Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je met de snelheid van het licht gaat en dan een kogel afvuurt (met een mondingssnelheid van 900km/u), hoe hard gaat die kogel dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan niet sneller dan de lichtsnelheid. Als je dicht bij de lichtsnel c zit (stel je gaat 1 km/h langzamer dan de lichtsnelheid en dan schiet je die kogel af), dan kan je ook niet meer de klassieke Newtonse mechanica regels gebruiken van Vtotaal = Vjij + Vkogel (V=velocity, snelheid), maar dan moet je rekening houden met een extra factor zodat eindsnelheid wordt:
Vtotaal = (Vjij + Vkogel)/(1 + Vjij * Vkogel / c^2)
Normaal gesproken is die Vjij*Vkogel/c^2 heel klein en dus voor praktische toepassing verwaarloosbaar. In dit geval echter niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Logisch geredeneerd zou die kogel met een"plop"uit de loop vallen,want zover wij nu weten gat er niets sneller dan de lichtsnelheid. Trouwens interessante vraag!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij met een constante snelheid in een rechte lijn beweegt door een vacuüm, dus niet aan wrijvingskrachten, acceleratie/remmen, of richtingverandering onderhevig bent, EN er is niets in de buurt dat als referentiepunt kan gelden (dus totaal lege ruimte), is dat effectief hetzelfde als wanneer je stilstaat. De kogel gaat dan gewoon met meer dan 900 kmh van je af (900 kmh naar voren, en de terugslag gooit jou de tegengestelde richting in), en aangezien jij dan het enige referentiepunt bent, kun je dat als snelheid aanhouden.

Anders wordt het ingewikkelder, en dan zit ik niet diep genoeg in de materie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat massa heeft kan niet zo snel als 't licht gaan. Dus dan ook nog een kogel afschieten lukt ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snelheid is altijd relatief, snelheid ten opzichte van iets anders. De kogel heeft een snelheid van 900 km/u ten opzichte van jou.

De vraag is vergelijkbaar met deze: als je beweegt met de snelheid van het licht, en je doet een zaklamp aan, schijnt er dan licht? Volgens mij is het antwoord daarop ja, omdat het licht beweegt met de snelheid van het licht ten opzichte van jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de lichtsnelheid reizen is niet mogelijk voor voorwerpen die massa hebben. Naarmate een voorwerp sneller gaat, krijgt het meer energie (bewegingsenergie). Volgens Einstein komt energie overeen met massa, uit te rekenen volgens E=mc2.

Een voorwerp dat snel beweegt, heeft dus extra massa. Hoe sneller het voorwerp beweegt, hoe meer energie er dus nodig is om het voorwerp nog sneller te laten bewegen. Daardoor kun je nooit de lichtsnelheid bereiken.

Je kunt wel 1 km/u langzamer dan de lichtsnelheid. Als je dan een kogel afvuurt met 900 km/u, dan zie JIJ die kogel met 900 km/u van je wegvliegen - heel normaal dus.

Maar als IK stilsta, zie ik JOU met de lichtsnelheid min 1 km/u voorbijvliegen, en die kogel net een tikje sneller - maar NIET sneller dan de lichtsnelheid.

Hoe dat kan? Dat komt doordat voor jou de tijd langzamer loopt dan voor mij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ia dat dan ook niet mijn antwoord,alleen wat simpeler verwoord? Het is natuurlijk wel een hypothetische vraag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding