het max, dan zie je het wiel vervagen, het wordt als het ware uitgesmeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vond dit op internet........
Inderdaad, volgens mij heeft dat puur te maken met de 'capaciteit' van je ogen. Bij 19 of 20 beeldjes per seconde houdt het echt op met wat je oog als onafhankelijke beelden kan onderscheiden. Denk maar aan die 'tekenfilmpjes', die je vroeger maakte op een kladblokje. Met de velgen is dat hetzelfde, omdat je opeenvolgende beelden ziet waardoor de velg tegen de richting in gaat draaien. Er is zeker een moment van vervagen, als je op het max aan beeldjes per sec. zit, daarna draait alles terug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 21 beeldjes per sec. of meer, komt het beeldje iets te laat aan, ofwel een klein stukje terug.
maar ook de daarop volgende beeldjes komen iets te laat aan, dus draaien ze de verkeerde kant heen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Sorry Ed, maar dat klopt echt niet. Het oog werkt niet beeldje voor beeldje. Als het wiel te snel draait, vervaagt het. Als het wiel nog sneller draait, blijf je het vervaagd zien. Losse beeldjes (20 of minder per seconde) zie je als losse beeldjes. Meer beeldjes per seconde zie je als vloeiende beweging. Of dat nu 50, 500 of 5 miljoen beeldjes per seconde zijn maakt niet uit. Om een wiel achteruit te zien draaien, of langzamer vooruit te zien draaien, heb je iets nodig dat knippert. Een knipperende lichtbron bijvoorbeeld. Of een systeem dat met een aantal beelden per seconde werkt, zoals een televisiecamera. Maar het oog werkt niet met een aantal beelden per seconde, dus met alleen je oog kun je nooit een wiel achteruit zien draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is dan best veel verwarring over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel, eddijst heeft wel gelijk. Althans, de kern klopt.
Het oog werkt dan niet met beeldje voor beeldje maar met impulsen naar de hersenen. Een menselijk oog kan maar een aantal impulsen per seconde verwerken.
Denk aan een TL lichtbalk. Deze knippert zeer snel. Echter ons oog kan dat geknipper niet waarnemen, omdat het te snel gaat. Kippen daarintegen, zien dat wel. Daarom moet je dus nooit een TL balk in een kippenhok ophangen, worden de kippen knettergek van.
Dus Eddijst heeft gelijk, mits je beeldje voor beeldje ziet als impuls na impuls. En die is beperkt. Hier staat er nog een leuk stukje over (onderaan het stuk) http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2010/december/Vliegensvlugge-bewegingen.html
Cryofiel
12 jaar geleden
Het beperkte aantal impulsen per seconde zorgt er juist voor dat dingen vervagen zodra ze te snel bewegen. Puur met het oog en met constante belichting kun je daarom *nooit* een vertraagde, stilstaande of achteruitgaande beweging zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, ok in die context is duidelijk wat je bedoelde en voor Eddijst denk ik nu ook de verwarring opgelost.