Is zwaartekracht wel een eigen kracht?

Zover ik kan vinden is er geen echte uitleg voor wat zwaarte kracht is. Uitleg als elk voorwerp trekt aan is zoiets als wind waait maar niemand weet waarom die waait. Dat is ook de verklaring waarom er geen tegenkracht voor is, want wat is de tegenkracht van wind?

Ik heb met mijn weinige kennis een theorie hierover.
Is zwaarte kracht niet gewoon het bijverschijnsel van beweging. Ik bedoel zoals wind een bijverschijnsel is van verplaatsing van lucht van hoog naar lage druk. Het opvullen dus van onbalans.

Ik heb dat getekend, zie bijlagen, de pijltjes zijn de zwaartekracht werking. Tekening 1.

Hebben we in de ruimte niet een onbalans zoals die in luchtdruk voorkomt maar die door zijn traagheid door ons nauwelijks door ons waargenomen wordt?
Die onbalans zorgt voor aantrekking, afstoting, expansie, krimp, samenvoegen van materie en weer verwijderende materie, op steeds verschillende plekken.

Tekening 2. De gedachte dat ook voorwerpen en wijzelf zwaartekracht hebben zou dan mogelijk met deze theorie niet kloppen. Maar ook daarvoor heb ik een verklaring. Is het dan niet zo dat de zwaartekracht beweging aan het voorwerp, in dit geval lood trekt. Deze kracht moet aangevuld worden van buitenaf. Dus het voorwerp lijkt zwaartekracht te hebben maar in feite komt dat op aarde door de implosie/krimp die gaande is van de aarde.

De tegenkracht van zwaartekracht kennen we dan ook want dat is beweging/versnelling in tegengestelde richting.

Wazig? Onkundig? Leg het mij aub uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je hebt er kennelijk goed over nagedacht, maar je theorie komt inderdaad wazig over. Ik heb natuurkunde examens gecorrigeerd en ben dus getraind in het proberen om puntjes te vinden in onduidelijke uitleg, maar hier kan ik geen chocola van maken.
Newton was de eerste die zwaartekracht beschreef als kracht tussen lichamen. Zoals de aarde en de maan aan elkaar trekken, zo trekt de aarde ook aan een appel. Newton kon dat natuurkundig beschrijven en er formules voor maken, maar wat zwaartekracht echt was wist hij niet.
Einstein heeft wel een verklaring voor de zwaartekracht gegeven in zijn algemene relativiteitstheorie. Daaraan komen vier dimensies en veel wiskunde te pas dus dat is hier niet even samen te vatten. Met een term als "vervorming van het ruimte-tijd continuüm" snap je nog niet veel.
Einstein zag zwaartekracht als principieel dezelfde kracht als wat je voelt bij versnelling. Bijvoorbeeld als je bij een snel optrekkende auto in je stoel wordt gedrukt. En dat laatste lijkt op het eind van jouw vraagstelling. Dus misschien heb je onafhankelijk van Einstein hetzelfde idee gehad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet precies hoe het zit, maar naar mijn weten is de normaalkracht de tegengestelde kracht van de zwaartekracht. Dat is de kracht waarmee het oppervlak terug duwt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verklaring neigt naar Einsteins verklaring van de werking van zwaartekracht. Newton stelt namelijk: "Zwaartekracht is een vervorming van het ruimte-tijd-continuüm, het 'weefsel' van de lege ruimte, veroorzaakt door de aanwezigheid van een massa. Een kunstmaan om de aarde bijvoorbeeld volgt de vervorming die de massa van de aarde in het omringende ruimte-tijdweefsel maakt en gaat langs het pad dat in die ruimte-tijd het kortst is. Dit zien we als de baan van deze satelliet." (wikipedia)