Theoretisch kan je een brand blussen met helium.
De voorwaarde is dat het een gesloten ruimte is en een enorme hoeveelheid in een keer toevoegen.

De werking is dat dat het de zuurstof verdrijft, maar dit zal nooit maar dan ook nooit als blusstof gebruikt worden omdat helium van zichzelf zeer brandbaar is.

Als blusgas word vaak CO2 gebruikt, Argon en voornamlijk vroeger Halon. Halon is nu verboden ivm milieu eisen.

Maar verder zijn er vele blusstoffen die ook echt aangeschreven staan als blusstof, water, zand, schuim, poeder etc etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat wiki: Helium wordt vaak gebruikt als vulmiddel voor ballonnen en luchtschepen, die lichter dan lucht moeten zijn. Bij ballonnen en luchtschepen kan men dan denken aan reclametoepassingen, maar ook atmosferisch en militair onderzoek zijn belangrijke toepassingen. Helium verdient de voorkeur boven waterstof omdat het NIET brandbaar is,

Andere antwoorden (5)

Water om te beginnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet altijd volgens mij jeroen.
Electriciteitsbranden zeker niet alsmede mataalbranden.
Is het een klein brandje, ga dan vervolgens na wat er brandt. Dit is belangrijk voor de manier van blussen die je gaat toepassen.

A vaste stof – hout, papier, textiel
B vloeistof – benzine of diesel, terpentine
C gas – aardgas uit het fornuis of butaan uit de campinggaz-fles
D metalen – magnesium, natrium
F vetten - frituurvet

De letters van deze categoriën staan ook op brandblussers. Met een brandblusser geschikt voor categorie A kun je geen brand blussen in de frituurpan. Dat kan zelfs gevaarlijk zijn. Kijk eens om je heen op je werk, in het openbaar vervoer, in het clubhuis of thuis wat er op de diverse brandblussers staat. Kijk ook of de brandblussers elk jaar gecontroleerd zijn.

Blus een brandje met water
De meest voorkomende brandjes in huis worden veroorzaakt door de brandende peuk in de prullenmand of in bed. Dit is gelukkig prima met water te blussen. Let op dat er geen electriciteit in de buurt is. In dat geval kun je beter voor zand kiezen. Ook een goede methode voor een prullenmand is afdekken met een blusdeken. Je neemt dan de zuurstof weg van de brand. Let op dat hetgeen geblust moet worden geheel in de deken gewikkeld moet kunnen worden. Een blusdeken is speciale deken van wol, glasvezel of kevlar. Je kunt ook een gewone deken gebruiken maar die moet van 100% wol zijn. Andere materialen zijn ongeschikt en gevaarlijk.

Blus een brandje in de frituurpan
De frituurpan is veel te heet geworden en ontbrandt spontaan. Een flinke steekvlam is het resultaat. Blijf vooral rustig! Zet de afzuigkap uit. Pak een deksel van metaal met een doek of ovenhandschoen beet en leg die snel van je af op de pan (niet gooien!). Trek de stekker eruit of draai het gas dicht.

Blus een autobrand
De meest gebruikte brandblussers voor een autobrandje zijn de zogenaamde ABC-poederblussers. Die zijn dus geschikt voor vaste stof, vloeistof en gasbranden, zo’n beetje alles wat in de auto en onder de motorkap kan branden. Komt er rook of vlammen onder de motorkap vandaan, laat die dan dicht. Een grote bel verse zuurstof kan een steekvlam opleveren.

Zorg dat je met de wind mee kan blussen. Spuit met stoten door de grille heen en kijk steeds of de poging effect heeft. Kun je de vlam zien, richt dan op de onderkant van de vlam het dichtst bij je en blus van voor naar achter en van links naar rechts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan het met alle niet-brandbare dingen dus ook met helium. Meestal wordt om brandjes te blussen CO2, poeder, schuim, water of zand gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel met poeder of schuim.
Je kunt met elk inert gas een brand blussen. Helium heeft echter het nadeel dat het lichter is dan lucht, dus als je dit wil toepassen dan kan dat eigenlijk alleen voor branden die boven in de ruimte aanwezig zijn.
Als je helium (of elk ander inert gas) wil toepassen als blusmiddel, dan moet je zorgen dat je een hoeveelheid blusgas van ruim 50% van de afmeting van de ruimte inbrengt. En dan moet je daarbij zorgen dat de ruimte niet vanwege de overdruk uit elkaar barst, dus je hebt overdrukluiken nodig.
Als je het op die manier doet, en je zorgt dat de helium onder hoge druk wordt ingeblazen zodat je een homogeen mengsel krijgt, dan heb je een goede bluswerking voor simpele branden van bijvoorbeeld elektriciteitsruimten, computerruimten etc.

Dit principe pas ik in mijn dagelijks werk toe, echter dan niet met helium (want het is veel te duur en het is te licht) maar met een ander blusgas, een mengsel van stikstof en argon en kooldioxide. Of we passen een chemisch blusgas toe, Novec 1230 (dit is een milieuvriendelijke opvolger van Halon dat inmiddels verboden is).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het je gaat om een advies over het blussen van een speciaal soort brand, geef dan meer informatie in een toelichting of reactie. Dan kan ik beter adviseren.
itsme
12 jaar geleden
Water, zand, schuim, textiel, lucht, helium... er zijn vele brandblusmiddelen doch niet elk middel is geschikt voor elk soort brand.

Zo zal je een brandende frietpot best niet met water blussen.
Of zo zal je een bosbrand niet met enkel helium geblust krijgen en ook niet met een natte keukenhanddoek of een stuk tapijt, om maar één van de zovele brandblusmiddelen te noemen.

Een klein brandje, zoals een omgevallen kaars op een theedoekje kan je wellicht ook nog met gewoon blazen kunnen doven maar van zodra de brandhaard te groot wordt is blazen als olie op het vuur gooien.

Dus ook de veranderde omstandigheden van de brand 'dwingen 'vaak tot het aanpassen van je blusmiddel.

Volgens mij kan jij je vraag het best aan een deskundige van de brandweer stellen of zelf eens een dagcursus bij de brandweer gaan volgen zodat je de informatie aan een visueel beeld kan linken. Best wel een aanrader vind ik.

Eigenlijk zou volgens mij zowat iedereen zo'n brandblus-opfrisbeurt kunnen gebruiken... ik alvast wel en jij blijkbaar ook ;-)

Hou het maar lekker brandvrij in jouw omgeving hoor, tenzij het om het Liefdesvuur gaat ;-)

Fijn weekend nog!