Scheikunde: KoperChloride

Als je vast, blauw koperchloride gaat indampen, wordt het wit, wat wijst op een chemische reactie. Wat is dan eigenlijk de reactie, en hoe krijg je het weer blauw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

volgens mij ben je in de war met kopersulfaat. Want dat is van nature wit. Koperchloride is bruin/rood van kleur. Maar om ff terug te komen op je vraag: je kan die kleur terugkrijgen door 1 a 2 druppels water toe te voegen.

Toegevoegd na 11 uur:
ff nog een aanvulling:

CuCl2.2H2O ---> CUCl2 + 2 H2O. Dit is de

indampvergelijking van koperchloride. Zoals je zit word het water eruit gehaald en houd je koperchloride over. Het gaat van groen naar bruin./rood deze reactie qua kleur.

Zoals ik eerder zeg ben je volgens mij in de wat met kopersulfaat deze gaat van blauw naar wit als je het gaat verwarmen

CuSO4.5H2O ---> CuSO4 + 5 H2O,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ firefighterthor +1
het is geen chemische reactie
door het te verwarmen verliest een kristal zijn kristalwater en krijgt het een andere kleur
door weer water toe te voegen en het water van de oplossing te laten verdampen worden weer de kistallen gevormd met kristalwater
Indampen is nooit een chemische reaktie maar betekent het laten verdampen van het oplosmiddel