Hoeveel druk is er op de mount everest?

Wij, Tessa, Asarela en Tjalke, doen een practicum over hoogte en druk. Wij willen graag weten welk verband er is tussen hoogte vanaf zeeniveau en de (onder)druk die daar bij hoort. Kan iemand ons een formule van het verband tussen hoogte en druk geven? Of gegevens van hoogte en druk? Wij willen graag gegevens over de druk op verschillende pieken en hoogtes. Alvast bedankt!

Toegevoegd na 10 minuten:
ook graag over verschillende hoogtes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

De luchtdruk P(h) neemt in evenwichtstoestand bij benadering exponentieel af met de hoogte volgens de barometrische hoogteformule, waarbij:

M: gemiddelde molaire massa van lucht; ca. 29 kg/kmol
g: valversnelling; ca. 9,8 m/s2 op zeeniveau
h: hoogte in m
R: molaire gasconstante; ca. 8314 J/kmol/K
T: absolute temperatuur in K
P0: luchtdruk op zeeniveau
Deze formule is slechts een benadering, omdat T en g beide voor alle hoogten constant worden verondersteld. Bovendien zouden de verschillende molaire massa's van stikstof (28) en van zuurstof (32) eigenlijk apart verrekend moeten worden. Nevenstaande grafiek laat echter zien dat het effect van al deze vereenvoudigingen marginaal is, want de gemeten druk, die op een logaritmische schaal is uitgezet, heeft hier een vrijwel rechtlijnig verloop als functie van de hoogte.
De druk neemt dus in absolute waarde per meter sneller af in de onderste lagen van de atmosfeer dan in de hogere. In de onderste 100 meter neemt de luchtdruk gemiddeld met 1 hPa per 8 meter af. Op 5,5 km hoogte is de druk al met zo'n 50% afgenomen.

Barometrische hoogteformule:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lijkt allemaal wel te kloppen. Supergoed dat de temperatuur ook in de formule verwerkt is. Warme lucht zet uit. (kleinere dichtheid.) Bedankt voor dit antwoord.

Andere antwoorden (2)

De druk op de mount everest heeft maar een derde druk dan op de zeeniveau. Daardoor missen ze op de top 66% zuurstof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen de druk en de hoogte is geen lineair verband. het licht een stuk complexer.

In de tweede bron is te lezen dat om zeeniveau de luchtdruk met 1 mbar per 8,5 m stijging afneemt. Op 20 km is dat 100m.

In de PDF in de eerste bron staat de formule, met een aantal grafieken waaruit het verband duidelijker wordt.