Kan je steen verhitten tot een smeltpunt?

Of is steen absoluut niet in een vloeibare vorm te krijgen?goeie vraag hè!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.8K
Kimath
12 jaar geleden
ja, hele goeie vraag :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwoh. Eerstejaars geologie ;-)
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ontzettend goeie vraag!
het woord 'lava', zegt je dat iets?

Antwoorden (4)

Een steen is te verhitten tot het smeltpunt, want in principe is alle steen ooit vloeibaar geweest, als magma, in de aarde.

De smelttemperatuur ligt tussen de 650 en de 1200 graden celcius, en is afhankelijk van de samenstelling van het gesteente. Hoe meer silica, des te zuurder het gesteente, en des te lager ligt het smeltpunt. Hoe minder silica, des te basischer (mafischer noem je dat bij gesteente) het is, en des te hoger het smeltpunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, maar dan moet het wel heeeeeeeeel erg heet worden. dan krijg je magma
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Dan moet je het wel in gesmolten vorm terug in de aarde stoppen. Lava is hetzelfde maar dan aan het oppervlak van de aarde.
Ja hoor. Basalt wordt verhit tussen de 1200 en 1600 graden. Het wordt dan vloeibaar en wordt er steenwolisolatiedeken of substraat van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan elke stof bij de juiste temperatuur een vaste vorm, een vloeibare vorm of een gasvorm innemen. Deze 3 vormen worden aggregatie toestanden genoemd. Er bestaat nog wat andere aggregatietoestanden, maar daar heb je in het dagelijks leven niet mee te maken.
Er bestaan stoffen die geen vloeibare fase kennen, zoals koolstof.

Zuurstof bijvoorbeeld IS geen gas, het is gasvormig bij de temperaturen die op aarde voorkomen. Bij normale luchtdruk zijn zuurstofmoleculen boven de -183'C gasvormig, lucht dus.
Tussen de -219'C en -183'C is het vloeibaar. Als het kouder is dan -219'C is het vast, het ziet er dan uit als ijs.

'Toevallig' is steen bij normale temperaturen vast. Dat geldt ook voor metalen, op een uitzondering na: kwik. Maar als je het maar koud genoeg maakt (ongeveer -40'C) bevriest kwik.
Zolang je het hebt over 'zuivere stoffen' (stoffen die uit een soort atoom bestaan) geldt het verhaal van de drie aggregatietoestanden meestal. Maar als je het gaat hebben over stoffen die bestaan uit mengsels kan het anders lopen. Zo kan je geen gasvormig vlees hebben, want vlees is een mengsel van stoffen. Als je het gaat verhitten gaan de onderdelen waar vlees uit bestaat een voor een verdampen of reageren met elkaar of de omgeving.