Eb en vloed zijn bewegingen van het wateroppervlak als gevolg van de aantrekkingskracht van zon en maan. in tegenstelling van wat veel mensen denken, komt dit niet alleen op zee en oceanen voor, maar ook bij grote meren, zoals bv Lake Ontario.

Je merkt het effect het beste als de getijdeverschillen het grootste zijn; Zo is er bv in Normandie wel 3 meter getijde verschil terwijl sommige stranden aan de middellandse zee maar enkele cm kennen. Dit is het gevolg van de plek op aarde, de stand van de maan, en de grootte van het wateroppervlak. Tenslotte is de ligging van de kustlijn van belang: Stranden aan een trechtervormige kustlijn vertonen stuwing van het water aan het einde van de trechter, en hier is het getijde verschli hoger dan bij een rechte kustlijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Getijde_%28waterbeweging%29#Eb_en_vloed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De zeestranden hebben altijd te maken met eb en vloed. Afhankelijk van hoe stijl een strand is, komt het water verder het strand op.
Maar stranden bij meren en rivieren hebben geen eb en vloed. Daar wordt door de waterbeheerder vaak een vast waterpeil aangehouden. Ook daar kan het water wel hoger of lager staan, maar dat komt dan door bijvoorbeeld de grondwaterstand of een lage of hoge aanvoer van water.

Toegevoegd na 58 seconden:
schrijffoutje.
Stijl moet zijn: steil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de verbinding met de oceaan niet goed. Het water moet uit de zee kunnen stromen naar de oceanen. Dit kan soms niet goed, zoals in de middellandse zee, omdat de verbinding met de oceaan maar een paar km breed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland hebben we ook een vrij groot verschil tussen eb en vloed. Maar op de ene plek een groter verschil dan elders. Bij Den Helder is het getijdeverschil bijvoorbeeld een stuk groter dan ter hoogte van Rotterdam. Dat komt doordat het water om Den Helder heen wordt getrokken, de waddenzee in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil tussen eb en vloed kan zeer groot zijn : tot 11 meter aan de Oost-Canadese kust en bij Frankrijk : Normandië.
Er zijn plaatsen waar het verschil tussen eb en vloed miniem is : De kusten van de Middellandse Zee : Omdat de M.Z. een bijna afgesloten gebied is ....heeft het getij geen kans om uit te breken en de MZ is te klein om een groot getij te geven.
Dan zijn er gebieden met een andere getijde-indeling dan bij ons . Op Bali en de westkust van Florida bijvoorbeeld is maar 1 getijde per dag . In de Stille Oceaan zijn gebieden met onregelmatig getijden : de ene dag 2 maal ,een andere dag slechts eenmaal.
Bij ons en op de meeste plaatsen zijn twee keer eb en vloed per dag : daar waar de Maanstand regelmatig gevolgd wordt.
Bij ons zijn er dan nog eens verschillen die te maken hebben met en de Maan en De Zon : Wanneer beiden op één lijn staan is er springtij : eb en vloed zijn dan meer uitgesproken. Het omgekeerde kan ook wanneer Maan , Aarde , Zon constructie is : dan spreekt men van doodtij : hele kleine verschillen tussen eb en vloed.
Bij ons is het getijde overal te zien ...het gaat over enkele meters ....maar zwakt heel sterk af in lage stromen zoals De Rijn ,De Schelde en de Maas.
In de Schelde is nog een minimale getijdenwerking tot in Gent.
De getijden worden bij ons gebracht door golven....Men ziet de golven ostentatief dichter uitdeinen .