Welke natuurlijke processen kunnen het magnetische veld in en rond mijn grot zo sterk verstoren?

Vorige week was iemand bij de grot aan het meten,met een vloeistofkompas, naar aanleiding van een verhaal van mij en kwam tot de conclusie, dat er buiten de grot een flinke afwijking was, ten opzichten van het magnetische noorden.
Binnen in de grot was er een afwijking van maar liefst 30 graden, natuurlijk, het is een koepel en er zit ijzer in, maar zelfs in een schip die geheel van ijzer is, is de afwijking aanzienlijk minder.
Maar ook buiten de grot, er 3 m. vandaan is er al een flinke afwijking.
Hoe dit te verklaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw grot? Wat gaaf Ed, heb je een eigen grot!?
Cryofiel
13 jaar geleden
Misschien een (voor jou) confronterende vraag, maar goed, het is maar een vraag, dus ik zal hem maar stellen: Is het magnetische veld gemeten op een, zeg maar, wetenschappelijk verantwoorde methode? Of is er een apparaat gebruikt dat door de wetenschap niet wordt erkend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de wetenschap erkend?
Nou nee, dacht het niet, wel hebben we met twee verschillende kompassen gemeten, een vloeistofkompas en een andere ,gewone, ze gaven exact het zelfde aan!!!!
Tot op de graad!
Dat vind ik al een heel end wetenschappelijk verantwoord.
Door anderen is het trouwens al eerder gemeten, maar dat is een jaar of 10 geleden, weet daar geen uitslag meer van, was wel een flinke afwijking, maar minder extreem dan nu.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dan ben je inderdaad goed genoeg bezig. Ik doelde met mijn vraag dan ook niet op een serieus onderzoek van professionele aard. Ik wilde eigenlijk vragen of je een "gewoon" kompas hebt gebruikt, dat je op de gewone manier hebt afgelezen; of dat je één of ander - hoe zal ik het verwoorden - "paranormaal stralingsapparaat" hebt gebruikt. In het laatste geval had ik je aangeraden een gewoon kompas te nemen. Dat hoeft nu dus niet meer, dat heb je al gedaan. Dan is de meting wat mij betreft goed genoeg. Er even van uitgaande dat je ook buiten de grot op dezelfde manier hebt gemeten als binnen de grot. Heb je trouwens de invloed van de meetpersoon uitgeschakeld? Ik bedoel: sommige schoenen zijn magnetisch, en misschien had hij wel een koffertje bij zich waar iets in zat - dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kompassen lagen op een natuurstenen tegel op de grond, er waren geen magnetische voorwerpen in de buurt.
Ook buiten de grot op deze manier gemeten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik laat even mijn gedachten de vrije loop. Als ik dat doe, kan er zowel grote onzin als iets geniaals uitkomen. ;-) Is de natuurstenen tegel misschien magnetisch? Sommige natuurstenen bevatten magnetische materialen. Je kunt dit testen door het kompas op de tegel te leggen, en heel goed te kijken in welke richting het wijst. Zet desnoods een stok neer in het verlengde van de kompasnaald, zodat je de richting niet zelf hoeft te onthouden. Draai daarna de tegel een kwart slag, leg het kompas er opnieuw op, en kijk of de naald nog in dezelfde richting wijst. Zo niet, dan is de tegel magnetisch. Een andere mogelijkheid is dat het materiaal waarvan je de grot hebt gebouwd, of een materiaal dat je in de grot hebt verwerkt, magnetisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Cryo. ik ben bij jouw al twee jaar in de leer geweest en heb natuurlijk aan dit soort dingen gedacht en tekening mee gehouden, we hebben de tegel eerst uitgeprobeerd op 'neutraal' terrein, er was geen afwijking.
De grot zelf is van normaal beton, met normaal betonijzer er in, trouwens 3 m. voor de grot is er ook al een afwijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen wil toch een eigen grot in zijn tuin! volgens mij is dit zowel een kinder als een volwassen droom. boeiend onderwerp en een goede vraag eddijst. +
Cryofiel
13 jaar geleden
@Ed, ik vermoedde al dat je al lang zover bent dat je dit soort beginnersfouten niet meer zult maken. Aan de andere kant wilde *ik* niet de beginnersfout maken, zomaar ergens van uit te gaan. Vandaar dat ik er toch even naar vroeg - ik hoop dat je dat niet erg vond. Bij het uitproberen van de tegel op neutraal terrein zou je, om het netjes te doen, de tegel in twee verschillende standen moeten leggen. Bijvoorbeeld eerst meten, en dan de tegel een kwartslag draaien en nogmaals meten. Dit om te voorkomen dat je geen afwijking meet doordat de tegel stomtoevallig precies in de juiste richting ligt. Maar eigenlijk vind ik het betonijzer de meest voor de hand liggende verdachte. Dat ijzer kan zomaar magnetisch zijn. Al is maar een deel van het ijzer magnetisch, dan is dat al genoeg om een duidelijke afwijking te produceren. Zo'n afwijking zou dan ook tot een paar meter buiten de grot nog goed merkbaar moeten zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: Het feit dat je een afwijking meet, betekent niet automatisch DAT het betonijzer de oorzaak is. Er zijn ook andere oorzaken mogelijk. Maar ALS het betonijzer de oorzaak is, verwacht je wel precies die dingen te meten die jij hebt gemeten. Wat mij betreft is het betonijzer op dit moment dus de hoofdverdachte. Waarbij ik natuurlijk de mogelijkheid open laat dat verder onderzoek zal aantonen dat het betonijzer onschuldig is, of dat een andere oorzaak waarschijnlijker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grot ligt verzonken in het landschap en de bodem zit op het grondwater, er onder zit een ijzerhoudende oerlaag, maar ja, die zit elders in het park ook en ook daar is er uitgegraven, dus...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed!! Je steld echt vragen waar normaal gesproken alleen jij goed antwoord op hebt hihi echt geniaal!!! En ik wil ook een grotttt !!!! :) oja +++ natuurlijk:D

Het beste antwoord

Op grond van je vraag, en vooral op grond van alle toegevoegde informatie in diverse reacties, kom ik tot de (voorlopige!) conclusie dat het staal dat in je grot is verwerkt, de meest waarschijnlijke oorzaak is.

In de hele omgeving is geen staal aanwezig, en daar is het magneetveld normaal. Alleen daar waar een flinke hoeveelheid staal aanwezig is, zie je een verandering in het magneetveld.

Puur de aanwezigheid van staal verandert het aardmagnetische veld al. Dat geldt ook voor niet-gemagnetiseerd staal. Staal trekt als het ware de magnetische veldlijnen van de aarde naar zich toe, en dat kun je zien met een kompas, zowel binnen als buiten de grot, tot een afstand van enkele meters (met een heel gevoelig kompas zelfs tot op honderden meters).

Als daarnaast het staal zelf gemagnetiseerd is, komt daar nog een flinke invloed bovenop.

