Als men het over gebufferde oplossingen heeft bedoelt men een oplossing met een gestabiliseerde pH.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meestal is dat een oplossing van 2.5 % glucose en o45 gram NaCl (keukenzout) per liter.
De pH blijft dan op 7 en de oplossing is osmotisch gelijk aan lichaamsvloeistof.
Deze combinatie wordt als infuus toegepast.
Soms worden aparte zakjes met 5% glucose en
0,9% NaCl toegepast, men kan dan naar behoefte de afstelling veranderen.
Vaak echter neemt men de bovengenoemde oplossing en dat is dan een gebufferde glucoseoplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een glucose-oplossing waarvan de oplossing constant blijft.

Toegevoegd na 1 dag:
herstel: pH van de oplossing blijft constant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oplossing van druivensuiker (dat is de suikervorm die door het bloed en lichaamsvloeistof wordt getransporteerd en door de cellen kan worden opgenomen. De buffer heeft als belangrijkste bestanddeel natriumbicarbonaat. NaHCO3-. Door toevoeging van wat zuur of base kun je de zuurgraad (pH) nauwkeurig instellen en de pH zal niet makkelijk meer verlopen, omdat het bicarbonaat een proton kan opnemen of afgeven, als er zuur wordt gevormd kan het dus een proton opnemen.

Het wordt gebruikt voor celcultures en de cellen produceren zuur (protonen). Door het bicarbonaat worden de zuren geneutraliseerd, zodat de omstandigheden voor de cellen goed blijven.