Scheikunde: KoperChloride

Als je vast, blauw koperchloride gaat indampen, wordt het wit, wat wijst op een chemische reactie. Wat is dan eigenlijk de reactie, en hoe krijg je het weer blauw?

Weet jij het antwoord?

/2500

volgens mij ben je in de war met kopersulfaat. Want dat is van nature wit. Koperchloride is bruin/rood van kleur. Maar om ff terug te komen op je vraag: je kan die kleur terugkrijgen door 1 a 2 druppels water toe te voegen. Toegevoegd na 11 uur: ff nog een aanvulling: CuCl2.2H2O ---> CUCl2 + 2 H2O. Dit is de indampvergelijking van koperchloride. Zoals je zit word het water eruit gehaald en houd je koperchloride over. Het gaat van groen naar bruin./rood deze reactie qua kleur. Zoals ik eerder zeg ben je volgens mij in de wat met kopersulfaat deze gaat van blauw naar wit als je het gaat verwarmen CuSO4.5H2O ---> CuSO4 + 5 H2O,

het is geen chemische reactie door het te verwarmen verliest een kristal zijn kristalwater en krijgt het een andere kleur door weer water toe te voegen en het water van de oplossing te laten verdampen worden weer de kistallen gevormd met kristalwater Indampen is nooit een chemische reaktie maar betekent het laten verdampen van het oplosmiddel

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100