Waarom is uit een rijdende auto springen, gevaarlijker dan uit een stilstaande auto?

Vraag van mijn zoon.
Waarom kom je harder op de grond uit een rijdende auto, dan wanneer hij stil staat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem aan dat mams het wel weet. Lijkt me logisch toch..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dacht ik ook.
Dat hoef je toch niet hier te vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Coole vraag :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond het een leuke vraag, gaat er toch niet om of ik hem zelf het antwoord kan geven. Als hij die vraag heeft zullen meerdere kimderen die wel hebben.
Dus kom maar op met julie duidelijke antwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly, om eerlijk te zijn, kan ik ook niet zo goed uitleggen hoe het precies werkt. Dus begrijp je vraag wel, als je het een kind wil vertellen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat snap je zelf toch ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie wel minder intelligente vragen voorbij komen.
En zoals platje al schrijft, dit duidelijk uitleggen aan een kind is niet makkelijk.
Gelukkig heb ik hele duidelijke antwoorden gekregen en mijn zoon begrijpt het nu goed.
Je had ook een antwoord kunnen geven als het voor jou allemaal zo simpel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoef geen antwoord te geven omdat het antwoord al gegeven is.

Het beste antwoord

Als je uit een stilstaande auto springt, kom je gewoon op de grond terecht. Dat gaat met een bepaalde klap gepaard, maar die kun je makkelijk opvangen.

Als je uit een rijdende auto springt, kom je in principe met dezelfde kleine klap op de grond terecht. Je vertikale snelheid is namelijk hetzelfde op het moment dat je de grond raakt.

Echter, nu beweegt (van *jou* uit gezien) de grond zich met een bepaalde snelheid naar achteren. Daardoor worden jouw voeten bij de landing direct mee naar achteren getrokken.

In plaats van gewoon te landen, land je eerst (geen probleem), maar val je direct daarna.

Die val komt er dus bij.

Maar ook terwijl jij op de grond valt, heb jij nog voorwaartse snelheid. Je valt dus niet alleen, maar je zult rollen, schuiven, en een paar keer stuiteren.

Spring je uit een rijdende auto, dan gebeurt er dus het volgende:

1.  De landing. Hetzelfde als bij het springen uit een stilstaande auto.

2.  Het vallen. Dat doet al pijn.

3.  Het rollen, stuiteren en schuiven over het wegdek. Dat doet pas écht pijn.

Om terug te keren naar je vraag: doordat de punten 2 en 3 erbijkomen, is het springen uit een rijdende auto gevaarlijker dan het springen uit een stilstaande auto.

Toegevoegd na 12 uur:

Nog vergeten te noemen in het lijstje: tussen 1 en 2 zit nog het abrupt wegtrekken van je voeten door het voorbijkomende wegdek.

Afhankelijk van hoe jij springt (zijwaarts of voorwaarts), van de snelheid, en van het soort wegdek, kan die ruk je subiet een paar gebroken enkels opleveren.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uitleg,

Andere antwoorden (5)

Je lichaam moet de valenergie opvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je de snelheid van de auto ook hebt op het moment van uitstappen, je staat niet ineens stil, je "zeilt" naar voren en als je auto hard rijdt is dat een behoorlijke snelheid

Toegevoegd na 2 minuten:
ik realiseer me ineens een voorbeeld, vroegen konden de deuren van de trein open voordat hij helemaal stilstond, dan stapte er wel eens iemand uit en die "rende" dan altijd even zijn benen uit zijn lijf voordat hij stopte, dat komt ook door de snelheid van de trein

Of probeer het maar, stap van de bagagedrager van een stilstaande fiets en spring als passagier van een rijdende fiets, moet je ook even " tot stilstand komen"
amigo
12 jaar geleden
Je valt met een versnelling van bijna 40 km/h per seconde... dat is om precies te zijn 9,8 meter per seconde. Op het moment dat je uit een stilstaande auto valt val je op de grond binnen een halve seconde dus je valt hooguit met 15 of 20 km/h op de grond uit een hoge auto.
Als je rijdt komt daar nog eens de snelheid van de auto bij, die snelheid is wel zijwaarts maar je zal toch harder vallen, over de grond schrapen en een paar keer stuiteren.

Bij het uit een auto vallen is het dan ook erg afhankelijk van hoever je door rolt. Hoe langer je door rolt hoe rustiger je lichaam afremt en hoe minder schade je zal ondervinden. Als je echter uit de auto springt en klapt in 1 x op de grond en ligt stil dan zal je veel meer lichamelijke schade opdoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een rijdende auto verplaatst de gehele massa met een bepaalde snelheid.
Spring je er dan uit, dan komt het gewicht van het lichaam in botsing met de stilstaande weg.
Hoe groter het verschil in snelheid is tussen de weg en de uit de auto springende persoon, hoe harde de klap is.
Immers het lichaam wil recht door met de snelheid van de auto en botst op de stilstaande weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een rijdende auto zit of staat, beweeg je je met dezelfde voort. Als de auto remt dan blijf jij met dezelfde snelheid voortbewegen. Als jij je niet vasthoudt of autogordels om hebt, dan knal je zo tegen de voorruit. Als jij uit de rijdende auto stapt heb jij nog steeds dezelfde snelheid als de auto. Dus als de auto 40 km/u rijdt dan is het net alsof je met een snelheid van 40 km/u hardloopt of fietst. Als je dan op grond komt bij het uitstappen dan wordt je meteen door die grond afgeremd. Dit gaat gepaard met heel veel kracht. Je kunt dus bij het uitstappen het beste doen alsof je aan het hardrennen bent en na verloop van tijd langzamer gaat lopen. Overigens om uit een 40 km/u rijdende auto te stappen dus om 40 km/u hard te rennen heb je veel training nodig: kortom voor ongetrainde mensen is het gevaarlijk om uit een rijdende auto te stappen.