Wat is een atoombom?

Mijn zoon van 7 vraagt dit zich af... ik kan m wel t een en ander vertellen... maar misschien heeft iemand een "kindvriendelijke" uitleg voor een "grote mensen" ding?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb hem verteld dat het een grote bom is met gevaarlijke energie... maar ja... hij vraagt me het hemd van t lijf... dus misschien dat iemand een kindvriendelijke verdieping heeft... een grote bom in niet genoeg voor onze wandelende encyclopedie... ha ha

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Dat is een bom waarbij een ongecontroleerde kettingreactie van de twee meestal radioactieve stoffen plutonium en uranium plaatsvindt.

Nee flauwekul...

Dat is een bom die heel veel kracht heeft. Hij kan wel al onze huizen wegblazen. Als deze bom gevallen is, krijgen mensen brandwonden. Ook worden er heel veel mensen erg ziek van, ze worden dan bijna niet meer beter.

Dit is het kindvriendelijke en makkelijk verhaaltje.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: en dan kun je het nodige natuurlijk zelf erbij vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan ik zeker wat mee... ook het eerste stukje is wel van belang.. die kettingreactie is toch wat de kernbom zo apart maakt.

Andere antwoorden (7)

Ik zou het hem op een subtiele manier vertellen, "een hele grote bom". Vroeg of laat komt hij er toch achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je reactie. Dit was ook mijn 1e antwoord.. ha ha... daar neemt hij geen genoegen mee.... hij weet dat het een "speciale bom" is... maar ja.. wat voor een bom?
ik weet niet of je het echt kindvriendelijk kunt uitleggen,
het is ook zeker moeilijk om tegen kinderen uit te leggen aangezien het over atomen gaan (wat je pas ziet in het 3 middelbaar). maar een echte kindvriendelijke manier denk ik niet dat er is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een kind van 7 alleen iets uitleggen wat je zelf snapt.
Dus zul je iets moeten gaan lezen en dat dan voor jouw kind vertalen.

Misschien heb je iets aan een artikel geschreven door scholieren:
http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/0437060/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank.... ik ga t zeker lezen... en dan nog maar ns zien samen te vatten naar een 7 jarig verhaal... ;)
Een bom met nucliaire lading die bij ontploffing ketting reactie geeft waarbij veel radioactievestraling vrij komt in een hele grote cirkel (meerdere kilometers) waarbij levende wezens sterven of zwaar gewond raken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is een lastige, maar getuigt wel van leergierigheid! Ik zou zeggen dat het net zoals een normale bom is, maar dan veel erger. En als deze bom ontploft dan kan die mensen en dieren heel erg ziek maken, en de plek waar die ontploft is, daar kan je voor heel veel jaren niet meer wonen. Als die ontploft, dan ziet hij eruit als een grote paddestoel (teken het voor hem), zo kan je hem dan herkennen. Ik maak de "vergelijking" met een normale bom omdat hij daar misschien wel een besef van heeft. Dat is dan misschien een goede basis voor hem om het te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kernwapen is een vernietigingswapen dat z'n explosieve kracht ontleent aan atoomsplijting of atoomfusie. Er komt heel veel energie vrij in zeer korte tijd. Ter vergelijking: alle energie die een kerncentrale in jaren produceert, komt nu binnen één seconde vrij.
Een belangrijke grondstof voor kernwapens is plutonium. Het is een kunstmatig element dat van nature niet op aarde voorkomt. Behalve radio-actief is plutonium ook zeer giftig: het wordt wel de meest giftige stof genoemd die bekend is. Minder dan 1 miljoenste gram kan al kankerverwekkend zijn. Het blijft honderdduizenden jaren radio-actief, dat is langer dan de menselijke beschaving oud is.
De luchtverplaatsing bij de explosie van een kernwapen is vele malen groter dan van conventionele bommen. De (nog kleine) bom op Hiroshima had een kracht van 13 kiloton TNT. Dat komt neer op een paar treinladingen springstof in één enkele bom.
Een tweede effect van een kernontploffing is de enorme hitte. Op vele kilometers van de ontploffing vliegt alles wat brandbaar is direct in brand.
Het derde effect van een kernontploffing is de radio-actieve straling en zwarte regen. Deze straling is niet zichtbaar. De directe straling die vrij komt, kan al binnen enkele uren dodelijk zijn. Daarnaast komen er radio-actieve deeltjes vrij (fall-out of zwarte regen), die nog lange tijd lucht, water en bodem vervuilen en vele jaren levensgevaarlijk blijven.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag is hoe je dit in kindertaal uitlegt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor een kind. BTW: Goed opgezocht :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.. ik ben het met Arber en Unknown eens... dit is iets te moeilijk nog.
Natuurlijk wel bedankt voor de moeite!
Ik denk dat de gemakkelijkste analogie die van een domino effect is.

Als je achter de eerste steen 2 stenen zet en daar achter 3 en daar weer 4 achter dan vallen er steeds meer stenen tegelijk om. Hoe meer stenen tegelijk omvallen, hoe meer herrie ze maken. De stenen zijn dan je atomen en de herrie de explosie.

Bij een atoombom gebeurd hetzelfde. Uranium en plutonium kunnen soms vanzelf uit elkaar vallen (het is radioactief materiaal) en kleine brokjes uitzenden (straling) en in sommige gevallen zelfs splijten. Als je zo genoeg uranium of plutonium dicht op elkaar hebt zitten dan komen de kleinste snelste brokstukken (een beetje vergelijkbaar met kogels) tegen andere atomen aan die dan ook splitsen (kritieke massa) en ontstaat een kettingreactie (zoals bij de vallende domino stenen; pas als je genoeg stenen bij elkaar hebt gebeurd er iets interessants). Een atoom splitst dan 2 grote brokken en 3 kleine 'neutronen'. Als zo'n neutron een ander atoom raakt dan splits ook dat zich weer. Zo worden voor ieder atoom dat gespleten wordt dus weer 3 andere gespleten (ok, niet helemaal maar voor deze uitleg voldoet het) en gaat het dus steeds sneller en sneller.

Iedere keer dat een atoom gespleten wordt is dat een heel kleine explosie. Als je zo genoeg atomen tegelijk of heel kort achter elkaar splijt, wordt dat dan 1 heel grote explosie. (Net zoals je domino stenen steeds meer herrie gaan maken bij het omvallen.)
Omdat atomen zo klein zijn en ze zo dicht bij elkaar staan, gebeurd dat alles in een heel korte tijd waardoor het er uit ziet als een gigantische explosie.

In het Suske en Wiske album 'De Speelgoedzaaier' leggen ze het ook mooi uit (zei het met de nodige artistieke vrijheid).