Andere mogelijke oorzaken openhoudend, kom ik op dit moment tot de conclusie dat het staal de meest waarschijnlijke oorzaak is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou allemaal best wel zo kunnen zijn, maar ik heb mijn twijfels.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het zou inderdaad kunnen. Sterker nog, het is op dit moment de meest waarschijnlijke uitleg. Andere uitleggen zijn altijd mogelijk, vooral omdat we vrij weinig gegevens hebben. Tot nu toe zie ik echter nog geen uitleg die qua waarschijnlijkheid in de buurt komt van bovengenoemde. Heb je al eens geprobeerd met je kompas langs de hele binnenwand (of buitenwand, net waar je makkelijker bijkunt) van de grot te meten? Ik bedoel dan vlak langs de wand. Let daarbij ook op een mogelijke vertikale afwijking, dus dat de naald niet alleen wegdraait van het noorden, maar ook omhoog of omlaag wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gaat met mijn eigen kompas niet, het is een vloeistofkompas, die vast loopt als ik hem niet goed vlak houd, wel heb ik gisteren nog binnen gemeten, begonnen bij het raampje, dat te zien is op de foto, daar begint een afwijking naar het noordwesten, slechts 1 m verder is het noord, daarna begint de afwijking naar het noordoosten en die is het sterkste bij de ingang ( foto).
Buiten zie ik het zelfde gebeuren, maar veel minder extreem, wel de zelfde volgorde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit meetresultaat versterkt mijn vermoeden dat het verwerkte metaal de oorzaak is van de afwijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zou ik kunnen meten of het gebruikte ijzer magnetisch is, er liggen nog een paar stukken?
Kijk domweg wat van ijzer voor houden weet ik wel, maar meten?
Cryofiel
13 jaar geleden
Leg het ijzer neer (of zet het neer - wat het handigst is). Leg het in noord-zuid-richting, of in oost-west-richting. Dan is de invloed die het metaal heeft op de richting van het aardmagnetisch veld niet meer aanwezig, behalve aan de uiterste rand van het gaas. Beweeg nu met het kompas vlak langs het gaas. Kijk of het kompas van richting verandert. Zo ja, dan is het gaas op die plek gemagnetiseerd. Deze methode is geen precieze meting. Je kunt niet zeggen dat de magnetisatiesterkte van het gaas een bepaald aantal Gauss is. Je kunt wel zeggen OF het gaas gemagnetiseerd is, en je kunt een ruwe indruk krijgen van de sterkte van de eventuele magnetisatie. Met die beperking (geen exacte meetwaarde) is het een wetenschappelijk verantwoorde meting - zolang je de beperking maar kent. Om het netjes te doen, moet je dit twee keer doen. Eén keer met het gaas noord-zuid gericht, en één keer met het gaas oost-west gericht. Als het gaas namelijk noord-zuid ligt, kun je een eventuele magnetisatie in noord-zuid-richting niet zien. Je moet het gaas dan een kwartslag draaien, zodat de magnetisatie oost-west wordt, om die magnetisatie te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ijzer/staal wordt al magnetisch als je er met een sterke magneet langs wrijft (in telkens dezelfde richting)
Zo heb ik als kind al eens een schroevendraaier gemagnetiseerd.
Als je een stuk magnetiseerbaar metaal gaat kloppen met een hamer kunnen door de trillingen ook zorgen dat de mini magneetjes die in elk stuk zitten zich gaan richten naar het aardmagneet veld. Het storten van beton op dat gaas zou al het "kloppen" kunnen veroorzaken. Gezien het storten van beton op dat gaas in de grot kan je vooraf al stellen dat een test op een ander deel van dezelfde gaasrol geen definitief uitsluitsel zal geven over de magneet richting bij het gaas dat verwerkt is in je grot. Ik stel een andere test voor:
Je stelt dat buiten de grot de afwijking meetbaar is. Ben je in staat om buiten de grot om een rol gaas rondom uit te rollen rondom je grot maar binnen de plaats waar je kompas op die tegel legt. Kijk wat de invloed is.
Dat gaas kan je daarna nog een keer rondom de grot uitrollen maar dan in tegengestelde richting om de invloed van dat uitgerolde gaas te beoordelen.
Als bovenstaande de kompas naalden beinvloed: Leg daarna het kompas op een plek waar die gewoon noord blijft en maak ook dan op dezelfde afstand van hetzelfde gaas weer een cirkel rond een (nu denkbeeldige) grot om het effect dan te beoordelen. Zonodig ook nu weer in 2 richtingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee helaas is dat met dat gaas niet uitvoerbaar, dan heb ik bijna 100 m nodig en moet er mee omhoog en omlaag, bomen, struiken enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo. het gaas ligt noord- zuid, boven het midden van het gaas geeft het kompas exact noord aan, bij de randen een flinke afwijking naar het noordwesten, dus zowel links als rechts van het midden van het gaas.
Cryofiel
13 jaar geleden
In dat geval moet het gaas zelf magnetisch zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijf ik zitten met de vraag, boven het stuk gaas, was het exact noord, maar langs de rechter en de linker zijkant was er een afwijking naar noordwest, maar in de grot is er links in de grot een flinke afwijking naar noordwest, maar aan de andere kant( rechts) was er een heel sterke afwijking naar het noordoosten!
Zo ook buiten de grot tot 5 m er van daan, alleen minder dan er binnen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - dit had je al genoemd, toch? Alleen dan wat minder uitgebreid. Je metingen aan het gaas wijzen erop dat het gaas zelf gemagnetiseerd is. Meer kan ik er niet in zien. Als het gaas zelf gemagnetiseerd is, lijkt het mij niets bijzonders wanneer datzelfde geldt voor het gaas dat je in je grot hebt verwerkt. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel, en het lijkt mij heel waarschijnlijk gezien je meetresultaten in de grot. Hoe magnetische velden van diverse stukken gaas elkaar binnen de grot beïnvloeden, is heel moeilijk uit te rekenen. Het enige dat we weten, is dat dat wand van de grot op diverse plekken gemagnetiseerd is, en dat de richting van de magnetisatie telkens anders is. Je hebt dus feitelijk een heleboel magneetjes in de wand van je grot zitten. Al die magneetjes hebben verschillende groottes en verschillende sterktes, en ze staan in verschillende richtingen. Op de ene plek in je grot zal dat resulteren in een afwijking naar noordwest, op de andere plek in een afwijking naar noordoost. Het is maar net hoe al die magneetvelden die uit de wand komen, elkaar op precies die plek beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik heb dit allemaal met grote interesse gevolgd.
Vooropgesteld: ik weet hier helemaal niks van, ben geen wetenschapper en misschien is mijn vraag daarom ook nergens op slaand.
Heeft magnetisme invloed op een mens? En zo ja, welke?
Cryofiel
13 jaar geleden
Kleine en statische magneetvelden, zoals het magneetveld van de aarde, hebben - voor zover bekend, natuurlijk - geen enkele invloed op de mens. Voor sterke statische magneetvelden geldt hetzelfde. Zelfs velden die een miljard (!) maal zo sterk zijn als het aardmagnetisch veld, hebben geen invloed. Pas bij velden die nóg sterker zijn, is invloed merkbaar. Veranderende velden hebben al eerder invloed (ik bedoel: al vanaf lagere sterktes). Maar ook dan zit je al een veldsterktes die een miljard maal zo hoog zijn als die van het aardmagnetisch veld. Supersterke velden (duizend miljard maal het veld van de aarde) die ook nog eens heel snel wisselen, hebben een directe invloed. Wanneer je zulke velden direct op bepaalde gebieden in de hersenen richt, kun je dingen waarnemen die er niet zijn. Dat varieert van het zien van lichtflitsen tot het ervaren van een uittreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Wendy, nu komen we tegelijk met de vraag, in hoeverre heeft dit magnetisch veld, invloed op de mens zelf?
Vorige week nog had ik een groepje schoolkinderen voor een rondleiding, een van de ouders die daar bij waren, was, zeg maar, van de zwarte kousen kerk, lange rok, haar in een knotje, zuur gezicht, deze mensen staan vaak heel ver van de natuur vandaan, geloven niet in de evolutie en alles wat er gebeurt is het werk van God, geeft niets hoor, dat respecteer ik gewoon, de vrouw was ziek op het moment van de rondleiding, was grieperig, had last van haar maag en gal, misselijken duizelig.
Toen ze eenmaal in de grot zat, werd ze heel erg stil en voelde heel veel energie binnen komen, dat maakte haar blij en innerlijk erg rustig, hier snapte ze niets van, want ik geloof niet in dit soort dingen, zei ze nog, hierna zei ze helemaal niets meer en zat daar maar.
na een kwartier waren al haar klachten weg, haar lichaam voelde warm en tintelend aan, ze voelde een intense rust!!
Opnieuw zei ze, dit ken ik echt niet, ik geloof hier niet in, maar ik voel het wel, zou hier wel de hele dag kunnen zitten!
Heel gek zei ze, ik hoor de kinderen om me heen wel, maar het lijkt of ik hier helemaal buiten sta, of ik hier niet ben.
Hierna raakte ze in een tranche en heb er even lekker laten zitten.
Nu vertelt ze aan iedereen wat haar is overkomen.
In hoe ver kan het magnetisch veld hier invloed op gehad hebben?
Zo ja, wat gebeurd er dan met sommige mensen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: ik heb heel veel van je ervaringen in de grot gelezen en vind het ook heel interessant, wat die ervaringen dan zouden kunnen verklaren, geheel los van wat men spiritueel noemt.
Daarom vond ik je vraag ook zo goed, je wilt weten of er andere mogelijkheden zijn en dat betekent voor mij, dat je open minded bent ;-)
Als ik het antwoord van Cryo lees op mijn vraag (waarvoor dank), dan is de mogelijkheid van magnetisme dus in feite uitgesloten, tenzij die hele supersnelle velden zich zouden bevinden in jouw grot. Zou dat op een andere manier dan met een kompas te meten kunnen zijn?
En dan nóg: zouden die de effecten op mensen kunnen hebben, die jij, Ed, hebt geconstateerd?
