Deze nemen beide dezelfde ruimte in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebij evenveel. Te weten 1000 cc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Liter" is een eenheid van volume, oftewel de ruimte die het inneemt. Een liter neemt dus per definitie altijd evenveel ruimte in, ongeacht of dat een liter lucht of een liter lood is.

Uiteraard kan het gewicht van een liter wel verschillen. Een liter benzine is lichter dan een liter water.
bamibal
12 jaar geleden
1 l is 1 l.
Dus nemen beide vloeistoffen nemen evenveel ruimte in.
En dag later zal de benzine minder ruimte innemen, daar het sneller verdampt dan water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf al. Want een liter is een volume-eenheid. in de categorie: "wat is zwaarder een kilo staal of een kilo veren?"

wat misschien nog verschil maakt is wanneer je water en benzine met elkaar mengt. Doorgaans geeft dat 2 liter vloeistof. Van benzine weet ik het niet zo. Maar bij een vloeistof als alcohol werkt dit anders. 1 liter water en 1 liter alcohol samen gemengd geeft minder dan 2 liter vloeistof. (dit is zo'n vraag die elk jaar terugkomt bij de nationale wetenschapsquiz). Als ik me goed herinner komt dat doordat de alcohol slim tussen de watermoleculen kruipt.

Misschien heeft benzine dit ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 liter = 1 dm3

dit betekend dat 1 liter van welke stof dan ook in principe een gelijke ruimte inneemt ( inhoud heeft ).

indien er een lege ruimte bestaat tussen de moleculen zelf. zou je aan de hand hiervan een berekening kunnen maken en erachter komen wat nou echt meer ruimte in totaal inneemt.

nou weet ik niet of we al instaat zijn om de lege ruimtes tussen moleculen te meten waardoor we er gewoon vanuit moeten gaan met de huidige kennis dat.

1 liter stof A = gelijk aan 1 liter stof B qua inhoud !!!

kortom gaan we ervanuit dat beide stoffen evenveel ruimte innemen!!

je zou wel kunnen kijken of de ene stof meer moleculen heeft per 1 liter dan de ander.

een liter water heeft echter wel een grotere massa dan 1 liter benzine. dit is afteleiden uit de dichtheden van beide stoffen!

Succes!!