Hoe komt het dat 'ademwolkjes' beter zichtbaar zijn wanneer er een auto/vrachtwagen langsrijdt?

Heb dit altijd als we op een koude ochtend naar school fietsen. Wanneer er dan een voertuig langsrijdt, zie je je adem beter voor een 5-10 tal seconden. Ik heb dit ook wel eens wanneer het buiten koud is en dan met een aansteker bezig ben. Vandaar dacht ik dus dat het iets met warme lucht kon zijn, maar aangezien die ademwolkjes volgens mij gewoon de warme waterdamp in je adem is die condenseert in de koude lucht, leek dit me vreemd aangezien de lucht rondom dan juist warmer zou zijn en je dus minder ademwolkjes zou zien.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
erotisi
8 jaar geleden
Ik vermoed dat als een auto langs rijdt er ineens zoveel meer koude lucht op je vochtige adem komt dat het daardoor sterker condenseert. En misschien dat de aansteker je adem nog wat meer verwarmt waardoor de reactie met de koude buitenlucht ook wat heviger zal zijn.

Het beste antwoord

Op het moment dat er een auto langsrijdt, wordt de lucht vermengd met uitlaatgassen waarin allerlei kleine stofdeeltjes zitten.
En aangezien de hoeveelheid condensatiekernen in sterke mate bepaalt hoeveel ademwolk je onder verder gelijkblijvende omstandigheden te zien krijgt, zie je dus enige tijd een effect bij het voorbij komen van auto’s, of bij het gebruik van een aansteker.

“Wolken onstaan bijna altijd doordat lucht wordt afgekoeld, in de meeste gevallen door op te stijgen. Maar wolken kunnen in principe ook onstaan doordat warme, vochtige lucht mengt met (zeer) koude lucht. De curve die het verband aangeeft tussen temperatuur en verzadingspanning loopt krom. Het komt er op neer dat het dauwpunt van het mengsel hoger ligt dan je op basis van de mengverhouding zou verwachten. (Fifty-fifty mengen van lucht van 0°C en 20°C geeft een temperatuur van 10°C maar menging van de dauwpunten 0 en 20 graden levert een waarde hoger dan 10 graden op, dus condensatie). Dit verklaart waarom we 's winters ademwolkjes zien maar in de zomer niet, ook niet bij een hoge relatieve vochtigheid. Op deze wijze onstaat ook de damp (= wolkje van condensdruppeltjes) boven een kopje thee, mistbanken boven een weiland of een vijver, de stoom uit koeltorens, wolkjes achter de uitlaat van auto's en contrails (vliegtuigwolken). Hiervoor worden net als bij gewone waterwolken condensatiekernen gebruikt die zowel met de uitstoot meekomen als in de omgevingslucht voorkomen.”

http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1030757&tid=991106

“Het condenseren gaat niet helemaal vanzelf. Er moet iets, ‘een houvast’, aanwezig zijn waaromheen die condensatie plaats vindt. Iets heel erg kleins dient als condensatiekern. Dit kan van natuurlijke origine zijn (stuifmeel, fijne zoutdeeltjes afkomstig van stormen op de oceaan, woestijnstof, vulkanisch materiaal, schimmelsporen) en van niet-natuurlijke herkomst (zuurdeeltjes van industriële uitstoot, uitlaatgasdeeltjes, andere luchtverontreiniging).

Er was eens een klaarheldere oudejaarsnacht, maar even na middernacht klapte het ineens potdicht met ‘vette’ mist. De waterdamp in de lucht kreeg miljarden condensatiekernen cadeau door de rook & smook van afgestoken vuurwerk. Het leidde tot een spontane wolkenvorming in de allerlaagste regionen van de atmosfeer. We zaten in dat kakelverse nieuwe jaar binnen tien minuten plotsklaps in een zeer dichte mist.”

