In één keer goed. Probeer het volgende winter maar eens uit als het gesneeuwd heeft en een mooie zonnige winterdag is: leg je een zwarte doek over de sneeuw heen, dan zie je dat de sneeuw daaronder eerder smelt. Dat komt doordat de sneeuw zelf het licht van de zon weerkaats, terwijl de zwarte doek het licht absorbeert en omzet in warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, ik zal het doen

Andere antwoorden (2)

Ik citeer:
"
Als fotonen geabsorbeerd worden, wil dat zeggen dat de deeltjes verdwijnen. De vrijgekomen energie en beweging wordt afgestaan aan ofwel elektronen die rond de atomen cirkelen, ofwel aan het atomen-rooster indien het om een vaste stof gaat.

Bij een wit vlak, botsen de fotonen tegen elektronen of kernen van atomen zonder dat er energie overgedragen wordt. Je kan dat vergelijken met twee ballen die tegen elkaar botsen, of een bal die tegen een rots botst."

Bij onderstaande bron was een vergelijkende vraag gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat geen zwart licht. Zonlicht zie je als wit als het voor 100% door een vlak wordt gereflecteerd.
Wordt het zonlicht voor 0 % door een vlak gereflecteerd, dan is er geen licht en dat ervaren we als zwart. Van het vlak dat deze eigenschap heeft zeggen we dat het de kleur zwart heeft. Maar of dat wel zo is....
Het licht wat wordt geabsorbeerd wordt omgezet in een andere vorm van energie, in dit geval in warmte. Leg je hand maar eens op zo'n vlak. En waarom zouden de Arabieren meestal "witte" kleding dragen. Juist, om niet te warm te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keurig antwoord. Een mooie plus dus. Overigens zal een zwart oppervlak weer wel meer infrarood uitstralen. Wel meetbaar maar voor onze ogen niet zichtbaar licht. Hoewel ik daar niet zo voor ben schijnen sommige mensen dit ook "zwart licht" te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moeten we dan over zichtbaar licht spreken. Wiki zegt:
Licht is elektromagnetische straling in het frequentiebereik dat waarneembaar is met het menselijk oog, in het algemeen met inbegrip van infrarood licht (met een iets lagere frequentie) en ultraviolet licht, met een iets hogere frequentie.
En verder.
Infrarood of infrarode straling, voor het oog niet waarneembare elektromagnetische straling, met golflengten tussen circa 780 nanometer en 1 mm (106 nm), dus tussen het (zichtbare) rode licht en de microgolven. Veelal wordt het golflengtegebied van 780 nm tot 10 micrometer aangeduid met nabij-infrarood, van 10 tot 30 µm met middel-infrarood, van 30 µm tot 300 µm met ver-infrarood en van 300 µm tot 1 mm met sub-millimetergebied. Infrarood betekent 'onder het rood', omdat de frequentie van infraroodstraling iets lager ligt dan die van het rood.