is de zwaarte kracht sterker op sommige plekken?

zou je dan als conclusie kunnen trekken dat landen waar de mensen kleiner zijn de aantrekkingskracht van de aarde sterker is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja over de zwaarte kracht ,daar waar de aarde minder bolt ,platte lage gedeelten is de zwaarte kracht minder , invloed op lengte mensen?is wel interessant want berg volken zijn vaak wat kleiner maar nee naar mij weten nog nooit onderzoek naar geweest ook over die lage plekken met minder zwaarte kracht is wat voor te zeggen dat het anders om is bijv bij meer zwarte kracht zie je ook meer water (hoger) op de oceaan duidelijk meetbaar en ja daar waar stof waait is het niet zo gek dat er meer valt waar meer zwaarte kracht is ,dus mogelijk door factoren in de aardkorst beïnvloeden dit fenomeen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht ook aan berg volkeren enz. en Nederland is erg laag gemiddeld erg lange mensen enz. zou eventueel logisch kunnen zijn, ik ga het uit zoeken!! (6)

Andere antwoorden (6)

Er is daadwerkelijk verschil op sommige plekken. Ik zag laatst een artikel waarbij dit in kaart was gebracht in een wereldbol waar diepteverschillen in de bol correspondeerde metde zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een referentie:
http://www.nu.nl/wetenschap/2151944/verschil-in-zwaartekracht-aarde-in-kaart-gebracht.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd; dat project loopt al een tijdje. Ik ben wel een beetje benieuwd hoe ze gecompenseerd hebben voor invloeden van buiten af (zon, maan, een enkele passerende meteoriet) gegeven hoe gruwelijk nauwkeurig die metingen wel niet zijn. De afwijkingen zijn overigens echt ontzettend klein.
jah zeker , als je op de evenaar staat draai je alsware sneller dan op de pool, die centrifugale kracht zorgt er voor dat je minder zwaartekracht heb op de evenaar dan op de pool , dus je zou mischien een kilo'tje meer wegen op de noord pool dan op de evenaar :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezonde gedachtegang! Echter de middelpuntvliedende kracht aan de evenaar heeft een praktisch te verwaarlozen invloed op de zwaartekracht.
Ja, er is een verschil tussen de zwaartekracht en nee, dat is niet van invloed op de lengte van mensen.

Uit wikipedia

Lichaamslengte wordt geacht voor 90% erfelijk en tevens polygenetisch te zijn. De lengte van volwassenen van hetzelfde geslacht en met dezelfde etniciteit is bij benadering normaal verdeeld. Afwijkingen van meer dan 20% van het gemiddelde naar boven (gigantisme) of naar beneden (dwergisme) worden als abnormaal beschouwd.

Lichaamslengte is een van de onderwerpen van het nature-nurture-debat. Milieu en gezondheid spelen in ieder geval een rol evenals erfelijke factoren zoals genen, terwijl de lichaamslengte van bewoners van landen die tot de Derde Wereld behoren over het algemeen sterk achterblijft ten opzichte van die van bewoners van landen uit de Eerste Wereld. Dit is een rechtstreeks gevolg van verschillende levensstandaarden en een andere leefbaarheid van de omgeving, zaken als ondervoeding, verschillende slaappatronen en het al dan niet hoeven te verrichten van zware fysieke arbeid op jonge leeftijd. Ook de gezondheid van de moeder tijdens met name de zwangerschap speelt een belangrijke rol. Wat voor invloed de leeftijd van de moeder op de lichaamslengte van het kind heeft is niet helemaal duidelijk, maar de meeste studies wijzen erop dat er op latere leeftijd van de moeder meer kans is op een kind met een grote lichaamslengte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan dit inderdaad stellen, maar je kan niet zeggen dat de zwaartekracht groter is, waar de mensen kleiner zijn. Zwaartekracht heeft geen invloed op je groeiproces. Overigens is het verschil in zwaartekracht nogal klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel een leuk kaartje voor Nederland. Ik had niet verwacht dat het zoveel uit zou maken waar je iets weegt met een veerbalans. De ouderwetse vergelijking met bekende massa's is toch wel betrouwbaarder, dan een nauwkeurige Mettlerbalans die eerst goed geijkt zal moeten worden met een bekend gewicht.
Voor de lengte van personen maakt het niets uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja bij de evenaar is hij 9.83 m/s^2 dus per kg 9.83N en op de pool maar 9.80m/s^2 dus daar is een kg 9.80 N en geeft de weegschaal dus n andere waarde aan.