Naar mijn idee waait het steeds vaker. Een windstille dag komt steeds vaker zelden voor. Ligt dat aan mij of is mijn constatering zo gek nog niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag van 2 jaar terug: http://www.goeievraag.nl/vraag/indruk-tegenwoordig-vaker-waait.12724
Overigens was het hier (Utrecht) gisternacht vrijwel windstil (en dus mistig), en vanmiddag was het bladstil tot vlak voor de regen (nu nog mottig) begon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je naar het westen verhuisd? Daar waait het veel vaker dan in het oosten. Stond vandaag nog verbaasd te kijken hoe hard de bomen bewogen in Delft (en hier is het bladstil).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde idee. Ik geloof dat we deze zomer nog weinig windstille dagen gehad hebben...
Goeie vraag.

Antwoorden (4)

Hmm, ik ga even voor je opzoek.

Ik kom nu tegen dat het steeds minder hard waait, lees maar:
"Het waait steeds minder hard

maandag 25 oktober 2010, 10:38
DEN HAAG (PDC i) - Het waait steeds minder hard, voornamelijk boven het noordelijke halfrond. Dat blijkt uit onderzoek van Franse wetenschappers verbonden aan het laboratorium voor klimaat- en milieuonderzoek LSCE.
De afname in windsnelheid komt volgens de onderzoekers ten eerste door toegenomen ruwheid van de aardbodem, bijvoorbeeld waar bos is bijgegroeid of verlaten landbouwgrond is verruigd. Ten tweede heeft ook klimaatverandering invloed op de windsnelheid, zo stellen de onderzoekers. Minder wind is voor de windenergie-industrie slecht nieuws. Wind wordt tegenwoordig steeds vaker gezien als een schoon alternatief voor de milieuvervuilende fossiele energiebronnen."

Dit is natuurlijk geen perfect antwoord op je vraag, maar ik kan echt niets vinden over jouw constatering + dat ik het zelf nooit heb opgemerkt en dat ik er nooit iemand over heb horen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar had ik het laatst ook met iemand over dat het de laatste tijd zoveel waaide. Die beweerde dat, dat kwam omdat de temperatuurverschillen zo groot zijn in korte tijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen kloppen, de tempratuur hier wisselt steeds vaker van heel warm naar koud voor dit seizoen. Een botsing tussen een hogedrukgebied en een lagedrukgebied zorgt voor wind, en als de tempratuur hier veel extreem wisselt zijn die twee in de buurt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij dit soort vragen heb je eigenlijk niets aan persoonlijke ervaring. Vaak zie je pas patronen in de gegevens als je de gegevens over meerdere honderden of zelfs duizenden jaren analyseert.

In dit soort reeksen komen altijd fluctuaties voor, maar een subjectieve ervaring van misschien 40 jaar zegt niet zoveel op de tijdschalen waar de veranderingen zich voordoen en misschien meer over de manier waarop je vroeger de wind ervaarde doordat je meer fietste of iets dergelijks.