@Cryo: wat zou, naar jouw idee, een verklaring kunnen zijn van genoemde ervaring van Ed? Misschien los van "zelfhelende" mogelijkheden?
Ik heb zelf een dergelijke ervaring gehad, jaaaaaaren geleden in de bergen van Zwitserland en heb dat ervaren als een proces binnenin mezelf. Dus niet specifiek beïnvloed door iets buiten mezelf, zoals de bergen, straling of wat dan ook. Mensen kunnen ook "wonderbaarlijk" genezen zonder invloed van medische zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een interessante ervaring, Ed.
Het statisch magnetisch effect staat in mijn beleving buiten kijf bij dit soort ervaringen, gezien de zeer geringe sterkte. Dank je Cryo, voor de uitleg van de effecten van sterke magnetische wisselvelden.
Ik weet niet wat voor een effecten je precies bedoeld bij de sterke statische magnetische velden. Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat ik erg gevoelig ben (geworden!) voor statische velden, wat wel eens anders was. Ben vroeger altijd met magneten in de weer geweest als elektrotechnisch ingenieur, en had daar geen last van. Totdat ik een jaar of 10 geleden ontdekte dat slecht tegen een zeer sterke neodymium magneet die uit de industrie kwam kon. Ik kon het ding niet eens meer vasthouden. Ik had hem in huis om stenen te testen op ijzerhoudende deeltjes, zo kleeft versteend hout er bijvoorbeeld aan. Heb het ding destijds maar achterin de tuin begraven, en daar ligt hij nog steeds (en goed dat ik mezelf er aan herinner om hem daar maar's weg te halen)... ;)
Een kompas ging er helmaal van slag van tot een afstand van 2 meter, en tot een afstand van 5 meter wees het kompas nog steeds alleen maar naar de magneet, waar de invloed van het aardmagnetisch veld geen rol speelde.
Het vasthouden gaf direct onprettige tintelingen in de handen, alsof het ijzermolecuul in het hemoglobine 'gericht' wordt (maar dat zal wel niet...)
Cryofiel
13 jaar geleden
@Ed, de effecten die jij noemt bij deze mevrouw, zijn niet gerelateerd aan magnetische velden - en zeker niet aan de zeer zwakke, statische velden waarvan in jouw grot sprake is. Als er al iets bijzonders aan de hand is in de grot, ligt het dus niet aan het magnetische veld. De ervaringen van deze vrouw staan daar geheel los van. @bas, je stelt me voor een dilemma. Aan de ene kant beschrijf je jouw ervaring, namelijk dat je kunt voelen of er wel of geen sterk statisch magneetveld aanwezig is. Aan de andere kant weet ik dat er velen zijn geweest die ook meenden dat ze daar gevoelig voor waren, maar die - na onafhankelijke testen - moesten toegeven dat dat bij nader inzien toch niet zo was. Nu kan ik jou natuurlijk niet zomaar "beschuldigen" van waanideeën - want ik ken jou en jouw gevoeligheid niet. Maar ik zit wel met al die andere gevallen, waarbij de vermeende gevoeligheid puur psychisch was. Dat bedoel ilk overigens niet negatief, de mens is nu eenmaal een psychisch wezen. Ik bedoel dat mensen de invloed van een magneet voelden als ze *dachten* dat een magneetvormig stuk metaal een echte magneet was terwijl dat niet zo was, en dat ze geen invloed voelden als ze een sterke magneet in de hand hadden die er uitzag als een blok hout. Snap je mijn dilemma? Mag ik je daarom de open vraag stellen of je jezelf wel eens hebt getest, om zeker te weten of het effect niet enkel werd veroorzaakt doordat je *wist* dat je een magneet in je handen had?
Cryofiel
13 jaar geleden
@WendyH, je vroeg wat naar mijn mening een verklaring zou kunnen zijn voor de ervaring van die gelovige mevrouw in de grot van Ed. Dat is natuurlijk heel moeilijk te beantwoorden. Ik ken alleen de beschrijving van Ed, ik was er niet bij, ik ken de mevrouw niet, ik weet niets van de geschiedenis, de achtergronden en de klachten van deze vrouw. Ik kan dus slechts wat algemene dingen zeggen. Ik denk dat de verlichting die deze vrouw voelde vanuit haarzelf kwam. Van binnenuit. Daar zal hebben meegespeeld dat deze mevrouw uit onze cultuur kwam - en in onze cultuur "weten" we dat een grot zoals die van Ed verondersteld wordt een "krachtige" plaats te zijn, een "gewijde" plaats om het in geloofstermen uit te drukken. De omstandigheden, en de persoonlijkheid van Ed zullen zeker hebben bijgedragen aan het gevoel. Ik denk dat een vrouw uit een andere cultuur, een cultuur waarin grotten worden vereenzelvigd met de demonische onderwereld, onder dezelfde omstandigheden juist gillend gek zou zijn geworden. Maar zoals gezegd, bovenstaande is geen verklaring - het is slechts mijn interpretatie, gebaseerd op de summiere beschrijving van Ed en op de algemene kennis die ik over dergelijke onderwerpen bezit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Cryo.
Las mijn tekst nog even over en ik bedoelde met "medische zaken": zaken "van buitenaf".
Een sfeer/omgeving kan belangrijk zijn; in mijn situatie toen ook: de zon, de imposante bergen, straalblauwe lucht en het lage zuurstofgehalte.
Neemt niet weg, dat ik het zelf als een wondertje heb ervaren en ik kan me goed voorstellen; de dame in de grot van Ed ook :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo. even als aanvulling van de vrouw, deze vrouw was zoals ik al schreef streng gelovig en moest niets van dit soort zaken hebben, het is ook tegen hun overtuiging, dit soort zaken zal haar niet overkomen en toen het haar overkwam, geloofde ze het nog steeds niet, ze kon het zich niet voorstellen dat juist zij dit kon ervaren.
Ze was dus sterk overtuigd dat dit soort zaken niet bestonden en ook niet mogelijk waren.
Dit had me aan het denken gezet, of mogelijk het magnetisch veld hier een rol speelde van daar mijn vraag.
Ik begrijp uit jouw, deskundige uitleg dat dit niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, Cryo. Dat is een goede suggestie, om maar eens te gaan testen of die gevoeligheid voor die sterke magneet wel degelijk zo is. Het ding is niet groot, past in het doosje van een kaartspel. Ik denk er over om dan wat testjes te doen met iemand die helpt samen enkele doosjes van gelijk gewicht waar geen magneet in zit , en eens kijken of ik het verschil kan voelen...
Nogmaals, een zeer goede insteek! Want jezelf voor de gek houden dat ligt niet in mijn straatje (ik zou wel gek lijken) :)
Cryofiel
13 jaar geleden
@WendyH, ja, mensen kunnen heel goed genezen door zaken die puur van binnenuit komen. Wat overigens niet wegneemt dat ook dingen die puur van binnen komen, kunnen worden geholpen ("geopend") door de omgeving. En de ervaring blijft intens en prachtig, hoe die ook wordt veroorzaakt. @eddijst, ook mensen die ervan overtuigd zijn dat iets "niet kan", kunnen er heel gevoelig voor zijn. Zo werkt de menselijke psyche nu eenmaal. Ik kan er bijvoorbeeld nog zo van overtuigd zijn dat er niets aan de hand is wanneer ik met duikapparatuur op 30 meter diepte zwem - en dat is ook zo - maar toch voel ik me er behoorlijk ongemakkelijk bij. Tegelijk met de fascinatie dat zoiets überhaupt mogelijk is, en dat ik dat zomaar kan doen, dat ik dat zomaar mag meemaken - toch blijft dat "unheimliche" gevoel dat ik daar niet hoor, dat er iets fundamenteel verkeerd zit, en daardoor voel ik me opgelucht als ik weer aan de oppervlakte ben. @bas, fijn dat je het zo positief oppakt! Mag ik je een paar tips geven voor de test? Je hoeft het doosje misschien niet eens in je hand te houden. Je kunt tien doosjes op een rij op tafel leggen, en één daarvan zit de magneet. Zolang jij die doosjes niet optilt, hoef je niet zo precies te zijn bij het maken van "namaak-magneten". Dat scheelt wellicht een hoop moeite. Het werkt natuurlijk alleen als jij de magneet ook kunt voelen wanneer je je hand er alleen maar boven houdt, zonder het doosje op te pakken - dat is aan jou om te beoordelen. Verder is het belangrijk dat degenen die in de kamer zijn (jouw helpers), niet weten waar de magneet verstopt zit. Anders geven ze, of ze willen of niet, toch aanwijzingen. Zodra jij bij het doosje bent waarin de magneet zit, zouden ze heel gespannen kunnen gaan staan. Of ze houden hun adem in, of ze doen iets anders - iets waaraan jij, onbewust, kunt merken dat dat ene doosje "speciaal" is. Dan denk je dat je de magneet hebt gevoeld, maar in werkelijkheid heb je de reacties van de aanwezigen gevoeld. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dát het zo is - ik wil alleen voorkomen dat je de test doet, en dat dan achteraf iemand (misschien ik wel) zeg dat je verkeerd hebt getest, omdat de aanwezigen op de hoogte waren. Ik hoop dat ik niet te "sturend" overkom - mijn bedoeling is slechts, gezamenlijk een geldige test te bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo "lijken" Bas????
Ik bedoel: een weerwolf-vlinder die met doosjes, met daarin 1 magneetje verstopt, gaat zitten goochelen....uh... hahahahaha. Zie het geheel voor me....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja Wendy, wat moeten Jacobswolven/Weervlinders (ah, weer een spellingsfout :) anders met onze "kostbare" tijd doen.... :o) Nee, Cryo, niets te veel gezegd. Welkome en logisch klinkende suggesties. Het voelen zonder vasthouden ga ik eerst gewoon even proberen met de magneet. Wel opletten dat mijn harde schijven een beetje uit de buurt zijn! (het zekere voor het onzekere) Die ervaring met het duiken, dat lijkt op hetzelfde wat ik heb met vliegen. Zo vaak gedaan en niet echt een probleem voor me, eigenlijk vind ik het best wel een kick, vooral des te kleiner het vliegtuig... - maar na het het landen en eenmaal afgeremd te zijn komt kom telkens weer dat gevoel van "zo, hehe, dat er ook weer op".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo. ik bedoel met mijn aanvullende inf. bij die vrouw, dat de factor cold reading hier vrijwel is uitgesloten.
Jij bedoelt, dat andere zaken/ omstandigheden dit ook kunnen bewerkstellen.
Waar ik het mee eens ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor al de deskundige informatie en reactie's

