Hoe komt het dat 'ademwolkjes' beter zichtbaar zijn wanneer er een auto/vrachtwagen langsrijdt?

Heb dit altijd als we op een koude ochtend naar school fietsen. Wanneer er dan een voertuig langsrijdt, zie je je adem beter voor een 5-10 tal seconden. Ik heb dit ook wel eens wanneer het buiten koud is en dan met een aansteker bezig ben. Vandaar dacht ik dus dat het iets met warme lucht kon zijn, maar aangezien die ademwolkjes volgens mij gewoon de warme waterdamp in je adem is die condenseert in de koude lucht, leek dit me vreemd aangezien de lucht rondom dan juist warmer zou zijn en je dus minder ademwolkjes zou zien.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op het moment dat er een auto langsrijdt, wordt de lucht vermengd met uitlaatgassen waarin allerlei kleine stofdeeltjes zitten. En aangezien de hoeveelheid condensatiekernen in sterke mate bepaalt hoeveel ademwolk je onder verder gelijkblijvende omstandigheden te zien krijgt, zie je dus enige tijd een effect bij het voorbij komen van auto’s, of bij het gebruik van een aansteker. “Wolken onstaan bijna altijd doordat lucht wordt afgekoeld, in de meeste gevallen door op te stijgen. Maar wolken kunnen in principe ook onstaan doordat warme, vochtige lucht mengt met (zeer) koude lucht. De curve die het verband aangeeft tussen temperatuur en verzadingspanning loopt krom. Het komt er op neer dat het dauwpunt van het mengsel hoger ligt dan je op basis van de mengverhouding zou verwachten. (Fifty-fifty mengen van lucht van 0°C en 20°C geeft een temperatuur van 10°C maar menging van de dauwpunten 0 en 20 graden levert een waarde hoger dan 10 graden op, dus condensatie). Dit verklaart waarom we 's winters ademwolkjes zien maar in de zomer niet, ook niet bij een hoge relatieve vochtigheid. Op deze wijze onstaat ook de damp (= wolkje van condensdruppeltjes) boven een kopje thee, mistbanken boven een weiland of een vijver, de stoom uit koeltorens, wolkjes achter de uitlaat van auto's en contrails (vliegtuigwolken). Hiervoor worden net als bij gewone waterwolken condensatiekernen gebruikt die zowel met de uitstoot meekomen als in de omgevingslucht voorkomen.” http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1030757&tid=991106 “Het condenseren gaat niet helemaal vanzelf. Er moet iets, ‘een houvast’, aanwezig zijn waaromheen die condensatie plaats vindt. Iets heel erg kleins dient als condensatiekern. Dit kan van natuurlijke origine zijn (stuifmeel, fijne zoutdeeltjes afkomstig van stormen op de oceaan, woestijnstof, vulkanisch materiaal, schimmelsporen) en van niet-natuurlijke herkomst (zuurdeeltjes van industriële uitstoot, uitlaatgasdeeltjes, andere luchtverontreiniging). Er was eens een klaarheldere oudejaarsnacht, maar even na middernacht klapte het ineens potdicht met ‘vette’ mist. De waterdamp in de lucht kreeg miljarden condensatiekernen cadeau door de rook & smook van afgestoken vuurwerk. Het leidde tot een spontane wolkenvorming in de allerlaagste regionen van de atmosfeer. We zaten in dat kakelverse nieuwe jaar binnen tien minuten plotsklaps in een zeer dichte mist.” http://www.tuttel.com/natuur&landschap/Wolken%20en%20Weer.html

Wanneer een voertuig langs rijdt, heb je een slipstream. De luchtdruk ligt hier een fractie lager. Iets completer gezegd, de vrachtwagen duwt de lucht opzij (er is immers een grote luchtweerstand bij een rijdende auto/vrachtwagen). Hierdoor ontstaat een drukgolf met daarachter een gebiedje met relatief een iets lagere druk. Bij lage luchtdruk zal vocht sneller condenseren. Wellicht dat er ook een thermodynamisch gedeelte in zit (uitzetten van lucht door iets lagere druk, daarbij meer afkoelen, etc). Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit zo lang (5 a 10 seconden) aanhoudt. Maar dit effect is het enige wat ik me kan voorstellen. Dit effect zou je ook andersom moeten kunnen zien, namelijk dat zodra je wagen aankomt je adem minder condenseert. Het lastige is dat dit maar heel kort te zien zou moeten zijn en wanneer je het ziet, wordt het condens al weggeblazen door het drukfront. Vergelijk het met een schip wat langs vaart. Daar zie je de drukgolf letterlijk aan de boeg ontstaan. Met luchtdruk is het wezenlijk niet anders. Alleen dingen als voorplantingssnelheid, verstoringen, medium, etc is natuurlijk heel anders, maar het basisprincipe is hetzelfde. Doordat de druk weer terug komt (de lucht stroomt terug) zou je ook het effect moeten kunnen zien dat je adem meer condenseert, dan weer iets minder, dan weer iets meer (maar wel minder dat de 1e keer) totdat het normaliseert. Wellicht is dat de 5 a 10 seconden waar je het over had.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100