De droogte bij ons wordt veroorzaakt door een zeer stabiel hogedruksysteem, welke de instroom van vochtige noordzeelucht blokkeerd. KNMI zegt: http://www.knmi.nl/cms/nieuws/nieuwsbericht/_rp_column1-1_elementId/1_97992

Blokkade
Oorzaak van het aanhoudend warme, zonnige en droge weer zijn standvastige hogedrukgebieden in onze omgeving. Door zo’n blokkade, die zich de laatste maanden vaker heeft voorgedaan, ontbreekt de westelijke stroming met aanvoer van buien en regengebieden. Afhankelijk van de ligging van het blokkerende hogedrukgebied leidt dit tot grote afwijkingen van het ‘normale’ weer. De geblokkeerde weersituatie zorgde in Groenland de afgelopen weken voor aanzienlijk kouder weer. In het gebied van de Middellandse Zee is het voorjaar koeler en wisselvalliger dan gewoonlijk. Vooral in Portugal en Spanje is de afgelopen weken veel regen gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die Sinkie;

Het gebrek aan neerslag is hiervan de oorzaak.

Toegevoegd na 28 seconden:
Dat en de relatief hoge temperaturen natuurlijk ook nog.