Andere antwoorden (8)

Het magnetisch veld van de aarde is in de geschiedenis meerdere malen omgekeerd.
Het kan zijn dat de ijzerhoudende gesteenten van vulkanische oorsprog zijn en gestold zijn toen het aardmagnetisme een andere richting had dan nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk veroorzaakt een tijdens de 2e wereldoorlog neergestorte V1 dit magnetisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie van hard graven :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eerder dat er twee dode romeinen zijn begraven, met ijzeren harnassen nog aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij liepens die jongens in brons en leer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was het brons????
dan heb ik er 4 gevonden, zal er wel eentje opsturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD
Typisch geval van desoriëntatie lijkt me; de kompassen geven wel het juiste noorden aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een andere plaats eerst de compassen het echte noorden laten aanwijzen en dat vastgezet op de kompas zelf
Cryofiel
13 jaar geleden
@Paulost, de 'grot' waar Ed het over heeft, is geen echte grot zoals je die in bijvoorbeeld Limburg aantreft. Je zult er niet in kunnen verdwalen of zo. In een echte grot kan sprake zijn van desoriëntatie. In de grot van Ed niet. Als je daar binnenloopt zie je altijd de ingang/uitgang en weet je dus altijd waar het noorden is. Ed, kun je misschien een foto van je grot bij de vraag plaatsen? Dan weten anderen waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo. goed plan, heb de foto er bij gezet.
Ligt/hangt er in de directe omgeving soms een hoogspanningsleiding. Wellicht een zendmast in de buurt?
Een natuurlijke oorzaak zou een plaatselijke verhoging van ijzerhoudend of magnetisch gesteente kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen hoogspannings masten en zendmasten in de buurt.
En zeker ook geen gesteente in de zeeuwse klei!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt inderdaad niet mee in het Zeeuwse. Dat meldt het verhaal ook niet. (Hoe kom jij dan trouwens aan een grot in Zeeland). Ondergrondse watergang misschien?
Als we niet in sprookjes geloven dan moet het staal in de koepel de oorzaak van de afwijking zijn.
je stelt dat in een stalen schip de afwijking aanzienlijk minder is. maar dat is zeer te betwijfelen.

Als een schip afgebouwd is, wordt het kompas zeer uitvoerig gecompenseerd en voorzien van permanente compensatiemiddelen.
De totale intensiteit van het magnetisch veld varieert en is afhankelijk van lokale omstandigheden — zoals de aanwezigheid van ijzererts — en astronomische invloeden zoals zonnevlammen.

Buiten diverse inwendige weerstanden in het kompas die tot afwijkingen leiden is er de storende invloed die veroorzaakt wordt door het aanwezige staal in een schip. Dit is onder te verdelen in:
permanent scheepsmagnetisme;
transiënt scheepsmagnetisme;
remanent scheepsmagnetisme.
De genoemde fouten zorgen er voor dat een magnetisch kompas een afwijking heeft ten opzichte van het magnetische noorden. Deze deviaties zijn op een polyester schip tamelijk klein. Een metalen schip kan aanzienlijke miswijzingen op een kompas veroorzaken, en zeker grotere schepen met bijvoorbeeld een grote lading ijzererts moeten beducht zijn voor deviatie.
Voor meer gedetailleerde informatie verwijs ik je naar bijgevoegde site.

Verklarende nummers van de compensaties van een scheepskompas behorende bij de tekening.
1. Houten houder;
2. weekijzeren dwarsscheepse D-correctoren;
3. langsscheepse P-magneten;
4. dwarsscheepse Q-magneten;
5. flindersstaaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen me te herinneren tijdens mijn cursus vaarbewijs, dat er zeker een afwijking was bij stalen boten, maar bij lange na niet zoveel, helaas weet ik daar geen cijfers meer van en voor jouw link ben ik niet technisch genoeg, snap er niets van. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30 graden is idd behoorlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30 graden is veel. Maar dat het dak van invloed is, is zeker. Probeer ook een s met een ander kompas te meten en kijk of je de zelfde afwijking constateert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wildelelie, we hebben met een gewone kompas gewerkt en met een vloeistofkompas, ze gaven exact het zelfde aan.
Nader Verklaard

Aardmagnetisme

Aardmagnetische metingen worden gedaan voor het vaststellen van de afwijking van het aardmagnetisch veld en de variaties daarin. De magnetische pool wijkt af van de geografische, we noemen deze afwijking de magnetische declinatie. Dit is van groot belang voor de koersbepaling van schepen en vliegtuigen aan de hand van een kompas. Uit onderzoek blijkt dat deze afwijkingen samenhangen met de geologische structuur en topografie van de diepe ondergrond. Variaties in het magnetisch veld kunnen onder meer het gevolg zijn van uitbarstingen op de zon, waarbij geladen deeltjes het heelal worden ingeslingerd. De registratie van aardmagnetische gegevens is in ons land in 1849 begonnen en eind jaren tachtig van de twintigste eeuw stopgezet. Aardmagnetische metingen worden tegenwoordig nog verricht door het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) in België.

