Dan is de lichtbreking niet optimaal, en valt er te weinig regen voor een goed resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Richting het violet ( wat jij paars noemt), gaan we ook richting de voor ons onzichtbare kleuren.
Violet zien we al minder sterk, dus als de regenboog wat minder helder is, valt die kleur voor ons al af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de omstandigheden kan de intensiteit van de kleuren van de regenboog nogal verschillen, evenals de breedte van de kleurbanen. De kleurintensiteit en de breedte van de boog zijn afhankelijk van de grootte van de regendruppels. Hoe groter de druppels, des te smaller de regenboog, maar ook des te sterker de kleuren in het algemeen. De meest voorkomende druppels hebben een middellijn van 0,4 - 10,0 mm. Als de druppels vervormen tijdens hun val of trillen, dan vervaagt de regenboog.

Dus als je de kleuren vager ziet dan zijn de druppels kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een paar reden:

- Onze ogen (de kegeltjes in je netvlies om precies te zijn) zijn sowieso minder gevoelig voor violet dan voor andere kleuren.
- Violet (wat je paars noemt) en rood zijn de kleuren aan beide extremen van een regenboog. Bij een zwakke regenboog, vallen deze twee kleuren als eerste "af". De reden waarom rood toch beter zichtbaar blijft lees je meteen hieronder.
- Tegen een paars, violet of blauwe achtergrond (dat is vaak de kleur van de hemel als een regenboog zichtbaar is) valt violet veel minder op. De andere kleuren zijn beter zichtbaar simpelweg vanwege een groter contrast tegen de achtergrond.
- De kleuren van een regenboog komen niet precies overeen met de kleuren van het zichtbare spectrum, waar alle banden van alle 7 primaire kleuren even breed zijn. In een regenboog is de violet band minder breed. Dat is intrinsiek aan het licht van de zon.
- En dan heb je ook een optische reden: van alle zichtbare kleuren wordt violet, vanwege de kortere golflengte, het sterkst gediffracteerd in de regendruppels. Dat betekent dat in vergelijking met de andere kleuren (=golflengtes) van een regenboog, een relatief grotere hoeveelheid violet licht door de waterdruppels volledig gereflecteerd zal worden, en dus onzichtbaar blijven.

Dus je waarneming klopt, en ik hoop dat je nu weet ook waarom.