Waar komt rabarber vandaan?
Nederlanders denken dat rabarber een typische Nederlandse groente is. Maar dat is het niet. Het zijn waarschijnlijk de Chinezen geweest die de groente als eerste verbouwden. Zij ontdekten de plant op de uitgestrekte Aziatische steppen en plantten hem op de berghellingen in hun eigen land. De plant ging vervolgens de wereld rond als medicinaal kruid tot de Engelsen rond 1600 ontdekten dat de bladstelen gegeten konden worden en lekker fris van smaak waren. Pas zo’n 150 jaar later werd de groente ook in Nederland veel gegeten. In Nederland en België wordt rabarber pas sinds het begin van de twintigste eeuw echt geteeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, de rabarber komt van oorsprong uit de gebieden langs de Wolga in zuid Siberië. De plant werd in de 17e eeuw al geteeld in Italië en Engeland. In eerste instantie alleen voor medische doeleinden, maar vanaf de 19e eeuw ook voor culinaire hoogstandjes. Het is een meerjarige plant die goed tegen de koude kan en 5 tot 10 jaar mee kan gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, rabarber komt oorspronkelijk uit de aziatische steppen en werd 5000 jaar geleden door de Chinezen al verbouwd. Hier in Europa kennen we hem pas sinds 1600 toen een Britse hofbotanicus ontdekte dat de stengels eetbaar zijn.
Pas sinds ongeveer 1900 wordt hij in Nederland en Belgie verbouwd.

Wikipedia is je vriend!