als je aan een hoogspanningkabel hangt zonder de grond te raken dan sterf je niet, zodra je op de grond komt sterf je wel, hoe zit het dan met vogels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (7)

Vogels raken de grond dan toch ook niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus zij sterven ook niet.
De vogels maken ook geen aarde met de grond als zij op een kabel zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pas als je de kabels en de grond tegelijkertijd raakt zorg je voor geleiding van de stroom die dan vanaf de kabel via je lichaam naar de aarde gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor vogels geldt hetzelfde als voor mensen: als een vogel aan een hoogspanningkabel hangt en hij raakt de grond, dan sterft hij.

Toegevoegd na 14 minuten:
Raakt hij de grond niet terwijl hij eraan hangt dan sterft hij niet. En er is mij geen geval bekend van een vogel die aan een hoogspanningkabel hangt en de grond raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je sterft dan (waarschijnlijk) aan de smak die je maakt. Vogels hebben doorgaans een meer beheerste landing...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zal pas geelektrocuteerd worden pas wanneer je nog in contact bent met de hoogspanningkabel en de aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je loopt alleen gevaar als je een stroomkring vormt tussen de kabel en aarde of tussen kabels onderling.
Zolang je alleen maar kontakt hebt met 1 hoogspannings geleider dan zal het potentiaal van de kabel ook op jouw lichaam aanwezig zijn.
Omdat er wisselspanning aanwezig is op de kabel zal jouw lichaam afwisselend positief en negatief geladen worden, maar omdat jouw lichaam maar een beperkte elektrische capaciteit heeft zal je de laad- en ontlaadstroompjes maar als een lichte tinteling voelen.
Op het moment dat je de kabel loslaat is de potentiaal op je lichaam afhankelijk van hoe hoog de spanning op het moment van loslaten was.
Als je met deze resterende lading de grond bereikt zal, wederom door de geringe capaciteit er slechts kortstondig een klein stroompje lopen, vergelijkbaar met de statische ontlading die je soms bij uitstappen van de auto voelt als je de hoek van de autoportier aanraakt.
Je zal alleen sterven als je de grond raakt terwijl je nog de hoogspanningskabel vasthoudt, als je springt en dus niet tegelijkertijd kontakt maakt kun je overleven mits je niet te pletter valt, net als een vogel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij hoogspanning is direct kontakt niet de enige voorwaarde om stroom te laten lopen:
Als je te dichtbij komt kan ook vonkoverslag optreden.
Afhankelijk van de luchtvochtigheid kan dat bij het landelijk koppelnet wel tot een meter afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh vogels hebben poten die niet geleiden (mits ze geen wondjes hebben) een soort verhard eelt.

Bron: heb ik niet, maar ik heb ooit zoiets vernomen van m'n toenmalige prof.