Het opnemen van een scheidingstrafo heeft meerdere toepassingen. In alle toepassingen biedt het een galvanische scheiding tussen 2 stroomkringen.

1) Ter voorkoming van elektrocutie in plekken waarbij bijvoorbeeld elektrische apparaten worden gerepareerd. Het aanraken van één van de spanningsvoerende aansluitingen leidt dan niet tot schokken. Er is geen stroomkring via de aarde, wat normaal bij 230V aansluitingen wel het geval is. Natuurlijk wordt de nul van de secundaire kant niet aan de randaarde gelegd waar dat zonder trafo wel het geval is.
Of ter voorkoming van schokken in een badkamer, zit vaak een lichte scheidingstrafo ingebouwd in een wanddoosje, geschikt voor een scheerapparaat (niet voor een föhn, het vermogen is dan niet toereikend).

2) Ter vermindering van de velden die door de stroomkabels worden veroorzaakt, waar men laagfrequente elektromagnetische velden wenst te minimaliseren, zoals in hoogwaardige geluidsstudio's en laboratoria. De secundaire zijde is namelijk gebalanceerd, dat wil zeggen dan de velden die door de afzonderlijke 2 aders worden opgewekt elkaar tegenwerken, en daardoor veel minder storing afgeven dan een normale ongebalanceerde 230V bekabeling.

3) Als ontkoppeling van de walaarde met de scheepsaarde in vaartuigen. Dit om corrosie in een vaartuig te voorkomen.

4) Ter voorkoming van aardlussen in bijvoorbeeld geluidsinstallaties, videosystemen, alarmsystemen. Een aardlus is een bron van storingen. Ideaal is een stervormige aarding en een gescheiden signaalaarde (incl. de mantels in kabels) en een (veiligheids)aarde van de afscherming van apparaten waar het lichtnet op aangesloten is, maar dit is niet altijd mogelijk of het gegeven.
Een schakelende voeding van een computer is b.v. een beruchte boosdoener om een aardlus te creëren.
Door de speciale trafo('s) op te nemen in de signaalweg (die afgestemd is op de vereiste impedantie en kwalitatief hoogwaardig is) worden eventuele storingen voorkomen door systemen te ontkoppelen, b.v. in een splitter voor een opnamesysteem en een PA (geluid).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Scheidingstransformatoren worden bij verschillende technieken ingezet. Bijv. ook in audioschakelingen. Ik neem maar aan voor het gemak dat je doelt op een scheidingstransformator boor het werken met netspanning. Op veel experimenteerbanken staat zo een apparaat. Hij koppelt het lichtnet galvanisch los, dat betekent dat als je één fase aanraakt je geen schok krijgt.
Een veiligheidsmaatregel dus.
escape
12 jaar geleden
Ons elektriciteitsnet heeft een spanningspotentiaal t.o.v de aarde. Dit wordt gedaan vanuit onze energie centrales en verdeelstations en heeft nut voor de stabiliteit van het totale net. Het spanningspotentiaal tov de aarde is op te heffen door een scheidingstrafo. Op de primaire wikkeling wordt de netspanning gezet op de secundaire wikkeling komt dan, als het een 1:1 trafo is, de zelfde spanning te staan als aan de primaire zijde. Echter de beide aansluitpunten hebben alleen potentiaalverschil onderling en niet meer naar aarde. dus zolang dat je een aansluitpunt vastpakt en dan maakt het niet uit welke vloeit er geen stroom door je lichaam. Maar pak ze niet gelijktijdig vast want dan krijg je een optater van jewelste en de aardlekschakelaar werkt in dat geval ook niet. Dus levensgevaarlijk. Een scheidingstrafo werd en wordt gebruikt om bv spanning te transformeren bv van 230 volt naar 110 volt (tbv amerikaanse apparaten)
Vroeger werden er voor de veiligheid scheidingstransformatoren gebruikt voor elektrisch gereedschap. je had speciale boormachines voor op de bouw van 48 volt dus daar moest die trafo bij gebruikt worden. Tegenwoordig is alles dubbelgeïsoleerd of werkt op accu`s .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een losse aardlekschakelaar opnemen in de secundaire kant om veilig gebruik te waarborgen.
Een transformator is er om een spanning te 'transformeren'van een bepaalde spanning naar een andere (hoger of lagere) spanning.

Een SCHEIDINGS transformator heeft als doel een galvanische scheiding te bewerkstelligen.

De schakeling aan de primaire kant van de trafo staat dan niet meer in rechtstreeks contact met de externe kant.
Doel kan zijn het beveiligen tegen overbelasting door bijvoorbeeld kortsluiting.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt GEEN beveiliging tegen overbelasting of kortsluiting. Daarvoor zijn andere systemen. (kortsluiting middels een zekering, overbelasting middels een thermische schakelaar)
Wel wordt de aardlek schakelaar buiten werking gesteld. Sommige apparaten (zware elektromotoren in gereedschap bv. )kan je op het normale net niet starten omdat dan de aardlek schakelaar de stroom afsluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt toch gewoon een losse aardlekschakelaar na de trafo opnemen?
ronaldP
12 jaar geleden
http://hetblok.forumer.nl/viewtopic.php?f=28&t=159
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja? Dat is een forum waarvoor je je moet registreren... Wat staat daar waar je aan wilt refereren?
Ik zal je een voorbeeld tonen waar een scheidingstrafo wordt gebruikt, n.l de vroegere scheertrafo in de badkamer.
Hier Is het altijd vochtig en men was bang dat als b.v. de snoerkapot ging en je de draad vast hield je een optater van jewelste kreeg. dit wordt door een scheidingstrafo vermeden. op de eerste plaats doordat het vermogen van de trafo vrij laag was.(je kunt er niet veel meer mee dan je scheren). en op de tweede plaats was een van de twee draden niet met aarde verbonden. verder ben ik het met de andere antwoorden eens .