Hoe werken tsunamibrekers?

Ik las dat Japan golfbrekers heeft gebouwd die de kracht van tsunami's moeten verminderen.

Hoe werken zulke tsunamibrekers?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is een soort van muur, bestaande uit grote brokken beton, die voor de kustlijn in zee ligt. Deze zouden de golven moeten breken. Maar het is dus gebleken dat deze niet werken. Ze hadden veel hoger moeten zijn. Toegevoegd na 1 minuut: Zoals je op de foto ziet, werkt dit natuurlijk voor geen meter, als er torenhoge golven komen. Je moet dan la gauw een muur van een paar meter hoog maken.

Het idee van brekers is denk ik wel goed. De werking is in mijn optiek gebaseerd dat een tsunami een golf is (ja natuurlijk). Ik bedoel een golf, van een golfBEWEGING. Die kan versterken en verzwakken. Daarom zijn tsunami's meestal het hoogst als ze een enorme afstand open zee kunnen afleggen. Daar vind geen verstoring van de golfbeweging plaats en worden de golven steeds hoger. Mijn kinderen demonsteren mij dit perfect in bad (als ze de kans krijgen), als ze heen en weer bewegen in het ritme van de golven die ze maken worden die golven steeds hoger, geloof me, als ik niet ingrijp gaat de hele badinhoud over de rand. Als het me te gortig wordt roep ik: tegenbewegen of stilzitten. Daarmee breken ze de golf en dan is hij ook gelijk vrijwel weg. Misschien een beetje rare vergelijking maar zo werkt het wel volgens mij. Toegevoegd na 30 minuten: zie bijgevoegde link waar volgens mij het verhaal van de gofbeweging goed wordt toegelicht

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tsunami

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100