Ik zou zeggen: bel het KNMI.
Die vinden dit machtig interessant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt!
+
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk eerlijk gezegd dat het KNMI dit niet zo interessant vindt. Een afwijkend magnetisme in de buurt van een menselijk bouwwerk waarin allerlei materialen zijn verwerkt die zij niet eens kennen - "tja", zullen ze denken, "geen wonder dat daar het magnetische veranderd is". Maar goed, een belletje kan natuurlijk geen kwaad.
Aardgebonden energiemeridianen, in de volksmond ook wel bekend als leylijnen, kunnen van invloed zijn!
Met eigen meting op het eiland Lewis van de Herbriden in Schotland kan ik beamen dat er een sterk verband is tussen lokale magnetische afwijkingen en zeer krachtige leycentra, waar vortexen van de door kruizende en met elkaar inducerende leylijnen van invloed zijn op het aardmagnetisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er wel eens vastgesteld of er leylijnen lopen, Ed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Mexico (in een woestijn in de 'buurt' van Chihuahua) wel eens in een gebied geweest waar de veldlijnen alle kanten opgingen tot een punt dat er volledig luwte in het aardmagnetisch veld werd geconstateerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, bas. er is in de grot een kruispunt van een sterke leylijn, maar wilde dit buiten de discussie laten, om te zoeken naar een andere , wetenschappelijke verklaring.
Cryofiel
13 jaar geleden
Heel goed, Ed. We hebben geen enkele aanwijzing voor het bestaan van de zogenaamde leylijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wel.
Maar dat is een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het "we" sluit ook mijn uit, plus een aantal mensen die ik ken (wetenschappers) die er anders over denken.
In geval van sterke aardmagnetische afwijkingen vraag ik mij af of je er goed aan doet om dit juist uit de connectie te houden, maar dat is persoonlijk. Ik heb er overigens geen enkel probleem mee als dat niet gebeurt het even een zijspoortje is wat buiten beschouwing wordt gehouden. Het betonijzer is een mogelijke oorzaak. De schroot waarvan het ijzer is gemaakt was misschien deels magnetisch. Alhoewel je voor de beinvloeding van een compas best wat sterkte nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom net uit het park, er zijn meer afwijkingen dan ik dacht, wel lijkt het zich toe te spitsen op de grot zelf, maar daar zit je dus ook in 'de kooi van faraday', maar aan de andere kant is er tot 5 m er buiten een meetbare afwijking, voornamelijk aan de zuidkant van de grot en in mindere mate aan de noordkant, maar ook aan de linker en rechterkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben benieuwd naar de details, Ed!
Misschien kun je een kaartje maken, maar ik kan me zo voorstellen dat je even een dagje wacht, gezien het gure weer...
Cryofiel
13 jaar geleden
De geschiedenis van het geloof in leylijnen staat hier:
http://www.skepsis.nl/leylijnen.html Er is al veel onderzoek gedaan naar leylijnen, ook in Nederland. Daarover kun je onder andere lezen op
http://www.skepsis.nl/leylijn-soestdijk.html . Lees in dit artikel eens onder het kopje "Geblindeerde proeven". Daar zie je prachtig omschreven hoe een gelovige volledig overtuigd is van zijn gelijk, en hoe hij denkt dat te kunnen bewijzen. Totdat het concreet wordt: hoe concreter het dreigt te worden, hoe meer hij afhaakt. Zijn drang om wel even iets te bewijzen slinkt zienderogen. Op zijn heilige overtuiging heeft dat echter geen invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bas. als je een plus( + ) tekent, dan plaats je in het midden van het kruis een rondje, dat is dan de grot, het noorden is dan boven, links en rechts van het kruis is er een kleine afwijking, aan de onderkant van het kruis ( zuid dus) is ongeveer 5 m vanaf de grot al een flinke afwijking, richting het noordoosten.
Aan de bovenkant van het kruis, ( noord van de grot dus) is de afwijking ook naar het noord oosten maar minder.
helemaal links van de grot is de afwijking naar het noordwesten.
Binnen in de grot van noord-west tot noord-oost, elders in het park in er plaatselijk een kleine afwijking.
Het centrum van de grot is door verschillende onafhankelijke personen ( 7 ) die elkaar nooit gezien en /of gesproken hebben, uitgelegd als leycentrum, ook is hier de veelbesproken fortex.
Mocht deze afwijking nu met de leylijn te maken hebben, dan is er dus wat te meten, zoniet, wat is dan wel de verklaring van deze grote afwijking?
Wat doet de kooi van Faranday hier in ditgeheel?
Cryofiel
13 jaar geleden
Even ingaan op de Kooi van Faraday: Een Kooi van Faraday schermt statische elektrische velden af, en elektromagnetische straling - dat laatste echter alleen wanneer de golflengte van die straling groot genoeg is, kleinere golven komen *wel* binnen. Een Kooi van Faraday schermt statische magnetische velden NIET af. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En straling uit het heelal?
Mobiele telefoon?
Straling uit de grond?
Cryofiel
13 jaar geleden
Straling uit het heelal, en mobiele telefoon: dat hangt af van de golflengte. Grofweg kun je zeggen dat straling in een Kooi van Faraday kan doordringen wanneer de golflengte kleiner is dan de "openingen" in het metaal van de kooi. Of de straling van een mobiele telefoon doordringt in jouw grot, kun je eenvoudig testen door een telefoon mee naar binnen te nemen, en te kijken naar de signaalsterkte. Daalt die tot nul (geen signaal), dan dringt die straling niet door in je grot. Straling uit de grond - welke straling? Radioactiviteit heeft een zodanig korte golflengte dat het in de praktijk overal doorheen komt. De variaties in het aardmagnetisch veld zijn zo traag dat we dat veld als statisch mogen beschouwen, en een statisch magneetveld dringt probleemloos door in een Kooi van Faraday.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is al eens gesproken over gamma straling en radioactieve straling die uit het beton zou komen.
Ook uit de grond komt straling/ energie, maar dat valt buiten jouw discipline.
Cryofiel
13 jaar geleden
Gammastraling dringt heel makkelijk door in een Kooi van Faraday. Radioactieve straling komt in drie soorten:
--  Alfastraling dringt in principe makkelijk door in een Kooi van Faraday, maar wordt al behoorlijk tegengehouden door gewone lucht, en al helemaal door beton. Hier is de Kooi van Faraday dus niet van toepassing.
--  Betastraling dringt heel makkelijk door in een Kooi van Faraday, behalve als de Kooi geheel gesloten is.
--  Gammastraling dringt heel makkelijk door in een Kooi van Faraday. De straling die uit de grond komt is vooralsnog puur theoretisch, omdat er nog geen meetresultaten bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de inf. zitten we alleen nog met de afwijking van de kompas.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar zit ik echt niet mee, hoor - maak je geen zorgen! ;-) Ik vind het trouwens niet zo vreemd dat een kompas een afwijking vertoont in de buurt van een significante hoeveelheid metaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel
Tja, voor kennis over wichelroedelopen moet je ook niet bij Nanninga zijn, die er juist op uit is om de boel de grond in te boren.
Ik gebruik al een jaar of 15 "indicators" (klinkt bijna scheikundig)... nee, gewoon L-vormige wichelroedes, en heb er leuke resultaten mee geboekt. En ik zat er ook wel eens naast, waar ik dat ook ruiterlijk toegaf. Bijvoorbeeld in het geval van het verloop van een waterleiding in de grond die 'even snel' nalopen moest worden voor het opsporen van een aftakking, waar men vermoedde dat de waterleiding daar over het terrein liep. Maar over het terrein ook krachtige basislijnen (soort geomantische lijnen om de 10-12 km) liepen.
Want die zijn er ook. Het meten aan energielijnen/leylijnen (wat een verzamelnaam is) is lastig, want er zijn dozijnen verschillende soorten met elk hun eigen eigenschappen, 'frequentie', diameter, hoogte of diepte t.o.v. zeeniveau, potentie tot induceren met andere lijnen, componentenopbouw...
Het 'afstemmen' is bij dit soort metingen erg moeilijk...
Wat veel makkelijker is, elektriciteitsleidingen, waterleidingen, fundamenten. Geef me iets en ik kan je FEILLOOS zeggen hoe het loopt buiten of in een pand. Oude fundamenten b.v. van vroeger gelegen gebouwen ook. Heel interessant om zonder te kijken waar je loopt een terrein af te lopen waar ooit een kasteel gestaan heeft en overal waar je meet indicatiestokjes te plaatsen. En dan na verloop van tijd van een afstandje en hoogte te zien dan er een compleet kloppende structuur in zit! Ik loop hier niet meer te koop en ben hier niet professioneel mee bezig, maar er zijn mensen die voor de industrie zoekgeraakte leidingen opsporen, en met succes! Dat even over wichelroede lopen, verder hou ik me koest nu, want Ed wilde dat zo veel mogelijk buiten beschouwing houden. De boom is toch alweer een beetje opgezet zie ik nu aan de lap tekst. Mochten er nog meer vragen zijn over wichelroedelopen hoor ik dat natuurlijk graag.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ken je de heer Nanninga, dat je hem zo kunt beschuldigen? Ik ken hem niet, maar voor zover ik zijn teksten lees en over hem hoor vertellen, is hij juist iemand die open staat voor alles. Ik vind het dus veel te ver gaan om zomaar te zeggen dat hij erop uit zou zijn om "alles de grond in te boren". Heb je misschien een goede reden voor die beschuldiging, een reden die ik nog niet ken? En over dat wichelroedelopen - het blijft vreemd dat geen twee wichelroedelopers tot dezelfde conclusie kunnen komen, vind je ook niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed
