De massa en het volume van het 'iets'.

De term soortelijk gewicht wordt niet meer gebruikt gezien het een foutieve term is. Vaker worden de termen 'dichtheid' of 'soortelijke massa' gebruikt.

Dus:

Dichtheid = massa / volume

met massa in kg en volume in kubieke meter.

Of in letters:

ρ = m / V

met de Griekse letter rho (ρ) als dichtheid.

Dichtheid geven we dus weer in kg/m³.

Tweekaz.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kort gezegd dus: hoeveel massa van een materiaal aanwezig is in een bepaald volume.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoeveel een blokje van 1x1x1 weegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De soortelijke massa van een stof wordt bepaald door de massa in kg die een stof bij een volume van 1 m3 heeft.
De soortelijke massa wordt met een verouderde term ook wel (foutief) soortelijk gewicht genoemd, het aantal gram dat een kubieke cm van die stof weegt.

Toegevoegd na 4 minuten:
De soortelijke massa wordt dus bepaald door de totale massa van alle moleculen van een stof die een bepaald volume innemen.
Het hangt dus af van hoe dicht de moleculen op elkaar gestapeld kunnen worden, verhoging van temperatuur zal door uitzetting van een stof in het algemeen voor verlaging van de soortelijke massa zorgen.
Het is dan ook van belang dat de soortelijke massa bij een bepaalde temperatuur gedefinieerd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weegt 1 liter van een bepaalde stof.

De eigenlijke term is overigens "dichtheid" of "soortelijke massa".