hierboven een bijna-goed antwoord, toch veel te beknopt. hij bedoelt dat we het niet kunnen zien omdat het om een veel kleinere afstand gaat dan de golflengte van zichtbaar licht. en we dat met onze ogen dus niet kunnen registreren. maar met een quantum tunneling microscope wel, want die "ziet"met behulp van elektronen (Scannen van het oppervlak) en creëert op basis van die gegevens een beeld. maar geen bewegend beeld!
maar een goede vraag! heb je er wel eens over nagedacht wat wij bijvoorbeeld water (of wat dan ook!) als heel solide ervaren maar een atoom ook uit niks bestaat bijna ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe harder een stof hoe minder/nauwelijks het beweegt. En voor het blote oog is het een vaste stof..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is WAAROM het voor het blote oog een vaste stof is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het zo klein is en bijna niet beweegt, we zien het net ons blote oog simpelweg niet
De bewegingen zijn te snel en te klein voor een mens om waar te nemen dus lijkt het alsof het vaste vormen zijn. Dit is een vorm van optisch bedrog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de klassieke fase toestand van een stof zijn de moleculen zeker bewegelijk, maar er bestaat toch een groot verschil in beweeglijkheid.
Om die verschillen te onderscheiden hebben we die fase toestand ook wel aggregatietoestand genoemd.
Veel zuivere stoffen komen in de eerste drie aggregatietoestanden voor. Bij een lage temperatuur vormen ze een vaste stof, bij wat hogere temperatuur een vloeistof en bij een nog hogere temperatuur een gas. Onder 'vast' verstaat men meestal een kristallijne vaste stof.
Bij deze veranderingen is het niet nodig dat de chemische bindingen in de moleculen van de stof worden veranderd.
Bijvoorbeeld de vloeistof water kan bij lagere temperatuur overgaan in ijs en bij hogere temperatuur in waterdamp, onder bepaalde omstandigheden stoom genaamd. Deze drie fasen zijn allemaal opgebouwd uit hetzelfde H2O molecuul, let op: waterdamp, vloeibaar water en ijs zijn dus één en dezelfde stof.
De gangbare definities van deze drie aggregatietoestanden zijn:
Een hoeveelheid vaste stof heeft bij een gegeven temperatuur een eigen volume en een eigen vorm.
Een hoeveelheid vloeistof heeft bij een gegeven temperatuur een eigen volume maar neemt de vorm van het vat aan.
Een hoeveelheid gas past zowel zijn volume als zijn vorm aan die van het vat aan.

In een vaste stof zijn de moleculen wel bewegelijk, maar we ervaren de stof als vast, want als je er met je hoofd tegenaan loopt doet dat au. Hij is dus niet alleen vast, maar ook nog hard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dan ervaren we de stof niet zoals hij werkelijk is wil je zeggen? Dat zou betekenen dat onze zintuigelijke waarneming niet betrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat wil ik niet zeggen. Een vaste stof ervaren we als een vaste stof, anders zou je hem niet in je hand kunnen houden. Met een vloeistof of nog moeilijker een gas gaat dit niet. Maar ondanks de vaste vorm bewegen de moleculen van een vaste stof zich boven de absolute temperatuur nog steeds. Inderdaad kunnen we dat met het blote oog niet waarnemen, maar mbv een microscoop worden de oogjes weer betrouwbaar. Soms hebben de zintuigen even een hulpje nodig. B.v. de neus van een hond, als ons eigen reukvermogen te kort schiet!
Omdat de samenstellende delen van de stof slechts binnen zeer nauwe grenzen vibreren ten opzichte van elkaar.(veel minder dan de straal van een atoom, zie hiervoor de beelden van quantum tunneling microscopen.)