Wat is het natuurkundige principe van de aandrijving van een zout-water speelgoed-autootje?

Dit autootje rijd op zout water? Hoe werkt dat? Is deze techniek ook in het groot toe te passen?

http://www.dragonext.com/diy-salt-water-fuel-cell-car-kit-educational-toy-edm2.html

Picture for question
escape
12 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

De MetalCell is ontwikkeld door een Koreaanse accufabrikant en is gebaseerd op een 2000 jaar oud principe: een magnesiumaccu die je kan opladen met zout water of zelfs urnine. De accu is voornamelijk ontwikkeld voor militairen die steeds afhankelijker worden van elektronische apparatuur in het veld. De accu kan jarenlang in droge toestand in een bunker, een Humvee of een tank worden opgeslagen. Valt de stroom uit dan hoef je slechts zout water toe te voegen en de accu's leveren spanning.

Deze accu's zijn gebaseerd op de eeuwenoude Baghdad-batterijen waarvan sommige onderzoekers denken dat het mogelijk de eerste apparaten waren die stroom genereerden. De MetalCell is uitgerust met magnesium platen. Voeg zout water toe en het zout reageert met het magnesium en wekt stroom op waarmee je apparatuur zoals een laptop, nachtkijker of mobieltje mee kan voeden. De accu's leveren zo'n vier uur stroom voordat het zoute water ververst moet worden. Uiteindelijk vreet het zout de magnesium platen op en houdt de accu er voorgoed mee op. Soldaten kunnen zelfs uit hun kant en klare veldmaaltijden genoeg zout water halen om de accu's aan de praat krijgen. Lukt dat niet dan is urine nog altijd een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zoute water vormt met twee verschillende metalen plaatjes een elektrisch element vergelijkbaar met een accu.
Het kleine elektromotortje heeft aan de lage spanning die zo opgewekt wordt genoeg om te draaien.

Toegevoegd na 1 minuut:
De techniek wordt al lang in het groot toegepast in alle elektrische auto's, alleen wordt daar gebruik gemaakt van veel efficiëntere batterijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Maar lossen die plaatjes dan niet binnen no-time op door de elektrolyse?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal op den duur zeker gebeuren, maar het is ook maar een speelgoedauto, niet iets dat jaren mee hoeft te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in Nederland wordt er onderzoek gedaan om een electrische centrale te bouwen die werkt op zout en zoet water. Zie laatste Quest