Je hebt het al een paar keer over een kooi van Faraday gehad. Heb je er een kooi aangelegd? Of doel je op het betonijzer? Sowieso is een kooi van Faraday niet afschermend voor statische magnetische velden zoals het aardmagnetisch veld, zoals Cryo al opmerkte. Daarnaast vormt het betonijzer al niet zo'n goede kooi, zelfs als deze gesloten zou zijn (wat hij hoogstwaarschijnlijk niet is).
Omdat de openingen vrij groot zijn, zijn de elektromagnetische golven die het tegenhoud ook slecht tot een bepaalde onderfrequentie (hoogdoorlaat-filter). Van vierkantjes van 10 x 10 cm (stelling) zal deze kooi golven vanaf λ = 40 cm tegenhouden, ofwel tot frequenties van c/λ = 750 MHz. GSM gaat er in ieder geval doorheen. n.b. Een gesloten ruimte van mu-metaal zou wel geschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK nog even dan...
Nanninga en Skepsis ken ik ook al, zolang ik met wichelroedelopen bezig ben. Ik heb niet zo veel respect voor iemand die zonder zelf enig veldwerk te verrichten alles maar afkraakt wat hij niet kent. Dat zijn in mijn ogen 'luie leunstoel onderzoekers', of je het woord onderzoeker dan nog wel zou kunnen toepassen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Voor zulke mensen zou ik ook niet zo gek veel respect hebben. Van de heer Nanninga weet ik dat hij gelukkig volop betrokken is bij "hands-on" onderzoek. Gewoon zelf proberen, in samenwerking met een expert op het betreffende gebied. Ik blijf je beschuldiging daarom onterecht vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
basm.
helaas heb ook ik met de heer Nanninga een uitermate vervelende botsing gehad, waar ik verder niet op in zal gaan.
Hij leest hier af en toe mee en volgt dit soort vragen. De bouw van de grot: over een hele grote berg met grond, heb ik een groot zeil geplaatst, hierover ben ik met het gaas van natuursteenpallets een mat gaan vlechten.
de mazen van het gaas zijn 5 x 5 cm.
Door het over elkaar plaatsen van twee tot drie lagen, zijn deze uiteindelijk veel kleiner.
Met een koevoet heb ik de matten in elkaar moeten wringen, om tot een rond geheel te komen, hierover is een 10 cm. dikke betonlaag gestort, zodanig dat de gevlochten gaasmat in het midden van de betonlaag kwam.
Aan ijzer zit er niet zo veel in, immers het is dan wel dubbel, maar het gaas is veel dunner dan betonijzer.
Aan een kant zit een klein raampje en aan de andere kant de doorgang, te zien op de foto.
De meeste mobiele tel. hebben binnen een redelijke, wel zwakkere ,verbinding.
De bijzondere ervaringen die veel bezoekers van de grot hebben, zouden, mogelijk, voor een deel, een wetenschappelijke, natuurkundige verklaring kunnen hebben, mogelijk een die wij nog niet kennen.
Of een waar we nu even niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je uitleg, Ed.
Na het maken van de koepel ben je waarschijnlijk de berg gaan uitgraven, zo zie ik dat voor me. Mobiele telefoons hebben dan voornamelijk een verbinding met de openingen die de grot heeft, denk ik.
Even een uitstapje in het gedachtengoed rond je grot: het zou interessant zijn, mocht dat binnen de mogelijkheden liggen, om van fijn gaas de kooi te kunnen 'afsluiten'. Ervan uitgaande dat de grond rondom voor afdoende demping zorgt... zomaar een gedachte hoor. Volledige demping voor GSM frequenties zal wel lastig zijn, want je hebt altijd nog wat openingen rondom. En wat de grond net onder de koepel aan demping doet weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
basm. Kom net binnen, kwam ineens op het idee om eens in mijn nieuwe grot te gaan meten, die is nu 6 maanden oud en ligt vlak achter mijn huis.
Daar is slechts een kleine afwijking meetbaar!
Alleen naar het noordwesten.
In de oude grot is de afwijking wel 6 of 7 x zo groot en daar zowel naar het noordwesten, maar vooral naar het noordoosten!
Dus.......?
dat van dat afsluiten van de ingang met fijn gaas zal ik eens proberen
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus... toch een effect van het gebruikte metaal, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bijde grotten is het zelfde ijzer( gaas) verwerkt.
Kristal
13 jaar geleden
Ha! Echt boeiende discussie weer, heerlijk om te lezen al weet ik er geen bal van af. Nou ja, over leylijnen een beetje maar daar hebben we het nu niet over.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat!
Cryofiel
13 jaar geleden
@Ed, ook al is hetzelfde metaal verwerkt, dan nog kan de ene serie wel gemagnetiseerd zijn en de andere serie niet. Ook kan één stuk gaas op de ene plek wel, en op de andere plek niet gemagnetiseerd zijn. Het effect van twee keer dezelfde hoeveelheid van dezelfde soort gaas op het aardmagnetische veld (dus puur het metaal, zonder de eventuele magnetisatie van dat metaal) is natuurlijk wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.K. dus................?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus: dat in beide grotten hetzelfde soort gaas is verwerkt, zegt niets. Je kunt dan nog steeds in de ene grot heel andere effecten meten dan in de andere grot. De mogelijkheid bestaat nog steeds, dat de gemeten afwijkingen worden veroorzaakt door magnetisme in het gebruikte gaas. Tot nu toe is dat in mijn ogen de meest waarschijnlijke verklaring, in de zin dat er tot nu toe nog geen andere, betere verklaring is geopperd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he, ik mis mijn eigen reactie, die nog voor O.K. zou moeten staan, goed hier komt hij dan: ik heb het stuk gaas plat gelegd noord-zuid, boven het midden van het gaas gaf de kompas precies noord aan, echter aan de linker, zowel aan de rechter kant van het gaas, was er een afwijking naar noordwest, geen idee echter wat dat zou kunnen betekenen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die reactie heb je onder mijn antwoord geplaatst. Daar heb ik er intussen al op gereageerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk, ben zo als gewoonlijk weer op meerdere plekken bezig, maar ik vergeet ook wel een op "plaatsen" te drukken, dus dacht ik even.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gebruikte gaas slechts plaatselijk magnetisch zou zijn, zou je door het kompas in vertikale richting te bewegen ook variaties in afwijking moeten kunnen constateren. Nog even over het wichelroedelopen, Cryo... (en hopenlijk kun je je eigen inzichten losmaken van die van Skepsis want hun vooringenomenheid is enorm gekleurd, maar misschien past die juist bij je, wat ik niet hoop) Er valt erg veel over wichelroedelopen te vertellen en het al is het een 'niet erkend' meetinstrument, veel professionals werken er mee en sporen er met succes verschillen in de bodemgesteldheid op. Dit kunnen leidingen zijn maar ook funderingen en nog veel meer zaken. In het kort: Je meet met de spierspanning in je armen, er zitten in je bovenarm 2 contragerichte spiergroepen. De L-vormige staafjes versterken elke miniscule verandering in spanning. Ieder mens met gezonde armen en een goed concentratievermogen kan het. En ik kan je in een paar uur leren hoe je zelf eenvoudige metingen kunt verrichten. En dit kun je dan weer met techniche hulpmiddelen verifieren. Afijn, en da's maar het begin. Maar dat even ter zijde, en ik zou het ook zomaar prima vinden als iedereen doet wat hij niet laten kan.
Cryofiel
13 jaar geleden
@bas, over je eerste alinea: daarom heb ik Ed al voorgesteld het kompas over de hele breedte en hoogte van de grotwand te bewegen, zowel binnen als buiten de grot - voor zover doenlijk, natuurlijk. Ed blijkt helaas geen kompas te hebben dat ook de vertikale component van het magneetveld kan meten - met zo'n kompas zou je natuurlijk méér zien dan met een eenvoudig kompas. Over Skepsis: Skepsis is inderdaad redelijk vooringenomen. Ik heb via een Skepsis-lid wel eens gevraagd hoe dat zat, en ze hebben daar wel een goede uitleg voor - waarbij ze mijns inziens vergeten dat je reden nog zo goed kan zijn, maar als je dat niet weet over te brengen (zeg maar: geen PR doet), dan heb je daar niets aan. Ik vind Skepsis dan ook regelmatig te "hard". Zelf ben ik wat minder "fundamentalistisch" ingesteld. Maar toch kan ik veel van ze leren, want ze brengen goede punten. Ik zie het zo: je moet naar de VVD luisteren omdat de VVD goede punten heeft. Je moet ook naar de SP luisteren, omdat ook de SP goede punten heeft. Daarna moet je de goede punten van de VVD combineren met de goede punten van de SP. Dat de VVD ook slechte punten heeft, evenals trouwens de SP, is dan niet meer zo belangrijk. Over het wichelroedelopen: ik ken de theorie die je beschrijft. Ik weet ook waarom het zo vaak lijkt te lukken als je het probeert. En ik weet dat het in werkelijkheid helemaal niet blijkt te werken - alles wat wordt ontdekt, wordt gevonden door *andere* aanwijzingen te interpreteren, en er dan van overtuigd te raken dat je die informatie van je wichelroede hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is zie bij Scepsis de gedrevenheid bepaalde zaken volledig onderuit te halen, alleen al voor het onderuit halen en het daardoor in een verkeerd kader plaatsen.
