Hoever kan een vulkaan gesteente spuwen?

Wij wonen 250 kilometer bij een grote actieve vulkaan vandaan (Mt. Ruapehu), welke op dit moment hogere activiteit vertoont.
Op zo'n moment ga je je afvragen..
Is er enig realistisch risico dat een vulkaan gesteente tot 250 kilometer ver kan spuwen tijdens een uitbarsting?
Of zullen we in het ergste geval alleen 'maar' een asregen kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe mijn geboorteland de groeten van me ;-)

Het beste antwoord

Theoretisch kan "ballistic fallout" tot 3 kilometer ver komen. Maar uitzonderingen zijn altijd mogelijk.
Bron: http://www.ew.govt.nz/PageFiles/4192/Volcano.pdf paragraaf 3.3.

De uitbarsting van Mount St. Helens in 1980 veroorzaakte totale verwoesting in een gebied van 13 km rond de krater (Zelfde bron, paragraaf 3.7.1)

Ik denk niet dat je op 250 km afstand nog erg bang hoeft te zijn dat je pyroclastisch materiaal op je dak krijgt, maar ja, beter safe than sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een vulkaan kan tijdens explosieve erupties grote hoeveelheden brokstukken (klasten) en stof uitwerpen, die tefra worden genoemd. De grootste brokstukken heten vulkanische bommen, kleinere klasten worden lapili genoemd, en het fijnste materiaal is vulkanische as. De grotere brokstukken vallen direct weer naar beneden en vormen een gevaar voor de directe omgeving van de vulkaan. De fijne as kan echter grote afstanden door de atmosfeer afleggen. Als een hete aswolk het in grote hoeveelheid in de buurt van de vulkaan naar beneden komt kan het bewoond gebied verwoesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de vraag is; hoeveel kilometer? Directe omgeving is nogal relatief. Nou denk ik zelf aan 10 kilometer.. Maar het antwoord zelf staat er helaas niet in.
Ergens tussen 1627-1600 voor chr zou op Thera een van de zwaarste vulkaan uitbarsting ooit hebben plaatsgevonden.

De enige uitbarsting van dit formaat waarmee die van Thera vergelijkbaar is, was dan die van de Krakatau in 1883. Men hoorde de explosie tot op zo'n 5.000 km afstand. Stenen en puin vlogen meer dan 30 km hoog de lucht in en bedekten het tropisch woud op naburige eilanden volledig. Daarna bedekte het fijnstof het grootste deel van het aardoppervlak. Op 160 km van de plaats vandaan, het toenmalige Batavia was de hemel meerdere dagen volledig verduisterd. De aardkorst, ook op Santorini, verdween onder in de gapende afgrond onder de zeespiegel en er vormde zich een baai van zo'n 300 meter diepte, waar vervolgens de zee instroomde. Dit gebeuren veroorzaakte de tsunami die aan 36.000 mensen het leven kostte.

Misschien geeft dit antwoord je meer duidelijkheid op je vraag :-)