Stel, ik ren van achter naar voren in 'n voertuig die zich met 100km/u voortbeweegt, heb ik dan zelf een hogere snelheid behaald dan de 100km/u?

misschien een beetje dom maar ik vraag het me gewoon af...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Domme vragen bestaan niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, en dit er zelfs een waar natuurkundigen lang mee bezig zijn geweest :)

Het beste antwoord

De snelheid wordt altijd gemeten ten opzichte van een bepaald punt.
Ten opzichte van het voertuig heb je de snelheid die je kan rennen, ten opzichte van een vast punt op aarde heb je een snelheid van 100 km/u + jouw rensnelheid,
Maar het voertuig bevindt zich op het oppervlak van de aarde en die draait ook weer met een bepaalde snelheid zodat je vanuit een vast punt in het heelal weer een andere snelheid zult waarnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, want op het moment dat jij in een voertuig staat dat zich met 100 km/h voortbeweegt, sta jij stil.

Dus je zou gewoon 100 km/h gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan ben je sneller, stel je rijd een uur mee met een trein van 5km lang en je loopt van achter naar voren in dit uur, heb je 5km meer afgelegd. Dus je snelheid was 5 km/h hoger.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt in de praktijk deze snelheiden, van de trein en jouw loop snelheid gewoon bij elkaar optellen.

Liggen de snelheden hoger dan krijg je te maken met de relativiteitstheorie, dit speelt altijd mee natuurlijk, maar het effect is dan veel kleiner

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ga er van uit dat je de snelheid tenopzichte van de 'grond' wilde weten, je loopsnelheid blijft 5 km/h tenopzichte van de trein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent dan alshetware wel sneller dan 100 km per uur. Je snelheid is echter nog steeds hetzelfde als dat je op de normale grond zou rennen.

Als ik stilsta en ik zie jou voorbijkomen dan ga je sneller dan 100 km per uur. Maar als je een snelheidsmeter op jou zou zetten, ga je toch je normale snelheid (zal wel rond 14 km per uur zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel duidelijk antwoord Bazorg,
het hangt er dus nogal vanaf vanuit welk punt er 'gemeten' wordt... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de snelheidsmeter af hè, gps zou bijv 114 aangeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hah, ja dat klopt ook weer ;] ik ben niet zo goed in uitleggen, maar ik probeer te helpen
je beweegt sneller door de ruimte dan die 100 kilometer als je zelf in het voertuig loopt. Als je met snelheden tegen de lichtsnelheid te maken krijgt moet je nog rekening houden met verbuigingen in de tijd. aangezien er volgens de relativiteitstheorie niks sneller kan dan het licht en je voertuig gaat 99.99 procent van de lichtsnelheid dan word de tijd erin vertraagt zodat als je gaat lopen dat door deze vertraging het onmogelijk word om alsnog over de lichtsnelheid te komen. Daarom kan een voertuig ook niet met lichtsnelheid reizen.

Toegevoegd na 1 minuut:
omdat als je dan gaat lopen je zoiezo over de lichtsnelheid gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk, maar de vraag ging niet over lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je gelijk in maar ik maak wel duidelijk dat je met hoge snelheden nog rekening moet houden met een extra factor.
Dat ligt eraan van waar je het meet. Als je het vanaf het meet van het begin van de trein tot het einde, nee, dan niet. Je zult net zo snel rennen wanneer de trein stilstaat.

Als je meet vanaf het vertrekpunt van de trein tot het eindstation natuurlijk wel iets, maar dit zal niet in verhouding zijn met hoe snel de trein rijdt (misschien 0.1km/u sneller, afhankelijk van hoe ver de trein rijdt en hoe lang de trein is).

In het algemeen bedoelt men het eerste geval en heb je geen hogere snelheid dan normaal gehaald. Denk maar is na, als je loopt door een trein of bus die 50km/u gaat, dan loop je zelf echt niet harder dan 5km/u. Dus ook geen 55km/u.