wat zou er gebeuren als de kracht die de lucht uitoefent alleen naar beneden werkt?

dus ik bedoel wat er zou gebeuren met de mensen, dieren, planten en de aarde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit is ontzettend hypothetisch, dus erg moeilijk te beantwoorden want er zouden dan modellen moeten worden herschreven.
Ten eerste moet heel goed beschreven worden wat "beneden" is. Ik ga ervan uit dat je daarmee de zwaartekracht bedoelt? En dat lucht alleen een kracht zou uitoefenen met de zwaartekracht mee?
Dan zouden de luchtmoleculen allemaal alleen kunnen botsen wanneer ze omlaag zouden gaan (en daarmee de kracht kunnen uitoefenen) en bij het omhoog gaan nooit botsen. Na elke botsing omlaag, waarna een luchtmolecuul van richting verandert omhoog, zullen ze richting "omhoog" bewegen de aarde verlaten (want ze kunnen niet meer terug omlaag, omdat je zelf stelt dat er alleen een kracht omlaag werkt) en dus alles op aarde zal "vacuum".
Alle mensen, dieren en planten kunnen niet in vacuum overleven, dus het wordt hier een dooie boel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk. De lucht drukt op ons van boven. Dan wordt er meteen bij verteld: de lucht drukt aan alle kanten op ons. En zelfs omhoog. Dat klopt.
Maar dan wordt er ten onrechte bij verteld: als de lucht alleen van boven op ons zou drukken zouden wij dat niet kunnen houden. Het is maar goed dat de lucht ons ook omhoog drukt.
Toch is die voorstelling niet juist. Wanneer wij in een bak met gips gaan liggen, die precies op ons heen past, ervaren wij geen luchtdruk van opzij en van onderen. Alleen luchtdruk van boven. En dat ervaren wij zoals wij de luchtdruk altijd ervaren.
Dus het idee dat wij door de grote kolom lucht boven ons geplet zouden worden is onjuist.

Toegevoegd na 12 uur:
Met het liggen in een bak met gips bedoel ik het zo dat het gips niet om het hele lichaam heen zit. Maar zo dat er geen lucht onder je rug kan komen.
Er is een proef waarbij een liniaal half over de rand van een tafel wordt gelegd. Op de tafel wordt een krant gelegd, waarbij het stuk liniaal op de tafel onder de krant ligt. Dan wordt een klap gegeven op het stuk liniaal dat uit de tafel steekt. De liniaal breekt. Dat komt door de luchtdruk die van boven op de krant werkt, wordt dan gezegd.
Om dat zeker te weten moet die proef worden herhaald met een tafel die aan de bovenkant niet dicht is maar een roosterpatroon heeft (zoals sommige tuintafels). Dan zie je namelijk het verschil tussen lucht die alleen van boven drukt en lucht die van boven en van onderen drukt.
Ik denk dat bij deze proef de liniaal in beide gevallen breekt.