Hoe kom je achter het equivalentiepunt van een zurebase titratie?

-

Toegevoegd na 3 uur:
Bedankt voor de eerste 2 antwoorden, maar ik bedoel het meer de andere kant om, puur theoretisch, om de juiste indicator te bepalen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

c HCl = 0,1000 mol/l
n HCl = 1,500

c = n/v
v = n/c
v = 1,500/0,1000
v = 15 ml

oftewel het aantal mol gedeeld door de concentratie.

Toegevoegd na 5 uur:
die 1,500 staat voor t aantal mmol. want

C = n/v

je weet de concentratie en het aantal mol aan de hand daarvan kan je v eq berekenen. (v = n/c).

Als je weet wat t equivalentiepunt kan je vanuit daar de concentratie van je zuur/base weten. Aan de hand daarvan bereken je de pH. Onder de lijst van de indicatoren staat welke indicator tussen welke pH-waardes omslaat. valt die pH die je hebt berekend tussen de waardes waar je omslagpunt zit dan is dat de geschikte indicator
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mol gedeeld door concentratie is de hoeveelheid liter, ik zie nog niet helemaal in wat dat met de titratie te maken heeft... Heb je wel enig idee waar de vraag over gaat?

Andere antwoorden (2)

Met een pH-meter kun je een titratiecurve maken (x-as: toegevoegde volume; y-as: de pH van het reactiemengsel). Het buigpunt in de titratiecurve geeft het equivalentiepunt aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je gebruikt dan een indicator. Dit is een stofje waarvan de kleur afhankelijk is van de pH. Dus bijv. kleurloos bij hoge pH en paars bij lage pH.
Tijdens de titratie ga je door het equivalentiepunt waarbij de pH snel daalt (de S-curve zoals in het eerste antwoord genoemd). Dan verschijnt de dus kleur.