Ik zie dit ook bij andere instellingen gebeuren, maar dan precies de andere kant heen, dat is ook niet goed.
De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo, ik had de andere reacties over de verticale component bij de metingen bij jou antwoord nog niet gelezen, en ben weer helemaal bij ;) Dat laatste wat je schrijf over de informatie die je opdoet door het gebruik van wichelroedes is interessant. Als het interpreteren van andere aanwijzingen onderbewust gaat kunnen deze wel degelijk van invloed zijn. Zo kun je jezelf best 'foppen' en er achteraf flink naast zitten, en ik herken dit bij het zelf wichelroedelopen als het zien van anderen die lopen. Het is 'afstemmen' genaamd, en door het onjuist afstemmen kun je van allerlei metingen verkrijgen die je niet wil, de metingen verstorende die je juist wél wil. OK, nu zijn we toch in een wat gedetailleerdere benadering van het wichelroedelopen beland, en ik weet niet of dit hier wel juist is. Maar ik vind ook dat deze meetmethode verdedigd moet worden, door mijn overtuiging dat er een kern van waarheid in zit die waardevol is en niet in zijn geheel moet worden weggewuifd. Even nog aanvullende over de meting, in feite meet je met je gevoel, je lijf. En je gaat ervan uit dat je lijf onbewust het antwoord weet. Je brengt door het onbewust uit balans brengen van je onderarmspieren de uitslag over aan de staafjes. Goed, maar dat wist je waarschijnlijk al.
De keerzijde van het meten van dingen die na verifiëren juist blijven te zijn ken ik dus heel goed, je kunt jezelf erorm bedriegen door een projectie te hebben bewust (leuk als proef) of onbewust.
Waar het interessant wordt is als je iets meet wat wel degelijk blijkt te kloppen wat je absoluut vooraf niet had kunnen weten of verwachten en waar de kans op het toevallig juist meten statistisch zeer onwaarschijnlijk is.
Bijvoorbeeld het meten van het magnetisch noorden in een bos waar je door rondlopen niet meer precies weet waar het noorden ligt (bewolkt weer en geen mosgroei op de stammen en dat soort aanwijzingen zichtbaar). De wichelroede wijst telkens feilloos het noorden aan. Er kan een graad of +/- 10 afwijking zijn maar die valt weg bij het middelen van de metingen. Het opsporen van een persoon uit een menigte werkt ook zo. Dat is toch wel frappant, niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijzelf is het een boeiende materie, al ben ik er niet dagelijks mee doende. Er is geen noodzaak daartoe, ik weet dat het er is, loop er niet mee te koop (OK, een beetje info hier), en incidenteel doe ik wat metingen.
Er zijn ook te weinig mensen die de voorwaarden voor juist afstemmen kunnen voldoen, en dat maakt je automatisch een einzelgänger ermee, wat op ik op zich wel jammer vind. Maar Skepsis vast niet, die kunnen dus rustig slapen. :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Het zou frappant zijn als je inderdaad het noorden zou kunnen vinden - of iets anders, bijvoorbeeld een bepaald voorwerp dat ergens verstopt is. Voor zover ik weet - en ik geef direct toe dat ik niet alles weet - is het nog nooit gelukt om zoiets simpels als het noorden te bepalen. Wel in een bos waar je rondjes draait - want in zo'n bos zitten allerlei subtiele aanwijzingen verborgen die je niet bewust opmerkt, maar die je toch meepikt. Maar niet in bijvoorbeeld een ronde tent die geen enkel herkenningspunt biedt. Terwijl dat dan toch ook zou moeten kunnen, als zo'n wichelroede inderdaad werkt. Maar, hoewel het meermaals is geprobeerd is het - bij mijn weten - nog nooit gelukt. Hetzelfde geldt voor het opsporen van water. In het vrije veld wil dat nog wel lukken - maar goed, daar beschikt een gevoelig persoon over vele aanwijzingen, die door de natuur worden gegeven. Maar een fles water, of zelfs een dikke waterleiding, die op een willekeurige plek verborgen is onder een groot zeil, kan niet worden opgespoord. Als jij meent het wel te kunnen - prima, ga vooral je gang. Maar bij mijn weten zou je de eerste zijn. (De wetenschap wijst wichelroedelopen af - en dat is niet zomaar, en niet omdat het niet in de theorie zou passen. Nee, het is op grond van het soort bevindingen dat ik hierboven beschrijf. Dat afwijzen doen ze dus niet voor niets, ze hebben er goede redenen voor.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Testen met stukken metaal/draden onder kleden tapijt heb ik wel tijden geleden gedaan, ook met nieuwelingen, maar waarom niet weer eens de draad oppakken met dit soort tests.
Ook energiepatroon projecties (onzichtbaar dus), die anderen weer door wichelen mogen opsporen werkt prima (dat klinkt natuurlijk helemaal gek, maar ik noem het toch maar even). Ik zie geen kwaad in het doen van nieuwe uitgebreide tests, en eigenlijk is het zelfs een must om te weten of je goed kunt afstemmen. En waar de grenzen liggen.
Het documenteren en het als 'bewijsmateriaal' laten fungeren zie ik een probleem in, en dat laat ik dan maar even voor wat het is. Alles is namelijk te neppen, dus zegt een filmpje niet zo veel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goede houding, basmeyer - hulde! Denk bij het laten opsporen van die projecties wel aan de valkuilen die ik elders heb beschreven - wanneer de speurneus aan het werk gaat, mag er niemand aanwezig zijn die weet waar de projecties zich bevinden. Het voor jezelf bewijzen dat je echt gelijk hebt, en dat je je niet laat bedotten door je eigen psyche, is een goed begin. Of je het al dan niet ook aan de rest van de wereld wilt laten zien, is iets waar je later nog over kunt denken. -- Enneh - wellicht overbodig, maar ik wil het toch graag even noemen: Ik geef allerlei tips, ik noem allerlei valkuilen, enzovoort. Ik heb regelmatig moeten horen dat ik me daarbij neerbuigend zou opstellen, of dat ik de ander als een klein kind over een drukke weg zou willen begeleiden. Wees er alsjeblieft van verzekerd dat het niet mijn bedoeling is, neerbuigend te zijn of wat dan ook. Ik wil slechts mijn kennis met je delen. Of je er wat mee doet, is aan jou - je mag best dingen afwijzen, maar ik zou het wel fijn vinden als je er dan eerst even over nadenkt. Mijn werkelijke bedoeling is niet jou "even te laten zien hoe het zit en hoe je het moet doen". Ik wil je slechts helpen, tips geven. Met als doel om *samen* tot een goede test te komen, waar we beide achter kunnen staan. -- Wellicht waren dit overbodige opmerkingen. Ik heb echter zo vaak moeten horen dat ik mij boven de ander zou stellen, dat ik moet concluderen dat ik kennelijk niet altijd even helder schrijf - dat ik mij laatdunkend uitdruk, hoewel dat absoluut mijn bedoeling niet is. Vandaar deze extra uitleg. Gewoon voor de zekerheid. Om geen misverstanden te laten ontstaan. Of om mijzelf gerust te stellen - misschien is dat het wel, wie zal het zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is fijn om deze extra uitleg te lezen, en getuigt van grote oprechtheid! Al je tips die ik lees zijn doordacht en zetten aan tot een gedachtengang die hoort bij een gedegen onderzoek van een onbekend fenomeen.En ook al bevinden deze zaken zich in het gebied van het 'bovenzintuiglijke', het zou inderdaad niet zo moeten zijn dat deze niet op een wetenschappelijke manier onderzocht kunnen worden.
En een gezonde dosis zelfkritiek is niets mis mee, ook al ben ik zo overtuigd van mijn eigen kunnen. Dus jij bedankt voor de prikkeling, en herinnering!!
Cryofiel
13 jaar geleden
Graag gedaan! En fijn dat je zo open en eerlijk reageert. Ik heb helaas moeten ondervinden dat sommige GV-ers zich direct aangevallen voelen zodra ik wat extra informatie probeer aan te dragen. Vandaar mijn eerdere omzichtigheid. Ik ben blij dat jij de bedoeling van mijn toevoegingen wél begrijpt. En blijf me vooral vertellen wanneer ik - al is het onbedoeld - betweterig over mocht komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ basmeyer. goede discussie!
Niet afbrekend , maar opbouwend, natuurlijk heb ook ik met een wichelroede in het park gelopen en me verbaast wat daar uit kwam, vorig jaar was er een man in het park met zo'n ding, daar ben ik in gesprek mee gekomen, hij werkte in binnen en buitenland, wist er erg veel van en vond 8 van de 9 bijzondere plekken in het park.
