Waarom moet Nederland vooral netjes zijn ten koste van de natuur?

Netjes, netjes en netjes, dat is vooral Nederlands.
Het kost ons land honderden millioenen euro's!
Alles langs de wegen moet worden gemaaid en onkruid dood gespoten.
Het moet er allemaal netjes en strak bij liggen!
Zogauw de natuur zich probeert te ontwikkelen, heet het direct achterstallig onderhoud of verwaarlozing!
Met gevaar en overlast voor het verkeer wordt er langs snelwegen gemaaid, daarna nogmaals alles bij elkaar geharkt om voor de derde keer alles op te laden en af te voeren, waar dan alles naar toe gaat is me een raadsel.
Het maaisel is meestal sterk vervuild door het verkeer en zit vaak vol met het zeer giftige Jacobskruidkruid waar al honderden koeien en paarden aan zijn gestorven.
Zogauw wij de grens over komen zien we weer ongemaaide bermen vol met wilde bloemen.
Ja ,zeggen de wegbeheerders op hun beurt, als wij niet maaien zien jullie al de paaltjes in de bermen niet meer!!!
Dus is het voor jullie eigen veiligheid!
Maar heren wegbeheerders, in het grote Amerika, waar veel meer bermen zijn dan in ons keutellandje, zijn de bermpaaltjes gewoon wat hoger en maaien ze nooit!
Nee ,dat is het dus niet ,wij houden van een afgekloven landschap dat er vooral netjes bij ligt!
En voor de wilde bloemetjes gaan we wel naar het buitenland, voor ons is dat te veel rommel!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Singapore is veel netter onderhouden. Een lust voor het oog.

Het beste antwoord

Ik ben het helemaal met je eens. Bossen worden tegenwoordig gelukkig niet meer zo netjes aangeharkt als vroeger. Steeds vaker worden de omgevallen boomstammen in het bos gelaten, zodat insecten, zwammen en dieren er nog iets aan hebben. Je kunt ook een gemeentelijke of Europese subsidie krijgen als je een houtwal maakt. Dit tot voordeel van flora en fauna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het te maken heeft dat zowat heel ons land door mensenhand gemaakt is en van echte wilde natuur nauwelijks sprake is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het landschap moet er strak en ordelijk uitzien, dit moet de burger het idee geven dat wij ook netjes bestuurd worden en dat wij dus niets te vrezen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand riep een keer dat onderhoud heel veel geld kan besparen. En dat is ergens als een regeltje vastgelegd en dat regeltje werd een boompje van regeltjes en dat boompje werd een bos en dat bos dat is een bos dat leeft in de gedachten van mensen en vastgelegd in procedures en niemand staat open om het anders te doen en nu kan dat bos niet meer gekapt en zitten we vast in een woekering aan regels en voila Nederland is op het oog georganiseerd en netjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben onze naam hoog te houden in het buitenland,dat in nederland altijd alles goed en mooi is,mooi groen een voorbeeld funtie voor de wereld en europa,maar als je nou zelf het onkruid in je tuin niet meer weghaalt en een paar maanden maar laat groeien,dan zegt de buurt ook nou wat een rommeltje bij hem.terwijl het best mooi kan zijn al die natuurlijke kleuren.maar het zit een beetje in ons nederlanders dat alles mooi en netjes,bijna perfect moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is letterlijk een kwestie van cultuur. In de zin dat ons landschap geheel met mensenhanden gemaakt is (dus ook de bossen), gecultiveerd. En doordat in onze cultuur zit om alles naar onze hand te zetten.

Momenteel is het weer hip om de natuur weer zijn gang te laten gaan. Bij de A58 is een heel beekherstel in gang gezet met bulldozers en al. Het ziet er weer natuurlijk uit. Grazers houden het kort.

Allemaal onzin. Als je de natuur zijn gang laat gaan werd alles eentonig bos op den duur. Van diversiteit is dan geen sprake meer. Wij houden een visie van natuur in stand.

Toegevoegd na 3 minuten:
En om inhoudelijk in te gaan: In Amerika hebben ze zo veel land en zo weinig inwoner per vierkante meter, dat het laten verwilderen er ook echt wel af kan. Nederland is een van de dichtsbevolte gebieden (aantal inwoners per vierkante meter). Ik vind dat er nog relatief veel aandacht aan natuurbehoud gaat in Nederland. We hebben best wel een prachtig land hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Som, als je er in gaat verdiepen dan is het heel krom in Nederland, een van de redenen van het maaien langs de snelweg is, dat er bij niet maaien het gras hoger is en er meer dieren die zich in dat hoge gras verschuilen bij het oversteken dood gereden zullen worden, daar zijn onderzoeken naar gedaan en dikke rapporten!
Maar door natuurgebied met water te creeren langs snelwegen trek je juist door dat water extra veel dieren aan en zullen er extra veel dieren worden dood gereden.
Dan komen er waarschijnlijk weer nieuwe onderzoeken met weer dikke raporten en wordt er voor heel veel geld hekken geplaatst!
Zo krom is het in ons land!
Wanneer zouden ze het snappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, ik snap het probleem heel goed. Aan de ene kant probeer je de natuur in stand te houden (of beter gezegd de diversiteit), maar aan de andere kant zijn we veel te dichtbevolkt. Dat gaat niet goed samen, maar in Nederland zijn we erg goed in consensus. En in dikke MER rapporten. En op sommige terreinen zijn we qua natuurbehoud echt vooruitstrevend in de wereld hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(wat niet wil zeggen dat er geen verbeteringen zijn zoals je aandraagt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op gebied van natuuraanleg zij we zeker goed bezig, maar dan heb je het gezeur weer van al die mensen die het zonde vinden van al die goede landbouwgrond.
Vanuit de bevolking is erweinig begrip voor dit soort zaken.
Maar misschien moet het gewoon even nog wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit natuurorganisaties is er vaak onbegrip en ook vanuit de boeren. Het is een kwestie van geven en nemen. Hoe kan je een optimale ruimtelijke indeling krijgen voor 16 miljoen inwoners op een zeer klein stukje van onze planeet, waarin we ook nog ruimte scheppen voor andere organismen rond ons. En als ik dan op vakantie rondloop in landen zoals Tsjechië, Zwitserland, Frankkrijk en Duitsland, dan wordt ik wel eens jaloers. Zoveel mooie natuur. Maar ook zoveel meer ruimte met veel minder mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we alle bermen langs en rond snelwegen zouden veranderen in natuurgebieden, dan besparen we zeerveel geld en hebben een paar honderd vierkante kilometer natuurgebied er bij.
Waarschijnlijk ook nog een oplossing voor het probleem fijn stof!!!
En minder geluids overlast!
Maar ik heb geen ir. voor mijn naam staan dus ik zal het wel niet begrijpen.
Ook heb ik geen jarenlang onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de natuur als je zoiets zal doen.
Maar ik kan wel op mijn klompen aanvoelen dat het goed is voor alles.
Dank voor je deskundige reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk idee, van die mininatuurgebieden.