Kan je een flesje met water in je koffer doen voordat je gaat vliegen zonder dat je bang hoeft te zien dat hij kapot gaat?

Ik las laatst dat je beter geen medicijnen in je koffer kunt hebben tijdens het vliegen omdat deze kunnen bevriezen en hiermee de werking verloren gaat.
Nu vraag ik mij af, kan je een flesje met water in je koffer doen? Want als deze bevriest zet het water (ijs!) uit en knapt de fles kapot toch? Of is het in het laadruim toch niet koud genoeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

In normale gevallen is de temperatuur in de laadruimte van een vliegtuig ongeveer 5 gr C. en nooit onder de 0 gr C. In speciale gevallen wordt de laadruimte verwarmt.

Je flesje water in je koffer, ook nog tussen de kleding, zal dus nooit bevriezen.

Een veel gemaakte fout is dat men denkt dat ijs (bevroren water) uitzet als het kouder wordt. Net als alle stoffen krimpt ook ijs als het verder afkoelt.

Ook water krimpt als het afkoelt, echter tot de temp van 4 gr C wordt bereikt. Koelt het verder af, dan begint water uit te zetten tot de temp van 0 gr C is bereikt. Bij 0 gr wordt water ijs. Koelt het ijs verder af, dan krimpt het. Stijgt de temp weer, dan gebeurt alles in omgekeerde volgorde.

Dus als je een plastic flesje met water van 20 gr C laat afkoelen, dan krimpt het water, tot de temp van 4 gr C is bereikt. Dit heeft tot gevolg dat het flesje theoretisch wil imploderen. Echter zit er altijd wel een beetje lucht in het flesje. Omdat druk in de laadruimte daalt, zal de lucht in het flesje het flesje theoretisch willen laten exploderen. (naar buiten drukken. Je ziet dat er tegengestelde natuurkundige reacties aan de gang zijn en die zich ook nog trachten te compenseren.

Met een goed gevuld flesje water in de laadruimte van een vliegtuig zal weinig gebeuren. De kans dat het water bevriest tussen al je kleding is dus niet aanwezig. Hetzelfde geldt voor medicijnen, die in de meeste gevallen best koel mogen worden bewaard.

Een half gevuld plastic flesje water (de ander helft is dus lucht) zal meestal in geimplodeerde (samengedrukte vorm) uit een vliegtuig komen. Zelfs in de passagierscabine, waar de druk ook kan varieren (denk aan de pijn in je oren) is het mij vaak overkomen dat mijn half gevulde plastic flesje gedeeltelijk in elkaar gedrukt uit mijn tas kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Voor alle zekerheid doe je hem in een plastic zak. Maar in de meeste landen hebben ze ook water in flesjes, dus je kan ook vers water kopen als je land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plastic flesje water zal niet zo gauw knappen als de inhoud bevriest, maar is het niet veel makkelijker om een flesje water te kopen nadat je geland bent?
Op de meeste vliegvelden kun je bij winkels op het vliegveld terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij vraagt zich af wat er gebeurt met een flesje water in z'n koffer en dan geven sommigen als antwoord: "Niet doen, na de landing kopen!"
Dat is toch geen antwoord op de vraag?
Je kunt ook zeggen: "Niet gaan vliegen, ga met de auto!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef toch aan dat een plastic flesje weinig kans maakt om te barsten als het water bevriest, dat lijkt mij een duidelijk antwoord op de vraag of je daar bang voor moet zijn.
Daar na geef ik nog ongevraagd het advies dat als ze er toch bang voor is ze het flesje ook later kan kopen.
Haal er desnoods een klein beetje water uit, dan zet t wel uit maar niet genoeg om te barste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het JUIST in de originele verpakking laten zodat hij niet uit gaat zetten.
mss heb je hier niks aan, maar ik stop altijd flesjes water en blikjes in mijn koffer en er is nog nooit iets kapot gegaan, (zeker niet als ze nieuw zijn en nog verzegeld)
behalve een keertje een dopje open van een doucheschuim flesje, das ook niet echt fijn, ruikt wel lekker btw.
wat ook wel helpt is het in een apart vakje van je koffer, zodat wanneer het kapot mocht gaan, niet teveel schade brengt, voor zover dat kan met water....
:o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in mijn vriezer altijd een plastic flesje water. Dat is handig als koelelement, en als je onderweg bent heb je dus altijd ijskoud water, mits je het er op tijd uithaalt, anders heb je alleen maar een blok ijs.
Maar er is nog nooit iets gebeurt met het plastic flesje.

Mijn dochter heeft een epipen en die mag niet onder de 0-graden komen, maar dat mag je in je handbagage meenemen. Net als de meeste medicijnen, maar dat heeft niets met "kapotvriezen" te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vervoeren ook honden in het laadruim, dus daar vriest het niet.
Er wordt enorm gesmeten met de koffers, dus je loopt een risico dat het kapotgaat, ja.
Waarom zou je dit willen doen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je misschien met een vliegtuig van voor de Tweede Wereldoorlog vliegt of eentje waarbij de koffers in een rek bovenop het toestel vastgebonden worden, is de kans dat je bagage tijdens de vlucht bevriest zo goed als afwezig. Heb je ooit al die koffers en tassen in blokken ijs de bagageband van het vliegveld af zien rollen? Niet dus. Desondanks is het een hardnekkig gerucht dat het in het gedeelte van het vliegtuig waar de bagage bewaard wordt zou vriezen. Dit is bij de Boeings en Airbuses waarmee de meeste mensen op vakantie gaan dus niet waar. De isolerende laag van een vliegtuig, die de lucht binnen het toestel scheidt van de buitenlucht, zit ook om de laadruimte en hoewel de meeste verwarming uiteraard bij de passagiers zit wordt deze ook door het gehele vliegtuig verspreid. Bovendien wordt de bagage in de meeste vliegtuigen in speciale bakken geladen, die ook nog weer extra geïsoleerd zijn. Hoewel het dus wel kouder wordt dan in de cabine voor passagiers, vriest het zeker niet. De gebruikelijk temperatuur in de laadruimte van bijvoorbeeld een Boeing 747 is altijd boven de 10 graden. Dit is ook de reden dat huisdieren gewoon met het vliegtuig mee kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het laadruim is het wel degelijk koud genoeg. Een keer hingen de ijspegels nog aan m'n koffer. Je kunt er dus zeker van zijn dat je flesje water zal bevriezen. Als je je flesje ongeopend laat, zal die minder snel kapotvriezen. Voor de zekerheid zou ik hem wel in een waterdicht zakje doen en eventueel zo ver mogelijk van dure kleding leggen (voor het geval je flesje toch lekt). En gemorst water droogt toch zo weer op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik nam vroeger vaak een fles jenever mee in mijn koffer voor een zakenrelatie. Die fles ging niet kapot, maar bleek wel te lekken. "Mijnheer, wat ruikt U toch lekker". Dus bij mij geen vloeistoffen in mijn koffer meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich gaat dat echt niet kapot of je moet EN een zeer slecht flesje hebben EN veel lucht in het flesje. Alleen DAN kan het flesje stuk in een ongecomprimeerde cabine. Koud wordt het er niet omdat sommige cargo immers ook niet tegen lage temperatuur kan.

Probleem is echter dat je tegenwoordig niet eens meer vloeistoffen MAG meenemen (meer dan 100ml.) Laat dat flesje water maar gewoon thuis.