Als een voorwerp een geur heeft, betekent dit dan dat het kleiner/lichter wordt?

Geur bestaat uit geurmoleculen.
Is het dan zo, dat een geurend voorwerp moleculen verliest en dus kleiner wordt en/of minder weegt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Het licht eraan hoe de geur ontstaat.

Meestal ontstaat de geur doordat geurmoleculen, die in het voorwerp zitten, geleidelijk vrijkomen. Die moleculen verlaten het voorwerp en zweven weg, waarna jij ze kunt ruiken.

In dat geval betekent het feit dat een voorwerp geurt inderdaad dat dat voorwerp moleculen verliest, en dat het dus lichter wordt.

Er zijn echter ook gevallen waarin een geur ontstaat doordat de geurmoleculen worden geproduceerd door een reactie met bijvoorbeeld water. In dat geval neemt het voorwerp water op, bijvoorbeeld in de vorm van waterdamp uit de lucht. Het opgenomen water reageert met stoffen uit het voorwerp. In die reactie ontstaan geurmoleculen, die het voorwerp verlaten.

In dat geval hangt het ervan af hoeveel watermoleculen moeten worden opgenomen om één geurmolecuul te laten ontstaan, en aan de gewichtsverhouding tussen de watermoleculen en de geurmoleculen.

Aangezien geurmoleculen in het algemeen vrij groot en zwaar zijn, zal in de meeste gevallen ook hier gelden dat een geurend voorwerp netto gewicht verliest.

--

Dit was een wat uitgebreid en ingewikkeld antwoord. De korte versie is, dat in de meeste gevallen geldt dat een geurend voorwerp inderdaad gewicht verliest.

Het gewichtsverlies is echter zo klein dat je het slechts met speciale apparatuur kunt meten. Dat komt doordat er slechts enorm weinig moleculen nodig zijn om een geur te kunnen ruiken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi beantwoord, koos knip zei ook al iets in die richting.

Andere antwoorden (3)

voorwerpen die geur bezitten zijn niet persé kleiner of lichter dan voorwerpen die geurloos zijn. ook weegt een vorwerp niet minder. het gewicht is ook niet kleiner.

Toegevoegd na 11 minuten:
geur heeft en geeft geen gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel: als een voorwerp geur afgeeft, is het dan na verloop van tijd, kleiner..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eray97: idd dat bedoel ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, hierdoor worden worsten oid niet lichter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou anders wel een goed 'excuus' zijn om die worst zo snel mogelijk naar binnen te werken
geurmoleculen is een woord wat je zelf verzonnen hebt zeker?

het feit dat je iets ruikt komt omdat inderdaad omdat er moleculen van het voorwerp in je neus terecht komen.

onze neus is echter zo goed (nouja, neem een hond en die heeft een neus die nog vele malen beter is), dat we aan heel weinig moleculen al genoeg hebben om iets te kunnen ruiken.

technisch gesproken gaan er elke keer als je aan een voorwerp ruikt dus moleculen vanaf, en wordt het voorwerp kleiner/lichter.

in de praktijk is dit aantal moleculen zo ontzettend miniminiminiminimaal, dat als je er een miljoen keer aan ruikt, het voorwerp nog geen miljoenste gram lichter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is juist, maar voor de meeste stoffen is het niet waarneembaar. Geen enkele stof is 100% inert (dat het niet met een andere stof reageert), dat wil zeggen dat een hard voorwerp kan verdampen. Over bijvoorbeeld een miljoen jaar is het voorwerp toch lichter geworden.