Welke natuurlijke processen kunnen het magnetische veld in en rond mijn grot zo sterk verstoren?

Vorige week was iemand bij de grot aan het meten,met een vloeistofkompas, naar aanleiding van een verhaal van mij en kwam tot de conclusie, dat er buiten de grot een flinke afwijking was, ten opzichten van het magnetische noorden.
Binnen in de grot was er een afwijking van maar liefst 30 graden, natuurlijk, het is een koepel en er zit ijzer in, maar zelfs in een schip die geheel van ijzer is, is de afwijking aanzienlijk minder.
Maar ook buiten de grot, er 3 m. vandaan is er al een flinke afwijking.
Hoe dit te verklaren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op grond van je vraag, en vooral op grond van alle toegevoegde informatie in diverse reacties, kom ik tot de (voorlopige!) conclusie dat het staal dat in je grot is verwerkt, de meest waarschijnlijke oorzaak is. In de hele omgeving is geen staal aanwezig, en daar is het magneetveld normaal. Alleen daar waar een flinke hoeveelheid staal aanwezig is, zie je een verandering in het magneetveld. Puur de aanwezigheid van staal verandert het aardmagnetische veld al. Dat geldt ook voor niet-gemagnetiseerd staal. Staal trekt als het ware de magnetische veldlijnen van de aarde naar zich toe, en dat kun je zien met een kompas, zowel binnen als buiten de grot, tot een afstand van enkele meters (met een heel gevoelig kompas zelfs tot op honderden meters). Als daarnaast het staal zelf gemagnetiseerd is, komt daar nog een flinke invloed bovenop. Andere mogelijke oorzaken openhoudend, kom ik op dit moment tot de conclusie dat het staal de meest waarschijnlijke oorzaak is.

Het magnetisch veld van de aarde is in de geschiedenis meerdere malen omgekeerd. Het kan zijn dat de ijzerhoudende gesteenten van vulkanische oorsprog zijn en gestold zijn toen het aardmagnetisme een andere richting had dan nu.

Waarschijnlijk veroorzaakt een tijdens de 2e wereldoorlog neergestorte V1 dit magnetisme.

Typisch geval van desoriëntatie lijkt me; de kompassen geven wel het juiste noorden aan.

Ligt/hangt er in de directe omgeving soms een hoogspanningsleiding. Wellicht een zendmast in de buurt? Een natuurlijke oorzaak zou een plaatselijke verhoging van ijzerhoudend of magnetisch gesteente kunnen zijn.

Als we niet in sprookjes geloven dan moet het staal in de koepel de oorzaak van de afwijking zijn. je stelt dat in een stalen schip de afwijking aanzienlijk minder is. maar dat is zeer te betwijfelen. Als een schip afgebouwd is, wordt het kompas zeer uitvoerig gecompenseerd en voorzien van permanente compensatiemiddelen. De totale intensiteit van het magnetisch veld varieert en is afhankelijk van lokale omstandigheden — zoals de aanwezigheid van ijzererts — en astronomische invloeden zoals zonnevlammen. Buiten diverse inwendige weerstanden in het kompas die tot afwijkingen leiden is er de storende invloed die veroorzaakt wordt door het aanwezige staal in een schip. Dit is onder te verdelen in: permanent scheepsmagnetisme; transiënt scheepsmagnetisme; remanent scheepsmagnetisme. De genoemde fouten zorgen er voor dat een magnetisch kompas een afwijking heeft ten opzichte van het magnetische noorden. Deze deviaties zijn op een polyester schip tamelijk klein. Een metalen schip kan aanzienlijke miswijzingen op een kompas veroorzaken, en zeker grotere schepen met bijvoorbeeld een grote lading ijzererts moeten beducht zijn voor deviatie. Voor meer gedetailleerde informatie verwijs ik je naar bijgevoegde site. Verklarende nummers van de compensaties van een scheepskompas behorende bij de tekening. 1. Houten houder; 2. weekijzeren dwarsscheepse D-correctoren; 3. langsscheepse P-magneten; 4. dwarsscheepse Q-magneten; 5. flindersstaaf.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepskompas

Nader Verklaard Aardmagnetisme Aardmagnetische metingen worden gedaan voor het vaststellen van de afwijking van het aardmagnetisch veld en de variaties daarin. De magnetische pool wijkt af van de geografische, we noemen deze afwijking de magnetische declinatie. Dit is van groot belang voor de koersbepaling van schepen en vliegtuigen aan de hand van een kompas. Uit onderzoek blijkt dat deze afwijkingen samenhangen met de geologische structuur en topografie van de diepe ondergrond. Variaties in het magnetisch veld kunnen onder meer het gevolg zijn van uitbarstingen op de zon, waarbij geladen deeltjes het heelal worden ingeslingerd. De registratie van aardmagnetische gegevens is in ons land in 1849 begonnen en eind jaren tachtig van de twintigste eeuw stopgezet. Aardmagnetische metingen worden tegenwoordig nog verricht door het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) in België. Ik zou zeggen: bel het KNMI. Die vinden dit machtig interessant

Bronnen:
http://www.knmi.nl/cms/content/38527/aardm...

Aardgebonden energiemeridianen, in de volksmond ook wel bekend als leylijnen, kunnen van invloed zijn! Met eigen meting op het eiland Lewis van de Herbriden in Schotland kan ik beamen dat er een sterk verband is tussen lokale magnetische afwijkingen en zeer krachtige leycentra, waar vortexen van de door kruizende en met elkaar inducerende leylijnen van invloed zijn op het aardmagnetisme.

Bronnen:
Eigen ervaring de bevestiging van de...
http://travellindaze.wordpress.com/2010/07...

Er zit waarschijnlijk een flink blok staal in de buurt. Stoomkabels lijken me niet waarschijnlijk, omdat ze een wisselspanning hebben. Zoals al in een ander antwoord is vermeld wordt het eigen magnetisch veld van een schip uitvoerig gecompenseerd door wat permanente magneten die het eigen veld opheffen. Toegevoegd na 2 minuten: stoomkabels = stroomkabels

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100