kun je zeggen: Jodium 131 is een isotoop? Jodium 131 is radioactief jodium.

hoe moet je dit anders zeggen?

Toegevoegd na 36 minuten:
en weet iemand misschien nog andere radioactieve stoffen?
uranium is er volgens mij 1 maar uranium hoeft niet altijd radioactief te zijn, dus in welke isotoop dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Ja

Een radioactief isotoop van jodium is jodium-131.

Toegevoegd na 1 minuut:
in een zin kan je zeggen bv

Toepassingen: Jood wordt gebruikt als indicator voor verschillende stoffen en kalium jodide (KI) wordt gebruikt om fotografische film te maken. Een mengsel van jodium en alcohol wordt gebruikt om wonden te helen. Een radioactief isotoop van jodium, jodium-131, wordt gebruikt om schildklierbeschadiging te behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee atomen met hetzelfde aantal protonen (en dus elektronen) vormen hetzelfde element. Ze kunnen echter verschillen in aantal neutronen. Dit noemen we dan verschillende isotopen van hetzelfde element.

Bij het woord isotoop wordt vaak aan radioactiviteit gedacht. Inderdaad zijn er van elk element wel isotopen die niet stabiel zijn en na enige tijd veranderen door een proces van radioactief verval. Zulke isotopen worden radio-isotopen genoemd. Door het radioactief verval ontstaan uiteindelijk stabiele isotopen, meestal van een ander element dan het uitgangsmateriaal.

Jodium131 is een niet-stabiel isotoop van Jodium en vertoont dus radioactief verval. Kijk op http://nl.wikipedia.org/wiki/Jodium_(element)#Isotopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou er zijn nog zat andere radio-actieve stoffen... ik heb zelf met P-32 gewerkt en radioactief Cesium (ben ff het relevante nummer kwijt) maar je hebt ook radioactief zuurstof, en ga maar door. Alles komt voort uit de imbalans tussen de verhoudingen protonen, neutronen. Maar er zijn nog meer vormen van radioactiviteit, vandaar dat het niet een 'makkelijk' vakgebied is.