Hoe kan de procentuele concentratie van 20% m/m worden omgerekent naar % m/v?

Het gaat hierbij om 20 gram kristalsuiker met 80 gram water (= 20% m/m).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het massa/volumepercentage reken je uit door opgeloste hoeveelheid stof te delen door het volume van de oplossing. Je krijgt dan dus de %m/v.

Je kunt dit alleen uitrekenen wanneer je het eindvolume van de oplossing weet.

Wanneer je er vanuit gaat dat de suiker volledig oplost en het volume niet toeneemt, dan is het volume van de oplossing 80 ml. De massa van de suiker is 20 g en dus is dan het %m/v 0,25 g/ml of 250g/l.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

%m/v = massa per 100 mL oplossing.
In jouw geval is dat 25 %m/v.
Reken voor water 1g = 1/ml.
En de rest heeft mijn bovenbuurman uitgelegd.