Is de snelheid van licht door vacuüm, de maximaal haalbare snelheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Deeltjes zonder rustmassa (zoals fotonen) reizen altijd met de snelheid van het licht. Deeltjes met massa altijd langzamer, omdat er oneindig veel energie nodig zou zijn om ze tot de lichtsnelheid te versnellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel: dit is wat op dit moment bekend is. Vroeger dacht men dat de geluidssnelheid maximaal was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja.

Het is zelfs een constante. Omdat de lichtsnelheid heel erg nauwkeurig gemeten kan worden, is de meter wettelijk vastgelegd als de afstand die het licht in een bepaalde tijd aflegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , en deze snelheid is tot op heden door niets anders te evenaren.
jc54
12 jaar geleden
De meest recente ontwikkelingen in quantum mechanica laten zien dat deeltjes elkaar op afstand beïnvloeden, mogelijk ook op lichtjaren afstand. Revolutionair!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zo recent en revolutionair is dat niet hoor. Al in 1935 werd het fenomeen van kwantumverstrengeling (zoals dit verschijnsel bekend staat) door Einstein met het EPR-gedachtenexperiment bestreden. Maar het grote genie had een keertje ongelijk. Kwantumverstrengeling wordt inmiddels als een wetenschappelijk feit erkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien is het maar de vraag in hoeverre ze elkaar beïnvloeden over vele lichtjaren afstand. Quantumverstrengeling gebeurt terwijl de deeltjes met elkaar in interactie zijn. Ze raken verstrengeld wanneer ze bij elkaar zijn. Later zijn ze nog altijd verstrengeld, ondanks de afstand tussen de twee deeltjes. Dan hoeven ze elkaar niet te beïnvloeden over die afstand, dan is het evengoed te zeggen dat ze simpelweg nog altijd onder elkaars invloed zijn ondanks de afstand.
Cryofiel
12 jaar geleden
Kwantumverstrengeling is inderdaad al oud, en al lang niet meer revolutionair. Het houdt in dat wanneer er twee verstrengelde deeltjes zijn, en ik de toestand van deeltje A verander, dat dan de toestand van deeltje B *ogenblikkelijk* meeverandert. Het (ooit) revolutionaire aan dit effect is, dat dit altijd *ogenblikkelijk* gebeurt. Ook als de deeltjes inmiddels enorm ver van elkaar vandaan zijn. De beïnvloeding gaat dus sneller dan de lichtsnelheid. Het is echter niet mogelijk om deze beïnvloeding te gebruiken om informatie te versturen met een snelheid die hoger ligt dan de lichtsnelheid.
rose
12 jaar geleden
SNE, 'dat ze simpelweg nog altijd onder elkaars invloed zijn' betekent toch dat ze elkaar nog beïnvloeden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rose; Ja, maar ik doelde op dat de invloed afkomstig is van het moment dat ze bij elkaar zitten, en niet op mysterieuze wijze de invloed over die grote afstand regelen. "Nog" is in deze juist sleutelwoord, en het hele punt dat ik wilde maken. Dit is namelijk hetgeen wat de antwoordgever voor het gemak maar even vergeet.