In Borssele en er is er nog een dacht ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Borsele en Petten een er zijn idd plannen,maar nu even niet.
Petten is meer voor proefnemingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borsele voor de energievoorziening.
Petten voor de fabricatie van Medische Isotopen.
Delft heeft een kleine kerncentrale bij de Technische Universiteit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Dodewaard staat er ook nog een, maar deze is uit productie genomen (maar bevat nog wel radioactieve materialen).
12 jaar geleden
Volgens mij zijn ze van plan om een kerncentrale in Borsele te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees je de antwoorden niet voordat je zelf iets plaatst..?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ miss86 de vraagsteller wil ook weten of er eventueel nieuwe kerncentrales komen. Noesje93 denkt te weten dat er een nieuwe in Borssele komt. Dus dubbelop antwoorden doe ze niet. Wat ze wel mag doen is een bronvermelding toevoegen dan is het wat geloofwaardiger:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Miss86, toen ik op 'Geef antwoord' klikte stonden er nog 0 reacies, toen ik hierna mijn antwoord had gegeven was ik weggegaan en had ik gemerkt dat ik nog niet op 'Geef antwoord had geklikt, waarna ik hierna deze andere reacties gaf. @ICI1987, volgende keer zal ik kijken of ik een bronvermelding kan vinden, maar destijds las ik het in de Metro na het gebeuren in Japan met de kerncentrale.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is goed hoor:D Is maar een tip hoor.. Anders zijn mensen geneigd je een minnetje te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bevestig hier dat er inderdaad gesproken is om er in Borssele 1 bij te bouwen. Echter, volledig goedgekeurde plannen zijn er vzv ik weet nog niet. Was een "mogelijke locaties onderzoek" Daarmee geeft noesje93 een deel antwoord op de vraag...een aanvullend deel dus dat nog niet door anderen gegeven was.
De antwoorden hierboven zijn niet helemaal juist:

In Nederland zijn maar 2 kerncentrales:

De kerncentrale in Borssele. goed voor ongeveer 4 procent van de Nederlandse stroom.

De Kernenergiecentrale Dodewaard (buiten gebruik).

Verder zijn er nog kernreactoren: (een kernreactor produceert geen stroom, is dus geen centrale!)

Kernreactor Petten. Produceert radioactieve isotopen voor onderzoek en medicinale toepassingen in de Hoge Flux Reactor.

Onderzoeksreactor in Delft, bedoeld voor onderzoek, levert geen elektriciteit. Ook wel bekend als de HOR, de hoger onderwijs reactor, omdat ze eigendom is van de Delftse technische universiteit. De reactor werd in 1963 in gebruik genomen en heeft een vermogen van 2 MW.

Dan zijn er nog een paar plaatsen waar in Nederland met radioactief materiaal gewerkt wordt:

Almelo, verrijkingsfabriek van uranium. Eigenaar is het Engels/Duits/Nederlandse consortium Urenco. Hier wordt uit natuurlijk uranium door middel van ultracentrifuge zogeheten 'verrijkt' uranium geproduceerd.

In Borssele is ook nog de COVRA gevestigd, die houdt zich bezig met opslag van hoog radioactief afval

Er zijn plannen om in Borssele een tweede actieve kerncentrale te bouwen, maar sinds de gebeurtenissen in Fukushima zijn die even in de ijskast gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je volledigheid. En e eerste reageerder die Delft niet vergeet. Overigens is dat het interuniversitair reactor instituut, derhalve van de gezamelijke universiteiten. Vermogen eerst 1 MW later opgevoerd tot 4 MW. Deze locatie wordt dus ook gebruikt voor opleiding van mensen welke voor de zorg met nucleaire materialen moeten werken.
Tevens kunnen ze daar de radioactiviteit meten van produkten welke aan straling hebben bloot gestaan , zoals landbouw opbrengsten na de ramp in Tsjernobyl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, Delft zal ik niet vergeten: ik woon er namelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de volledige uiteenzetting