Naast elektrische stroom heb je ook 'statische stroom', dat onstaat door wrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
statische stroom heb ik als natuurkunde student nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Studie niet afgemaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik heb WEL mijn natuurkunde studie afgemaakt en ik heb nooit van statische stroom gehoord. Stroom geeft aan dat er beweging is. Elektronen stromen. Statisch geeft aan dat er GEEN beweging in zit. Jouw antwoord is dus een contradictio in terminus. Zowel natuur- als taalkundig klopt het niet. Wellicht bedoel je een statische lading. Maar dat is geenszins een stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een schok krijgt door statische elektriciteit, is hier geen sprake van elektrische stroom. Misschien is statische stroom taalkundig niet juist, maar als je daarop Googelt, worden er wel erg veel fouten gemaakt en ben ik niet de enige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toet, statische stroom is ook electrisch,zij het dan niet opgewekt door een centrale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter, jij gebruikt de term 'statische stroom' ook.
Zitten we d'r samen naast?
Of heb ik je aangestoken met al die energie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedeelde smart enz..enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nader inzien,het moet idd statische electriciteit en geen stroom zijn(dacht ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een statische lading zijn elektronen niet meer gelijk verdeeld. Er is bij punt A een overschot en daarmee bij punt B een tekort. Deze elektronen zijn van B naar A gestroomd. Bij ontlading stromen de elektronen opnieuw, dus weer een elektrische stroom.
Water en lucht stroming
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stroom betekent in principe een bewiging van meerdere deeltjes(*) tegelijk in een bepaalde richting. Hierbij kan je dus ook denken aan de stroming op zee, een gasstroom, maar zelfs op de snelweg kan je spreken van een stroom auto's.
In de meeste gevallen wordt met stroom de electrische stroom van electronen in materialen bedoelt. De spanning die over het materiaal komt te staan, is afhankelijk van de (elektrische) geleiding van het materiaal.
Daarnaast heeft een materiaal bijvoorbeeld een bepaalde mate waarin het warmte geleid, maar je spreekt eigenlijk nooit van een warmtestroom.

(*) dat electronen natuurkundig niet altijd worden gezien als deeltjes is onrelevant hier, electronen vallen wel binnen de definitie hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi volledig antwoord. +1
Massa-stroom als een appel valt stroomt de appel naar de grond...
Magnetische stroom...
Lucht-stroom
Licht-stroom
Energie-stroom
Gedachten-stroom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stroomopwaarts en stroomafwaarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik naar het toilet ga,wil het nog wel eens stromen! Ook dat is een stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Telkens als ik dat watervalletje zie, moet ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bezig met andere, maar heb de stroom tegen!