Hij had geen enkele inf. vooraf, kende mij ook niet, maar kwam als toerist heel toevallig langs.
Ik gaf alleen aan waar ongeveer iets bijzonders was, b.v. "langs dit pad"en hij vond het zeer nauwkeurig!!!
Dan ben ik overtuigd!!
Zeker, misschien heeft die hele wichelroede er niets mee te maken en hangen wij de resultaten daar ten onrechte aan en is het iets wat wij nog niet begrijpen of niet weten.
het zelfde met handoplegging, wie zegt of die hand wel zo belangrijk is, kan misschien ook met een fluitketel, een bezem, een pen, een gedachte zijn!
We weten eigenlijk nog niets, in vergelijk met wat er allemaal waarschijnlijk bestaat.
Cryofiel
13 jaar geleden
@basmeyer, ik bedenk me ineens een probleem. Nou ja, een "probleem" dan. Tegen de tijd dat jij je test hebt gedaan, is deze vraag al gesloten. Toch ben ik erg benieuwd naar je bevindingen. Ik kan me voorstellen dat er anderen zijn die zich niet in deze discussie mengen, maar die wel meelezen, die ook erg benieuwd zijn. En misschien heb je tussendoor wel vragen of opmerkingen. De enige mogelijkheid om verder te kunnen praten is, er een vraag over te stellen. Ik denk dat het wel mogelijk is een relevante vraag te stellen die aan de richtlijnen voldoet. Of het nu gaat om tips voor het uitvoeren van een test, of over een positief testresultaat, of over een negatief testresultaat: ik denk dat je het in de vorm van een goede vraag kunt gieten, en dat er genoeg mensen zijn die dat op prijs zouden stellen. Wat vind je hiervan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede discussie Cryo. een klein minpuntje.
het volgende stukje: Ik heb helaas moeten ondervinden dat sommige GV-ers zich direct aangevallen voelen zodra ik wat extra informatie probeer aan te dragen........
telkens weer kom je met deze opmerking, laat dat nou weg, het ontsiert je en is onnodig.
De discussie is hier en hier gaat het goed.
je vraagt: En blijf me vooral vertellen wanneer ik - al is het onbedoeld - betweterig over mocht komen.
Goede zaak.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, 't is wel mijn ervaring cq gevoel - met als meest recente voorbeeld de discussie met Ritchie30. Ik heb het hier genoemd als uitleg van de achtergrond van de vele woorden die ik hier heb geschreven. Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt. Ik waardeer het dat je me daar duidelijk en vriendelijk op wijst. Daar kan ik wat mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zat ik ook bij het schrijven van de laatste reactie aan te denken Cryo, dat het dan wel een beetje jammer is dat daarmee 'de kous af is'. Juist omdat het helaas meestal zo'n solo actie is. Ik ken niet veel andere wichelroedelopers van een niveau waar je mee verder kunt gaan (zeg ik in bescheidenheid overigens) en waar interactie een toegevoegde waarde is. De mensen die ik ken bevinden zich inmiddels in het buitenland of zijn overleden. Je bent me voor met de gedachten (of je kunt dus tóch gedachten lezen ;) en had het ook al bedacht om een passende vraag te stellen die weliswaar ietwat retorisch dreigt te worden, maar daar pas ik dan wel weer een mouw aan. De test met een ronde tent voor de windrichtingen wordt een beetje lastig, die heb ik niet. Al het overige is binnen afzienbare tijd te realiseren. Eens wat materialen dit weekend verzamelen, zoals een groot zeil wat ik bezit maar ergens anders ligt. En een assistent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed plan Bas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bas: Ben heel benieuwd naar je bevindingen!
Cryofiel
13 jaar geleden
Denk vooraf nog even na hoe goed je jezelf wilt afschermen van informatie die de assistent onbewust aan jou overdraagt. Dan denk ik aan het "geniepige glimlachje" als de assistent de magneet op dezelfde plek heeft verstopt als bij de vorige poging - dat soort dingen. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat de assistent niet roept als hij klaar is (en de kamer heeft verlaten), want de intonatie zou iets kunnen verraden. In plaats daarvan zou hij één enkele klap met de vlakke hand op de deur kunnen geven - daar kun jij niets aan horen, bij één klap is de toevallige variatie in klapsterkte groter dan een mogelijke invloed van de emotie van de assistent. Nog beter zou het zijn wanneer de assistent en jij elkaar helemaal niet zien of horen. Dan zetten jullie de horloges gelijk, en dan krijgt de assistent bijvoorbeeld van 15:00:00 tot 15:04:00 om de magneet te verstoppen. Hij mag er niet langer over doen, maar ook niet korter. Om stipt 15:04:00 verlaat hij de kamer. Daarna krijg jij van 15:05:00 (een minuutje marge) tot 15:14:00 de tijd om de magneet op te sporen. Jij legt een blokje hout, of een lucifer, of wat dan ook op de magneet - dat voorwerp moet er om 15:14:00 liggen. Om 15:15:00 komt de assistent binnen, en jullie controleren samen of je de magneet hebt gevonden. Dit doe je bijvoorbeeld tien keer. -- Goed, wat ik hier beschrijf is al een erg "nette" test. Je ziet dat dat nogal wat voeten in de aarde heeft, en dat het vooral veel tijd cq geduld vergt. Ik kan me voorstellen dat je dat voor een eerste keer wat overdreven vindt. Daarom kun je een tussenvorm overwegen: eerst een wat eenvoudigere, snellere, makkelijkere testprocedure. Als je daar niet voor slaagt, moet je je capaciteiten in twijfel trekken. Als je daar wel voor slaagt, kun je alsnog overwegen om ook de uitgebreidere ("nettere") versie uit te voeren, om zekerder te weten dat je echt iets kunt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat vraagstelling op GV betreft: ongeacht de uitkomst kun je altijd een open vraag stellen, denk ik. Als het niet lukt de magneet te vinden, kun je vragen wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. Je kunt dan zelf alvast de voor de hand liggende optie noemen dat je gewoon geen magneetvelden kunt voelen, maar dat je vraagt naar andere mogelijkheden - dat je dus wel magneetvelden kunt voelen, maar dat de testopzet er op één of andere manier voor zorgt dat het toch niet lukt. Je vraagt dan hoe je de test zodanig kunt veranderen dat het toch een goede test blijft, maar dat je je capaciteiten wél kunt laten zien - ervan uitgaande dat je ze hebt. Dat lijkt me een vraag die aan de richtlijnen voldoet. Hetzelfde voor als het wel lukt. Dan zou je kunnen vragen of dit nu het bewijs is dat je magneetvelden kunt voelen, of dat er toch nog onvolkomenheden in de test zitten die ervoor zorgen dat je onterecht denkt dat je dat kunt. Moraal van het verhaal: of het nu wel of niet lukt, in beide gevallen kun je vragen of het resultaat (positief of negatief) kan worden verklaard door een fout in de testopzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem met de "assistent" kan worden opgelost door 2 mensen te vragen. 1 weet waar de magneet zit (doet alle voorbereidingen).... die gaat weg en jij en assistent 2 (die net als jij van niets weet) doen de test.
Idee?
Cryofiel
13 jaar geleden
@WendyH, aan die opzet heb ik ook gedacht. Maar - wat is dan nog het nut van assistent 2? Assistent 2 zou hooguit kunnen controleren of basmeyer de boel niet bedriegt. Maar da's meer iets voor een "officiëlere" test. Als basmeyer de boel wil bedriegen, kan hij ook doen alsof er een tweede assistent is die hem controleert. Of hij speelt onder één hoedje met assistent 2. Aangezien een niet-officiële test sowieso een kwestie van vertrouwen is, zie ik dus niet in welke meerwaarde assistent 2 zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken en je interesse, Wendy! Assistent 2 kan desnoods voor de koffie zorgen (mist die de meetresultaten niet beinvloeden, door b.v. op 15:06:00 de het koffiekopje net iets te dicht bij de magneet te zetten waardoor het lepeltje een klein beetje beweegt) ;) Helemaal top jouw suggesties, Cryo!! Je hebt me zeer enthousiast gemaakt om het eens een keer aan te pakken 'zoals het hoort'. Ook de toekomstige vraagstelling kan ik me volledig in vinden. Mooi voorwerk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmmmm....ja..... ik dacht de tijdstoestanden en het geram op deuren en ramen hiermee te omzeilen.... maar je hebt gelijk Cryo. Is zinloos, op de koffie voor Bas na dan ;-) Lepeltjes bewegen is de truuk van Uri Geller. Heb heel toevallig vanochtend op Youtube een video zitten kijken van hem en Randi, je grote vriend ;-))
Cryofiel
13 jaar geleden
Toeval? Bestaat dat dan?   ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*Proest* ;-)))))
Nam "toevallig" net een slokje koffie.....
Er zit waarschijnlijk een flink blok staal in de buurt. Stoomkabels lijken me niet waarschijnlijk, omdat ze een wisselspanning hebben. Zoals al in een ander antwoord is vermeld wordt het eigen magnetisch veld van een schip uitvoerig gecompenseerd door wat permanente magneten die het eigen veld opheffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
stoomkabels = stroomkabels