Waarom kan dit niet werken (zie afbeelding)

Een water circulatie die op gang wordt gehouden door een pomp. De waterstroom drijft meerdere schoepen aan en wekt stroom op die stroom wordt weer doorgeleverd aan de pomp.

Toegevoegd na 21 minuten:
De pomp verbruikt de stroom van 1 generator. De overige produceren dus ongebruikte energie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een zgn. perpetuum mobile.
Een perpetuum mobile (Latijn: voortdurend (of eeuwig) bewegend, spreek uit: per-pee'-tu-um mo'-bi-lee) is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging, uit zichzelf blijft bewegen en in staat geacht wordt energie op te wekken uit "niets".
Wikipedia weet het perfect uit te leggen. (Zie 'Bronnen')

Wat jij in bovenstaande schets wilt proberen, is energie op te wekken uit water, wat je eerst zelf naar boven moet brengen. En dat kost weer energie. Die je dus nog niet hebt. En zo is het kringetje weer rond.
Je kunt niet eerst energie 'lenen' om het dan daarmee weer op te wekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het drinkende vogeltje is sprake van energieomzetting. Warmte wordt omgezet in beweging. Lees de verklaring nog maar eens door op Wikipedia.
Zolang er water in het het 'drinkbakje' aanwezig is, wordt het omwisselingproces (warmte<>beweging) in stand gehouden. Is de 'brandstof' (het water) op dan staat het spul uiteindelijk stil.

Andere antwoorden (1)

Je verliest energie in de vorm van warmte waardoor het hele apparaat netto stroom verliest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rad draait rond, dat betekend dat er een as is waarover het rad heendraait, daar tussen verlies je energie.