http://www.tuttel.com/natuur&landschap/Wolken%20en%20Weer.html
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
"Wel noemt Walker een verschijnsel dat veel afbreuk doet aan de mogelijkheid het verschijnen van de ademwolk te voorspellen. Het is een misvatting, schrijft hij, dat een relatieve luchtvochtigheid van 100 procent noodzakelijk is voor het optreden van waterdamp-condensatie. Door het grote aantal condensatiekernen in modern-vervuilde lucht kan zoiets als mist al ontstaan bij een relatieve vochtigheid van 60 procent. Gelukkig wist het gealarmeerde KNMI daar tegenin te brengen dat dat in de praktijk maar een zeldzaamheid is en dat het altijd niet-stationaire situaties betreft." http://retro.nrc.nl/W2/Columns/Knip/001216.html 60 Procent is inderdaad een extreem voorbeeld, maar je hoeft in geval van voldoende condensatiekernen inderdaad helemaal niet tot 100 procent te gaan om al condensatie te zien plaatsvinden. Zie hieronder: "Dat zoals boven de kustzone ook de ademwolken aanmerkelijk dikker zouden zijn als er condensatiekernen aan de adem werden toegevoegd staat anderzijds vast. Het wordt mooi in beeld gebracht door de rokers die op last van NS bij de zwaar verchroomde rookpaal hun verslaving belijden. Zie hoe wit hun wolken zijn." http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1652543.ece
Thecis
8 jaar geleden
Ik had inderdaad niet gedacht aan condensatiekernen. Hele goeie.
Het antwoord verklaart echter ook niet de aansteker (mijne ook niet hoor!).
Bordensteker
8 jaar geleden
In de vraag staat: "Ik heb dit ook wel eens wanneer het buiten koud is en dan met een aansteker bezig ben. "
Welnu: een aansteker zet brandstof om in verbrandingsgassen met extra veel condensatiekernen, eigenlijk niet anders dan het 'met de vlam in de pijp' langszoevende en luchtverontreinigende autoverkeer ...
Thecis
8 jaar geleden
Tja, de vlam van een aansteker is geel, dus veel onvolledig verbrand koolstof. Zit wel een punt in ja.
+-je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Knap antwoord. Dat vuurwerk, ook interessant. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, had niet verwacht dat dat zou gebeuren en dat het iets heel eenvoudigs zou zijn. Eigenlijk vroeg ik me dit al veel langer af maar zoiets kleins vergeet je snel. Nu het weer wat kouder werd viel het me opnieuw op dus nu heb ik eindelijk een antwoord :)

Andere antwoorden (1)

Wanneer een voertuig langs rijdt, heb je een slipstream. De luchtdruk ligt hier een fractie lager.
Iets completer gezegd, de vrachtwagen duwt de lucht opzij (er is immers een grote luchtweerstand bij een rijdende auto/vrachtwagen). Hierdoor ontstaat een drukgolf met daarachter een gebiedje met relatief een iets lagere druk.

Bij lage luchtdruk zal vocht sneller condenseren. Wellicht dat er ook een thermodynamisch gedeelte in zit (uitzetten van lucht door iets lagere druk, daarbij meer afkoelen, etc). Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit zo lang (5 a 10 seconden) aanhoudt. Maar dit effect is het enige wat ik me kan voorstellen.

Dit effect zou je ook andersom moeten kunnen zien, namelijk dat zodra je wagen aankomt je adem minder condenseert. Het lastige is dat dit maar heel kort te zien zou moeten zijn en wanneer je het ziet, wordt het condens al weggeblazen door het drukfront.

Vergelijk het met een schip wat langs vaart. Daar zie je de drukgolf letterlijk aan de boeg ontstaan. Met luchtdruk is het wezenlijk niet anders. Alleen dingen als voorplantingssnelheid, verstoringen, medium, etc is natuurlijk heel anders, maar het basisprincipe is hetzelfde.
Doordat de druk weer terug komt (de lucht stroomt terug) zou je ook het effect moeten kunnen zien dat je adem meer condenseert, dan weer iets minder, dan weer iets meer (maar wel minder dat de 1e keer) totdat het normaliseert. Wellicht is dat de 5 a 10 seconden waar je het over had.
Thecis
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Het effect van condensatie zie je inderdaad bij zeer vochtig weer vaak boven de vleugel van landende of startende vliegtuigen.
Maar de drukverschillen zijn daar véél groter dan bij een langsrijdende auto.
En het effect van de aansteker laat zich hiermee al helemaal niet verklaren.
Ik sympathiseer met je gedachte, want de meestal onzichtbaar blijvende stromingen van lucht rond een de vorm van een vliegtuig (of een auto!) zijn een boeiend onderwerp (en de oorzaak van veel misverstanden bij luchtvarenden en vooral niet-luchtvarenden), maar ik denk dat dit hier niet de verklaring kan zijn.